Inlägg från: Visomvet1978 |Visa alla inlägg
  • Visomvet1978

Hade ni gett bruden skuld?!?

Vad folk här är svartvita. Självklart är det ens eget ansvar om man tar livet av sig, men det betyder inte att andra alltid är helt fria från ansvar. Om en tjej är otrogen och hennes kille tar livet av sig så är hon åtminstone medskyldig p.g.a. hennes beteende.

Vi kan vända på det. Om en vuxen man tar livet av sig för att det visat sig att hans pappa sexuellt ofredade honom som barn, är pappan helt fri från skuld? Om en vuxen man tar livet av sig för att han blir mobbad på jobbet, är mobbarna helt fria från ansvar? Om en kvinna psykiskt misshandlar en man som sen tar livet av dig, är kvinnan efteråt helt fri från skuld?

Jag tycker absolut att kvinnan har en skuld i ett eventuellt självmord mannen begår om det beror på hennes otrohet. Om hon däremot skulle gjort slut med honom och gått till en ny relativt snabbt så hade jag absolut inte klandrat kvinnan för då hade hon aldrig varit otrogen utan skött det så snyggt hon kunde. Men är hon otrogen så har hon definitivt ett ansvar för det inträffade.

Jag blir uppriktigt sagt ledsen när jag läser här eftersom att det visar hur lite folk tycker att man har ansvar för andra människor och deras välmående.

• Visomvet1978
    Anonym (Men alltså ... !!!!!) skrev 2018-09-16 10:15:28 följande:

Skulle snarare kalla det att det är partnerns indirekta fel. Skuld har den för att inte ha uppmärksammat och varit lyhörd för att partnern har mått eller mår så dåligt att det kan bli en sådan ödesdiger konsekvens utav det hela.

Det kan vara droppen över bägaren för personen och nej, allt är inte partnerns fel men som sagt det kan vara droppen. Känslor är något som respekteras allt mindre idag. Det börjar bli farligt. För till slut blir det att alla i riskzonen inte ger sig in i leken och istället blir det vadå ?

De kalla som avlar sin kallhet vidare. Vad får vi för produkt då ?

Människor som skiter i andra och bara krigar för sitt och förstör för och sin omgivning.

Bra talat! Jag märker också av att ansvar för varandra verkar försvinna mer och ersättas med egocentrism. Vad händer med ett samhälle när vi slutar ta ansvar för våra handlingar? Vad händer med samhället om vi slutar bry oss om att det vi gör får konsekvenser? Vad händer med samhället om vi aldrig tycker att känslomässigt sårande är ett beteende man får ta ansvar för?

Svar: vi får ett samhälle där fler och fler mår dåligt och där den psykiska hälsan försämras. Och hur har utvecklingen sett ut de senaste 20 åren? I made my point.
  • Visomvet1978
    Anonym (Trams) skrev 2018-09-16 15:07:22 följande:

Ja.

Nej! Du vet ju uppenbarligen ingenting om trauma. Att uppleva plötslig trauma kan väcka extremt starka känsloyttringar och då är det helt oberoende av om du tidigare haft psykisk sjukdom eller inte.

Mitt tips till TS är att du ser till att skicka kompisen till psykakuten. Allt det här med livsläxor och hur man ska se saker mer nyktert kan komma sen. Just nu är det akutpsyk som gäller!
  • Visomvet1978
    Anonym (Trams) skrev 2018-09-16 15:22:07 följande:

Narurligtvis är akutpsyk helt rätt. Vid självmordshot handlar det om underliggande psykisk sjukdom, utlöst av trauma.

Hotar med självmord gör man inte som psykiskt frisk eller enbart som krisreaktion. En ickefråga.

Så är det inte! Det handlar om att vi hanterar trauman olika beroende på hur vi är som personer. En känsligare person kan utan tvekan ta livet av sig efter att ha upplevt trauma och mig veterligen är inte känslighet en psykisk sjukdom?

Jag tycker TS ställde en bra fråga. Om någon tar livet av sig p.g.a. mobbning, är mobbarna då helt fria från skuld?
  • Visomvet1978
    Anonym (Pi) skrev 2018-09-16 15:25:07 följande:

Han ÄR sjuk. En martyr. Vill att du ska tycka synd om honom. Han vill inte ha hjälp, han vill bara beklaga sig och få uppmärksamhet.

Visst, TS ska bara ignorera honom för han försöker bara leka martyr när han berättar om sitt mående...

Jag äcklas av inlägg som dessa. Jag ber till Moses, Jesus och Muhammed att Pi aldrig någonsin börjar arbeta i vården!
  • Visomvet1978
    Anonym (Trams) skrev 2018-09-16 15:37:19 följande:

Tar man livrt av sig enbart som följd av otrohet finns underliggande psykisk sjukdom.

Finns fler trauman i bakgrunden kan det handla om PTSD vilket är psykisk sjukdom.

Otroheten kan ju själv skapa ett trauma och det i sin tur kan bli så outhärdligt att personen som varit utsatt för det begår självmord för att slippa ångesten, även fast personen inte har PTSD. Eller är otrohet inte ett tillräckligt hårt slag mot en person så att det kan innebära trauma menar du?
  • Visomvet1978
    Anonym (Ka) skrev 2018-09-16 15:45:06 följande:

Vet inte om man behöver dra någon gräns. Mobbare eller otrogna...Om orsaken till att någon tar livet av sig är någotdera är den skyldige att ge skulden.

Om hon istället gjort slut utan att vara otrogen hade hon däremot inte behövt bära någon skuld.

Precis! Känslor går inte att styra och om du faller för en annan och gör rätt för dig genom att göra slut och bli tillsammans med den nya så kanske det gör fruktansvärt ont för personen som blivit lämnad men tjejen har ändå gjort vad hon har kunnat för att göra det så smärtfritt som det bara går.

Ren otrohet är däremot riktigt elakt och ett svek som man aldrig någonsin har rätt att utföra mot någon.
  • Visomvet1978
    Anonym (Trams) skrev 2018-09-16 15:49:39 följande:

Här håller jag däremot med dig. Ignorera någon som suicidhotar ska man inte göra.Klart att det är ett trauma. Det är hur man handskas med det som avgör. Tar man livet av sig handlar det om psykisk sjukdom.

... Vilket kan ha skapats till följd av otroheten. Det är exakt det som är min poäng och därför är den som är skyldig till traumat i förlängningen också skyldig till självmordet.
  • Visomvet1978
    Anonym (Paprika) skrev 2018-09-16 15:51:31 följande:

Är detta otrohet? Eller snyggt hanterat?

Tjejen har i smyg träffat en kille flera månader

Ej intimt

Men bio. Prat mat flirt

En timme innan hon ligger med honom ringer hon och gör slut?!

Detta gäller inte min vän. Bara en fundering

Inte snyggt hanterat men däremot så är det faktiskt inte otrohet om de inte gjort något. Har hon skickat nakenbilder och sexmess så kan man diskutera om det är otrohet, men bio, mat och flirtar är inte direkt otrohet. Jag skulle dock kalla det för ett svek!
  • Visomvet1978
    Anonym (Trams) skrev 2018-09-16 16:01:35 följande:

Nej. Det är att blanda äpplen och päron. Den som är otrogen är en vidrig person, men det har ingenting med ansvaret för ens egen person att göra.

Jo det har det. Som både jag och TS frågade, om en person blir mobbad och tar livet av sig, är då mobbarna utan skuld? Och framförallt, tror du att mobbarna (om vi ponerar att de har empati) känner sig skuldfria efter det?
Svar på tråden Hade ni gett bruden skuld?!?