Inlägg från: Anonym (Men alltså ... !!!!!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Men alltså ... !!!!!)

Hade ni gett bruden skuld?!?

Många pratar om att man har eget ansvar.

Men nej, jag håller inte med. När en person mår så dåligt att den riskerar att ta självmord så är ansvar det sista personen tänker på. Ansvar mot vad / vem ? Samhället ? Vänner ? Sin familj? Sig själv ?

Mår man så dåligt på riktigt att man inte känner någon annan utväg så tänker man..

Samhället - nej
    Vänner - Dom klarar sig, dom har ju fler vänner
    Familjen - Förlåt för att jag sårar er men jag orkar inte mer
    Sig själv - vart ligger ansvaret här ? Ska man fortsätta med något som man mår så dåligt i ? Visst man kanske kan söka hjälp för att en dag KANSKE bli lycklig igen. MEN det är flera år framöver.

Sen speglar man ju framtiden mot hur det har varit bakåt, det gör vi alla. Och har man då haft ett helvetes liv tidigare så känner man kanske att det inte är värt att gnata på. Utan bättre att avsluta det.

Alla lever inte ett svensson liv där allt är frid och fröjd och det värsta som händer är att kaffet är slut eller punka på däcket. Nej det finns dom som har grav separations ångest. Antagligen traumatiserade redan som barn som har resulterat i det.

När man mår så dåligt och känner sig så utsatt att man vill ta självmord så JA, man blir antingen nästintill Apatisk, impulsiv eller som ett BARN. 

De som säger att alla har ansvar för sitt liv är människor som inte vill ta ansvar eller del i det som har hänt. Det är dom som vänder ryggen när personen står vid klippkanten och går vidare. Vad är det för beteende egentligen?

Någon annan skrev att tar man självmord så är man psykiskt sjuk. Det stämmer ganska bra. I ett sådant läge kanske man inte KAN ta ansvar för sitt liv. I ett sådant läge kanske man avslutar det fast man egentligen inte ville inners inne, men smärtan känns outhärdlig.

Har själv varit inne hos psyk för självmordsrisk. Och jag kan säga att det är väldigt speciellt folk som arbetar där. Dom ända som är snälla som jag upplevt är Läkarna. De andra är hånfulla, sarkastiska och rent av elaka ibland. Det gör att man inte gärna söker hjälpen nästa gång. Man drar sig för att bli förödmjukad och ytterligare utsatt i redan sitt dåliga mående.

Men det handlar ingenting om att ta ansvar i en sådan situation. Det handlar om hur stark eller svag glöden är inombords. 

Väldigt fult egentligen att lägga ansvaret på individen när den inte kan ta ansvar för att fortsätta att leva.

Sen för att återgå till OnT.

När man anser sig vara Tillsammans så tycker jag definitivt att båda har ett ansvar gentemot den andra. Annars går man inte in i ett förhållande och ligger runt bara för att man "har rätten att göra vad fan JAG vill".

Det här är ett verkligt problem som blir allt större både ifrån män och kvinnor idag.

Vart är ansvaret om att vara ärlig mot den man lever med ? 
    Vart är ansvaret om att INTE såra varandra när man kallar sig för TILLSAMMANS genom att vara med någon annan?

Det har blivit så egoistiskt idag.
    Det handlar om vad JAG vill eller om vad som är MITT.

Man ser allt mindre till den andras känslor; hur den mår, hur den mådde när man ingick i förhållandet och hur den skulle må om man sviker den på ett jävulskt elakt sätt!

Men det där är ju saker som är jobbiga. Saker som man måste lägga ner lite energi i. Inte alltid så roligt.

Nej fan, låt oss skita i det sen göra vad vi vill på andras bekostnad och därefter om den tar ansvar så säger vi ; Alla har sitt ansvar över sitt egna liv!

Allt för att slå bort ansvaret över vad man själv har / hade i det hela.

FÖR DET HAR MAN!

