• Mom2be262

    Gå ner i vikt utan att ändra kost?

    Är det möjligt (rimligt) att gå ner i vikt utan att ändra kosten men istället ?bara? träna? Kosten är varierad, grönsaker, kött, kyckling, fisk, potatis, ris, pasta... frukter till mellanmål och hålla sig till 3 mål + 1 mellanmål per dag samt hålla sig borta från godis och snacks

  • Svar på tråden Gå ner i vikt utan att ändra kost?
  • Anonym (KR)
    Mom2be262 skrev 2018-09-14 14:08:54 följande:

    Är det möjligt (rimligt) att gå ner i vikt utan att ändra kosten men istället ?bara? träna? Kosten är varierad, grönsaker, kött, kyckling, fisk, potatis, ris, pasta... frukter till mellanmål och hålla sig till 3 mål + 1 mellanmål per dag samt hålla sig borta från godis och snacks


    Generellt sätt så är kosten den absolut lättaste vägen till viktnedgång, men det är klart att det är möjligt. Det beror ju på mängden mat du äter och hur mycket du rör dig nu kontra tänkt börja röra på dig. Och vilken typ av träning. Kondition kontra styrka. Det man ska tänka på är att träning inte förbränner så mycket som många tror.
    Det troligaste är dock att du inte kommer gå ner särskilt mycket, men däremot så kommer kroppen må mycket bättre av träningen (speciellt om du inte rör dig särskilt mycket nu).
  • Anonym (q)

    Såklart att det är. Oftast är det inte VAD vi äter utan HUR vi äter som spelar roll.
    Lite mindre av allt och massa träning gör underverk.

  • Anonym (KR)
    Anonym (q) skrev 2018-09-14 14:14:03 följande:

    Såklart att det är. Oftast är det inte VAD vi äter utan HUR vi äter som spelar roll.
    Lite mindre av allt och massa träning gör underverk.


    Fast äter man mindre har man ändrat kosten, vilket inte var vad ts ville..
  • Mom2be262

    Jag ammar, därför får jag inte banta! Mindre portioner kanske är ok, men vet inte om jag klarar det eftersom att man är väldigt hungrig av amning ( de tar mycket energi )

    Det är sånt här som förvirrar mig, alla säger olika. En säger ?ät bananer? andra säger ?ät inte bananer?

  • Anonym (Sara)

    Javisst. Appen YAZIO har hjälpt mig mycket så att jag inte överäter. Har gått ner på det.

  • Anonym (q)
    Anonym (KR) skrev 2018-09-14 14:15:15 följande:
    Fast äter man mindre har man ändrat kosten, vilket inte var vad ts ville..
    Där håller vi nog inte med varandra. Jag tycker att "ändra kost" innebär vad man äter. Jag tycker att "kost" är vad man lägger på tallriken, inte hur mycket man lägger.
  • Anonym (Träning)

    När jag började träna regelbundet, främst styrka, gick jag upp i vikt. Startade dock på en ganska låg vikt, men hade en hel del bukfett som gjorde att jag såg gravid ut. Gick från S till XS, fast med några fler kg på kroppen än vad jag hade innan.

    Innan du börjar träna styrka efter en graviditet skulle jag rekommendera att ta hjälp av en PT som är kunnig inom graviditets- och "mammaträning" så att inget går snett.

  • Mascaraklumpar

    Ja, man går ned i vikt om man äter precis innan men börjar träna exempelvis 1 timme varannan dag. Ett problem kan dock vara att man ofta blir hungrigare då man tränar och omedvetet tar lite större portioner eller småäter mer. Att alltid ha koll på exakta mängder av vad man stoppar i sig är extremt svårt, så därför kan viktnedgången vara svår att styra när man bara kör med träning.

    Träning bidrar dock till väldigt mycket gott och hjälper en hålla vikten på sikt, och personligen tycker jag det är smartast att först och främst få igång denna och göra den till en vana, utan att tänka så mycket på kosten (fokuserar man på två förändringar samtidigt ökar risken att man misslyckas med båda avsevärt). Efter några veckor kan man sedan utvärdera; har man gått ned i vikt så är det bara att fortsätta, och har man stått stilla så kan man se över kosten och antingen ta bort det som är mindre nyttigt eller minska på portionsstorlekarna.


    Mom2be262 skrev 2018-09-14 14:35:22 följande:

    Jag ammar, därför får jag inte banta! Mindre portioner kanske är ok, men vet inte om jag klarar det eftersom att man är väldigt hungrig av amning ( de tar mycket energi )

    Det är sånt här som förvirrar mig, alla säger olika. En säger ?ät bananer? andra säger ?ät inte bananer?


    Det spelar absolut ingen roll genom vilken metod man går ned i vikt eller om man kallar det bantning eller inte, utan det är själva viktnedgången som kan påverka barnet. Att gå ned i långsam takt medan man ammar är dock inga problem. 

