Inlägg från: Anonym (nix) |Visa alla inlägg
  • Anonym (nix)

Hade ni gett bruden skuld?!?

Nix. Hon hade betett sig illa men han skulle bära hela ansvaret för sina egna handlingar.
    Skulle han ta livet av sig pga detta visar det för övrigt på att han antingen lider av psykiatrisk instabilitet eller ingår i någon kulturell subkultur där inte bara hans känslor utan hela hans sociala ställning står och faller med en trogen fästmö/fru=livet förstört på riktigt, inte bara känns en stund som att det är det.

• Anonym (nix)

TS: Med det resonemanget kan man ju skuldbelägga andra för annat också. Den som lämnar sin partner, även om det sker öppet och ärligt och utan otrohet kan skuldbeläggas om partnern blir så krossad att hen tar livet av sig. Arbetsgivaren som säger upp en anställd kan hållas ansvarig för att denne blir självmordsbenägen av uppsägningen, oavsett vad som låg bakom den. En granne blev djupt deprimerad när han "kuppades" bort från styrelsen i den lokala hyresgästföreningen av sådana som inte delade hans syn på hur arbetet borde bedrivas. Var de ansvariga för hans depression? Ja, det kan finnas gråskalor. Jag kan också tycka att en skola arbetsgivare som blundat för långvarig mobbning på arbetsplatsen har stort ansvar.

Men det går inte att generellt säga att det faktum att B blir deprimerad/självmordsbenägen efter en handling av A innebär att A har skulden till depressionen och än mindre är ansvarig för ev självmord. Jag säger självmord och inte självmordsförsök för den som inte dör vid första försöket har knappast försökt ordentligt, då är det snarare ett rop på hjälp eller försök till känslomässig utpressning/bestraffande av den hen tycker har betett sig illa.

Ska för övrigt berätta att mitt ex för ett antal år sedan spelade in skuldbeläggande meddelanden till mig och satte fram tomma alkoholflaskor att se när jag hämtade saker etc när jag lämnade honom och antydde att jag förstörde hans tillvaro genom att gå. Då hade han varit otrogen med flera kvinnor och lät en kvinnlig "kompis" flytta in andra veckan efter att jag gått... Men deprimerad var han och det var mitt fel...

• Anonym (nix)
    Anonym (Men alltså ... !!!!!) skrev 2018-09-17 18:07:33 följande:

Ni som inte tycker att man inte kan ge den otrogna skulden..

Du kanske ska specificera vilken skuld du talar om. Skulden för att ha varit otrogen? Skulden för att den bedragne väljer att (hota med) att begå självmord? Jag tolkar att frågan gäller självmordet.
    Anonym (Men alltså ... !!!!!) skrev 2018-09-17 18:07:33 följande:

Har ni alltid varit trogna ?

Ja.
    Däremot var mitt ex otrogen, Varför var du intresserad av erfarenhet av att vara otrogen och inte av erfarenheten att bli bedragen?

• Anonym (nix)
    Anonym (Paprika) skrev 2018-09-17 17:58:27 följande:

Men man får väll lite tunnelseende när man ser hur en person bröt ner min vän.

Tror inte du hjälper din vän genom att demonisera hans ex. Ja, du förstår att det är jobbigt men framför gärna att han/hon har tur som upptäckte hur opålitlig personen är nu och inte efter ännu fler år. En klyscha men sant. (Fast det räcker att säga det en gång.)
    När du skriver att din vän brutits ner låter det för övrigt som att det handlar om mer problem i den relationen än den nu avslöjade otroheten.
  • Anonym (nix)
    Anonym (Men alltså ... !!!!!) skrev 2018-09-17 18:26:37 följande:

Så du har ALDRIG varit otrogen enligt ditt / dina x syn att se det ?

Nej. Var inte "ja" som svar på "har ni alltid varit trogna" tydligt nog?
    Anonym (Men alltså ... !!!!!) skrev 2018-09-17 18:26:37 följande:

Om du har läst tråden så förstår du vilken skuld jag pratade om.

Har läst tråden och tycker inte det är solklart nej, det har talats om olika sorters skuld, men jag inte koll på vilka inlägg just du skrivit i hela tråden. .

• Anonym (nix)
    Anonym (Men alltså ... !!!!!) skrev 2018-09-17 18:23:08 följande:

Fast det har inte med kärlek att göra. Visst man kan älska sitt jobb men inte så som det sker mellan två individer.
    Det du och nån enstaka drar upp om arbetet går inte att likställa ihop med en otrohet.

Men otrohet som resulterar i dödsfall är inte överdrivet komplicerat. De flesta förstår vad som utlöste den förödande konsekvensen om än även personen hade det tufft redan sen innan eller inte.

Det finns ingen sådan artskillnad mellan utlösande faktorer till självmord. För den ena kan det vara en otrohet, eller att bli lämnad utan otrohet. För den andra en arbetslöshet, den tredje en sjuk eller död anhörig eller egen sjukdom, att förlora alla besparingarna vid en börsnedgång, att bostadsrättsföreningen eller det egna företaget går i konkurs, till sådant många skulle finna trivialt, som en missad viktig tenta. (Minns någon den stackars mannen som tog livet av sig vid första omgången av dokusåpan Robinson för att han åkte ut i första omröstningen?) Ibland finns inte ens någon utomstående att skuldbelägga. Något må vara en utlösande faktor men att kalla den anledning framstår ofta för utomstående som helt orimligt.

Vi kan fundera runt vad som brukar drabbar människor hårdast, kanske förlust av kärlek som du säger, förtroende, självbild, pengar... Vad alla utlösande faktorer bevisligen har gemensamt är att de allra flesta genomlider dem utan att ta livet av sig.
  • Anonym (nix)
    Anonym (NEJ) skrev 2018-09-18 09:18:40 följande:
    Jo, det tror jag. Tycker jag att det är rimligt? Nej. Att känna skuld är inte detsamma som att faktiskt vara skyldig.
    Mycket sant. Och motsatt är det inte säkert att den som är objektivt skyldig till något (ha bedragit någon ekonomiskt eller känslomässigt t ex) också känner skuld.
Svar på tråden Hade ni gett bruden skuld?!?