Har man inlett en relation och man självklart bygger ett liv som inkluderar och i många fall kretsar kring den andres välbehag och formanpassar sig och gör allt man kan för att ge hen ett tryggt och bra liv så har man ett ansvar gentemot den personen. Även när allt inte är perfekt för allt går inte att få perfekt konstant. Men man gör vad man kan.

Då springer man inte iväg och stänger dörren bakom sig och lever livet för att därefter säga, men vadå du va ju fri att gå utanför dörren du med först efter att personen har tagit sprinten och sen kommer tillbaka hem med ett förakt för vad man har egentligen gjort men väljer det att lägga skulden på den utsatte!

Och speciellt inte när man vet att den andra MÅR DÅLIGT sen redan innan!

Då gör man slut ! 

Visst man har ett ansvar för sitt liv, men när man lever som ett par eller lurat den andra att tro att man är det, då har man ett gemensamt ansvar över varandra ! 

PUNKT SLUT !

Anonym (Vell) skrev 2018-09-16 09:22:30 följande:
    Det finns mycket bra input i ditt inlägg. Men in the end of the day så är det inte en partners fel att du tar självmord. 

Man SKA inte lägga all sin lycka i en annans händer att kunna leka med. Gör man det så ... tja. 

Skulle snarare kalla det att det är partnerns indirekta fel. Skuld har den för att inte ha uppmärksammat och varit lyhörd för att partnern har mått eller mår så dåligt att det kan bli en sådan ödesdiger konsekvens utav det hela.

Det kan vara droppen över bägaren för personen och nej, allt är inte partnerns fel men som sagt det kan vara droppen. Känslor är något som respekteras allt mindre idag. Det börjar bli farligt. För till slut blir det att alla i riskzonen inte ger sig in i leken och istället blir det vadå ?

De kalla som avlar sin kallhet vidare. Vad får vi för produkt då ?

Människor som skiter i andra och bara krigar för sitt och förstör för och sin omgivning.

Anonym (Trams) skrev 2018-09-16 16:20:01 följande:
    Nej, vad du gör är att blanda ihop skuld och orsak/ utlösande faktor.

Men då borde ju inte domen "vållande till annans död" ens existera ?

T ex inom trafiken. Då har personen som dött i en olycka p ga den andra bilisten fått skylla sig själv. Hen satte sig ju i bilen och har eget ansvar över sitt liv. Visst ?

Hur kan den lagen finnas då ? *Enda skillnaden här är att man konkret kan räkna ut vem som har gjort vad, vilket är klart mycket svårare när det kommer till den känslomässiga biten som gör det vållande till reaktion / död.

Anonym (Trams) skrev 2018-09-16 19:16:58 följande:
    Den otrogne kan anses skyldig till andres MÅENDE. Hur den personen som som mår psykiskt dåligt väljer att AGERA har en enbart den personen själv ansvar för.

Om den som begått självmord har uttalat sig om att livet är slut om partnern är otrogen. Är den då med utan skuld ?
    (Med det sagt menas inte  att hen inte får göra slut, för det måste man få. Men otrohet är en helt annan grej)

Personen vet att partnern mår dåligt och är i riskzonen för självmord men väljer att inte tro på att vederbörande skulle genomföra det utan ändå väljer att vara otrogen.

Är hen utan skuld då med ?  

Anonym (Paprika) skrev 2018-09-16 19:52:23 följande:

Om killen säger jag kommer ta livet av mig pga otroheten

Och tjejen får så mycket skuld och skam att hon hinner ta livet av sig först

Går skulden då över till killen igen?

Så först är hon otrogen och därefter tar livet av sig innan offret hinner göra det.

Då jag inte gillar att utmåla han eller hon egentligen men då du ts promt väljer att kön sätta dom.. så vänder jag på han och hon roller, just för att det ska bli så neutralt som möjligt. För det handlar ine om könen, utan handlingarna och konsekvenserna. Vänder även på det för att ine verka solidarisk enbart för männen.