    Ja, alla säger olika. Det beror dels på att kost och vikt är något som intresserar folk oavsett utbildning vilket medför att många ger råd om saker de egentligen inte har så stor koll på, och dels kanske på att vi har olika referensramar. En banan är t.ex. jättenyttig om man jämför med en chokladbit, men inte speciellt nyttig om man jämför med ett par nävar broccoli.
  • Mascaraklumpar
    Mascaraklumpar skrev 2018-09-14 15:30:37 följande:

    Ja, man går ned i vikt om man äter precis innan 


    precis SOM innan, skulle det stå. 
  • Mom2be262
    Anonym (q) skrev 2018-09-14 15:05:30 följande:

    Där håller vi nog inte med varandra. Jag tycker att "ändra kost" innebär vad man äter. Jag tycker att "kost" är vad man lägger på tallriken, inte hur mycket man lägger.


    Precis så menade jag med
  • Mom2be262
    Mascaraklumpar skrev 2018-09-14 15:30:37 följande:

    Ja, man går ned i vikt om man äter precis innan men börjar träna exempelvis 1 timme varannan dag. Ett problem kan dock vara att man ofta blir hungrigare då man tränar och omedvetet tar lite större portioner eller småäter mer. Att alltid ha koll på exakta mängder av vad man stoppar i sig är extremt svårt, så därför kan viktnedgången vara svår att styra när man bara kör med träning.

    Träning bidrar dock till väldigt mycket gott och hjälper en hålla vikten på sikt, och personligen tycker jag det är smartast att först och främst få igång denna och göra den till en vana, utan att tänka så mycket på kosten (fokuserar man på två förändringar samtidigt ökar risken att man misslyckas med båda avsevärt). Efter några veckor kan man sedan utvärdera; har man gått ned i vikt så är det bara att fortsätta, och har man stått stilla så kan man se över kosten och antingen ta bort det som är mindre nyttigt eller minska på portionsstorlekarna.

    Det spelar absolut ingen roll genom vilken metod man går ned i vikt eller om man kallar det bantning eller inte, utan det är själva viktnedgången som kan påverka barnet. Att gå ned i långsam takt medan man ammar är dock inga problem. 

    Ja, alla säger olika. Det beror dels på att kost och vikt är något som intresserar folk oavsett utbildning vilket medför att många ger råd om saker de egentligen inte har så stor koll på, och dels kanske på att vi har olika referensramar. En banan är t.ex. jättenyttig om man jämför med en chokladbit, men inte speciellt nyttig om man jämför med ett par nävar broccoli.


    Är du utbildad? Även du säger annat om viktnedgång vid amning :)
  • Anonym (KR)
    Anonym (q) skrev 2018-09-14 15:05:30 följande:
    Där håller vi nog inte med varandra. Jag tycker att "ändra kost" innebär vad man äter. Jag tycker att "kost" är vad man lägger på tallriken, inte hur mycket man lägger.
    Mom2be262 skrev 2018-09-14 16:18:10 följande:
    Precis så menade jag med

    Svårt att veta. För kost är kost och träning är träning. Kost innefattar vad man äter och hur mycket. Hur mycket man lägger på tallriken går inte in under "kan jag gå ner i vikt utan att ändra kosten utan bara genom att träna?" Mängden mat är inte samma sak som träning.

    Då är mitt svar att det inte bara är möjligt utan det enda sättet att gå ner i vikt. Dvs reglera hur mycket du äter. Äter du mindre går du ner i vikt. Det spelar ingen roll vad du äter. (det handlar om hur kroppen mår, vitaminer, mineraler osv)

    Men, om du är nojig över om du får äta baner eller inte så rekommenderar jag dig att gå och prata med någon som har koll och inte lyssna på random folk här.

    Mvh/ Kostrådgivare
  • Mascaraklumpar
    Mom2be262 skrev 2018-09-14 16:22:55 följande:

    Är du utbildad? Även du säger annat om viktnedgång vid amning :)


    Jag är väl lite som den där bananen, antar jag. Mer utbildad än de flesta, men inte alls lika utbildad som de med mest kunskap.

    Livsmedelsverket skriver såhär om amning och viktnedgång:

    ?Hur mycket ska jag gå ner i vikt?

    Det bästa är om du kan gå ner till din ursprungsvikt inom ett år, men ha inte för bråttom. De första veckorna efter förlossningen rasar många i vikt, vilket är helt naturligt. Därefter är det bra att gå ner lite långsammare i vikt ? helst inte mer än ett halvt kilo i veckan.

    Om du är överviktig är det viktigt att försöka gå ner till normalvikt. Det gör du genom att äta bra mat i lagom mängd. Särskilt om du planerar att få fler barn. Om du är normalviktig minskar risken för komplikationer under graviditet och förlossning. Hör med din vårdcentral om du kan få hjälp av en dietist.?

    www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/ammande%20mycket%20ska%20jag%20gå%20ner%20i%20vikt?
  • Tow2Mater
    Mom2be262 skrev 2018-09-14 14:08:54 följande:

    Är det möjligt (rimligt) att gå ner i vikt utan att ändra kosten men istället ?bara? träna? Kosten är varierad, grönsaker, kött, kyckling, fisk, potatis, ris, pasta... frukter till mellanmål och hålla sig till 3 mål + 1 mellanmål per dag samt hålla sig borta från godis och snacks


    Låter ju som du borde gå ner bara av avd du äter idag. Annu mer med träning, om du kan låta bli att äta mera pga av träningen.

    Annars ät bara lite mindre typ ris/pasa/brod/potatis.
Svar på tråden Gå ner i vikt utan att ändra kost?