Inlägg från: Anonym (Joh) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Joh)

Hade ni gett bruden skuld?!?

Kan det vara så att du mår dåligt som var hans bästa vän, och inte fanns där tillräckligt för att hålla honom vid liv, och vill lägga skulden på tjejen för att slippa din egen skuld? Om du nu känner någon? I båda fallen tänker du fel.

Iallafall, så var det hans eget val. Man kan inte tvinga någon annan att leva. Man kanske kan hjälpa person att få redskap för att få en duglig tillvara, finnas där och hjälpa personen att söka vård, och försöka vara en del av vården. Försöka få personen att se det viktiga och ljusa i livet. Men i slutändan kan man inte tvinga någon att leva.

Jag har haft två nära som tagit sina liv, min bästa kompis och min pappa. Jag klandrar mig själv ibland, för att jag inte räckte till. Men jag har aldrig lagt över det på någon annan. Och jag vet att ingen tvingat dom till självmord, det var deras egna val, och det får man respektera.

• Anonym (Joh)

Ber om ursäkt, missuppfattade inlägget. I nuläget borde du köra in din kompis till psykakuten, följa med in och kräva att han blir inlagd, han är fara för sitt eget liv. För uppenbarligen är han psykiskt sjuk, och kan kanske få hjälp om han inte tänker rationellt nu. så hjälp honom innan det är för sent. Om folk vet om att du kunnat hjälpa, men satt och tittade på så kommer nog skulden hamna mer på dig än på henne. Fast det inte är så, så vill folk gärna ha en syndabock för att slippa ifrån sitt egna samvete.

Tar han ändå sitt eget liv, då är det hans beslut. Men du behöver inte sitta med facit och låta det hända!

• Anonym (Joh)

Jag är ingen läkare, men det låter som att han borde träffa en. Eller en psykolog iaf, för han verkar inte kunna hantera sina känslor på ett sunt sätt.

• Anonym (Joh)

Nej det går inte göra ogjort, men inte ett självmord heller.

Att han berättar för dig, är nog ändå ett bra tecken, att han visar att han vill ha hjälp istället för att bara göra det.

Det finns en skillnad på att ; känna att man inte vill leva mer, just då för att det är för mycket känslor att hantera, det är nya känslor som blir överväldigande.

Och 2; att inte vilja leva mer alls för att hela framtiden ser mörk ut, och har man en bakomliggande depression och mått dåligt länge, då kan det vara svårare att kunna se en ljusning efter lång tids sjukdom utan förbättring.

Oavsett i vilket av fallen så ska man ta personens känslor på allvar, då självmord kan ske både impulsivt och efter längre planering.

Även när han säger att han mår bra så får du hålla ett vakande öga på honom, då man ofta i slutskedet ger intryck av ett gott mående för att kunna ta sitt liv ifred.

Iom att han är inne i en tillfällig depression, och för övrigt frisk, då finns det högre chanser att hålla honom vid liv. Du själv kanske borde kontakta någon för att få råd i hur du ska agera, det finns telefonnummer man kan ringa.

Då gör du det du kan iallafall, och han kanske tänker om när han ser vilken vän han har som kämpar för hans liv.

Svar på tråden Hade ni gett bruden skuld?!?