Så alltså; Han är otrogen och hon säger att hon kommer ta sitt liv, och han gör det först.

För det första, han var otrogen först. Han gjorde felet först. Hon berättar att hon kommer att ta livet av sig. Han blir rädd för konsekvenserna av att leva ett liv i skuld så han gör det innan henne.

Nej, tycker inte att skulden blir hennes då. Om hon verkligen menade det hon sa.

För "hen 1" gjorde första misstagen och sedan flyr konsekvenserna. Är man dessutom otrogen så ligger man antagligen inte i sådan grav riskzon för att ta självmord utan det skulle jag se det som ett fegt och felaktig handling då hen 1 gjorde fel och därefter fel igen. 

Absolut ingen skuld till Hen 2 för att hen 1 är en idiot och inte gör allt i sin makt för att hjälpa den hen 2 som hen har sårat, utan gör skadan än större! 

Anonym (Trams) skrev 2018-09-16 19:48:43 följande:
    Jo, till självmordet.

Börjar misstänka att du har erfarenhet utav någon som har tagit självmord efter en otrohet. Tänker även på ett x som jag var med. hon hade varit otrogen.. och en kille hade tagit sitt liv tidigare. Hennes bror däremot berättade för allt och alla att hon minsann inte hade någon skuld i det hela. Utan att det var han eget val. 

Börjar nästan undra om du är hennes bror?

Innerst inne vet han att hon var en del utav orsaken till det som hände. Men då hon själv hamnade i riskzonen så var han tvungen att bestämt neka hennes fel i det hela. Allt för att rädda sin syster ifrån att ta självmord p ga skuld.

Hon var ganska häftig i sitt fräsande och påtalade tydligt om att ALLA har sitt eget ansvar över sitt liv! Det sjuka var.. att det gjorde att hon fortsatte att vara otrogen mot kille efter kille. Mig också. Och jag var i riskzonen själv. Men cannabis räddade mitt liv då. Ser henne ibland och hör att hon har ny kille efter ny.

Tragiskt. 

Anonym (Trams) skrev 2018-09-16 21:01:26 följande:
    Du har fel.Synd att du har svårt att vara saklig.Diskussionen kunde ju varit intressant annars.

Vad har jag fel i? Att du skulle ha någon erfarenhet utav att någon har tagit självmord pg a otrohet?

Du gillar att prata om Äpplen och päron. 

Jag ser det snarare som en dominoeffekt där den sista och bland den största brickan faller.

Jag skrev även tidigare om droppen över bägaren. Men vill ändra lite på det.

Snarare är otroheten en stor sten som kastas i hårt i bägaren. Sen efter vad personen har varit med om tidigare i livet plus detta brutala svek känslomässigt gör att antingen är bägaren så pass tom att inget skvätter utanför.. eller så är den tillräckligt fylld för att denna sten ska få det att skvätta över för mycket helt enkelt.

Och självklart har den som är otrogen skuld i det hela då ingen sten hade behövts kastas i bägaren överhuvudtaget ! 

Spelar ingen roll om det är olagligt eller inte. Det finns inte lagar för precis allt. Med det sagt betyder det inte att man inte har en skuld i det.

Den som mår så psykiskt dåligt brukar även berätta för sin partner att det finns en risk. Men oftast vill det inte mottas då det är obehagligt och "kommer säkert inte att hända".

Det är lite som roulette med en pistol, otrohet.

Anonym (Nej!) skrev 2018-09-17 09:57:07 följande:

Folk är med om massor och råkar ut för än det ena än det andra men folk tar inte självmord för det. Ingen går igenom livet utan svårigheter!

Har du källa på detta påstående ?

För som jag ser det så tar ca 3-4 personer självmord varje dag!

Siffrorna är från 2016 och skiljer sig, vilket i sig är väldigt förvånande. Finns säkerligen ett mörkertal på detta då dom har så olika siffror.

www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/folkhalsans-utveckling/halsa/suicid-sjalvmord/

www.spesistockholm.se/om-sjalvmord/

Sådana som resulterar som dig har inte varit med om mycket.
    Något dödsfall av någon äldre i familjen p ga sjukdom på sin höjd.

