Hade ni gett bruden skuld?!?
Visomvet1978 skrev 2018-09-16 22:13:30 följande:
Nej det var du som drog upp juridiken, inte jag. Hade du varit konsekvent nu i att du tycker att det är irrelevant hade du också hävdat att hovrättsdomen i fallet var irrelevant.Men vi återgår till frågan om självmord och skuld. Hittills har du kommit så långt att du hävdar att otrohet är orsak till dåligt välmående. Om detta dåliga välmående leder till att någon tar livet av dig ser du inte ett samband mellan självmordet och otroheten, om jag förstått dig rätt. Och vad jag och många fler försökt med är att se hur långt du kan gå i ditt hävdande att ingen någonsin är skyldig till att en annan människa tar sitt liv. Om någon tar livet av sig till följd av mobbning är det inte mobbarens fel. Om en pappa psykiskt bryter ner sitt barn att den i vuxen ålder mår så dåligt att hen tar självmord är pappan utan skuld. Om någon tar livet av sig till följd av att hen blivit förlamad efter en misshandel är det inte misshandlarens fel.
Finns det absolut inget fall någonsin där självmord kan ha orsakats av någon annans beteende?