Hade ni gett bruden skuld?!?
Vad folk här är svartvita. Självklart är det ens eget ansvar om man tar livet av sig, men det betyder inte att andra alltid är helt fria från ansvar. Om en tjej är otrogen och hennes kille tar livet av sig så är hon åtminstone medskyldig p.g.a. hennes beteende.
Vi kan vända på det. Om en vuxen man tar livet av sig för att det visat sig att hans pappa sexuellt ofredade honom som barn, är pappan helt fri från skuld? Om en vuxen man tar livet av sig för att han blir mobbad på jobbet, är mobbarna helt fria från ansvar? Om en kvinna psykiskt misshandlar en man som sen tar livet av dig, är kvinnan efteråt helt fri från skuld?
Jag tycker absolut att kvinnan har en skuld i ett eventuellt självmord mannen begår om det beror på hennes otrohet. Om hon däremot skulle gjort slut med honom och gått till en ny relativt snabbt så hade jag absolut inte klandrat kvinnan för då hade hon aldrig varit otrogen utan skött det så snyggt hon kunde. Men är hon otrogen så har hon definitivt ett ansvar för det inträffade.
Jag blir uppriktigt sagt ledsen när jag läser här eftersom att det visar hur lite folk tycker att man har ansvar för andra människor och deras välmående.