Men för många uppenbarligen så är det inte lika lätt och har antagligen varit med om än bra mycket värre grejer. Visst den direkta handlingen är personens egna val. Men lidandet som resulterat fram till att personen valde att avsluta sitt liv kan man väl beskylla andra för i en sådan sakfråga som otrohet, eller våldtäkt där offret tar sitt liv. För otrohet ÄR ett Svek som kan sätta hela ens värld i gungning! Och mår man redan dåligt så är det oansvarigt och oaktsamt utav partnern att vara otrogen ! Självklart har man ett ansvar för att sin partner ska må så bra som möjligt i ett förhållande. Annars varför är man ens ett par ifrån början, varför har man ingått något som kallas för ju det, förhållande ? För att man ska skada varandra ? Och kasta i ansiktet på varandra att alla är ansvariga för sina egna val, efter ett svek ?

Det finns även dom som manipulerar och sårar medvetet, har dom ingen skyldighet för att ha påverkat någon annans psyke menar du ? 

Något som faktiskt blev dömt i domstol 

Otrohet ÄR PSYKISK MISSHANDEL! Som mycket väl kan resultera i att offret tar sitt liv. Och självklart är man skyldig till att ha sårat individen så pass djupt att den tar sitt liv, även om hen inte är det som sparkar undan stolen under fötterna rent fysiskt, men det spelar ingen roll då det redan har gjorts psykiskt !

Psykvården sitter heller verkligen inte med något magiskt svar eller piller för att rädda de som lider absolut värst. Tvärtom, man kränker istället deras aura och kropp genom att begå övergrepp som kanske räddar några men även gör det ännu värre för andra! 

Anonym (Men alltså ... !!!!!) skrev 2018-09-17 11:52:46 följande:

Något som faktiskt blev dömt i domstol 

som bevisar att psykiskt misshandel existerar enligt lag är t ex detta fallet; www.na.se/logga-in/pappan-misshandlade-familjen-psykiskt-under-flera-ar-doms-till-fangelse-ror-mig-sa-jag-kan-misshandla-dig-ordentligt-sedan

Även om detta inte handlar om otrohet så vill jag åtminstone lyfta fram att psykisk misshandel existerar.

Det gör det även i andra områden men rör tyvärr inte otrohet enligt lag. Det skulle verkligen behövas en lag för detta !

Men lagar finns då psykisk misshandel finns i många olika varianter!

lawline.se/answers/fysisk-och-psykisk-misshandel

Det är egentligen ganska sjuk att det inte finns en lag som motsätter sig otrohet,men att kalla någon för fula ord, det är straffbart. Personen i fråga har ju gått över en gräns som är klart mycket mer smärtsamt än att bli kallad för "hora" till exempel.

Wench85 skrev 2018-09-17 12:16:56 följande:
    Som det står i lawline-länken du skickade angående psykisk misshandel kan hot som leder till att personen gör något eller underlåter att göra något innebära olaga tvång. Det skulle jag snarare tolka åt andra hållet, att den som hotar med att ta sitt liv om ens partner är otrogen utövar olaga tvång mot den....

Man är alltid fri att göra slut. Så gör slut då om man uppfattar det som ett hot. Men det behöver inte vara ett hot alls, utan man säger helt enkelt vad som ligger på kartan den vägen för en själv om man blir utsatt för det.

Ett hot i den mening som du syftar på skulle vara, om du lämnar mig på något sätt, då tar jag mitt liv. Där har du ett riktigt hot ! Det låser personen totalt.

Men att vara otrogen är inget man MÅSTE vara så att tolka det som ett hot istället för att visa förståelse för att personen redan mår dåligt och värdesätter förhållandet över allt annat så är det att vara en riktig egoist om man ska gapa att det är ett hot ! 

Svar på tråden Hade ni gett bruden skuld?!?