Inlägg från: Anonym (NEJ) |Visa alla inlägg
  • Anonym (NEJ)

Hade ni gett bruden skuld?!?

Anonym (Paprika) skrev 2018-09-15 16:59:13 följande:

Om er bästa killkompis blev så ledsen att han överväger självmord

Efter att hans brud vart otrogen

Hade ni då skyllt på bruden om han genomförde det?

Självklart inte, jag är ansvarig för mitt eget liv och hur jag hanterar motgångar, liksom alla andra är ansvariga för sitt liv. Vuxna människor, vill säga.

En människa som är otrogen mot mig, är ju bara ett svin som inte förtjänar mig. Klart som fan att man skulle bli skitledsen och lida ett tag, och kanske t o m tolka det som om det vore nåt fel på mig och inte på personen... men hade jag svårt att ta mig ur den förtvivlan skulle jag ju söka hjälp. För jag vill leva, även när jag mår riktigt dåligt. Jag vill ändå leva, och den enda som skulle kunna få mig att vilja dö, är jag själv.
  • Anonym (NEJ)
    Anonym (Men alltså ... !!!!!) skrev 2018-09-17 12:09:31 följande:

som bevisar att psykiskt misshandel existerar enligt lag är t ex detta fallet; www.na.se/logga-in/pappan-misshandlade-familjen-psykiskt-under-flera-ar-doms-till-fangelse-ror-mig-sa-jag-kan-misshandla-dig-ordentligt-sedan

Även om detta inte handlar om otrohet så vill jag åtminstone lyfta fram att psykisk misshandel existerar.

Det gör det även i andra områden men rör tyvärr inte otrohet enligt lag. Det skulle verkligen behövas en lag för detta !

Men lagar finns då psykisk misshandel finns i många olika varianter!

lawline.se/answers/fysisk-och-psykisk-misshandel

Det är egentligen ganska sjuk att det inte finns en lag som motsätter sig otrohet,men att kalla någon för fula ord, det är straffbart. Personen i fråga har ju gått över en gräns som är klart mycket mer smärtsamt än att bli kallad för "hora" till exempel.

Jag tycker att det är viktigt att hålla isär saker och ting. Otrohet är inte psykisk misshandel även om personen som blir utsatt för det självklart mår dåligt av det. Bara för att du mår dåligt av vad någon annan gör, blir det inte psykisk misshandel. Misshandel är olika typer av kränkande och kontrollerande behandlingar som riktas mot dig som person, med avsikt att förödmjuka eller nedvärdera dig etc. Otrohet är inte det. Därför hör psykisk misshandel inte hemma i den här diskussionen.
  • Anonym (NEJ)

Hur tänker ni egentligen, som jämför psykisk misshandel, mobbning, sexuella övergrepp, etc - med otrohet?????

Otrohet sker när två vuxna människor lever i ett monogamt kärleksförhållande, och den ena bryter mot överenskommelsen att det ska vara exklusivt. Kanske för att personen är ett svin, eller kanske för att kärleken har tagit slut utan att förhållandet har gjort det, etc. Och det är givetvis skit när det händer. Men - det är inte fysisk eller psykisk misshandel. Det är inte mobbning. Det är inte ett övergrepp mot ett barn, och det är inte jämförbart med det. Och jämförelsen trivialiserar det lidande som alla som utsätts för det går igenom.

• Anonym (NEJ)
    Anonym (Men alltså ... !!!!!) skrev 2018-09-17 15:48:49 följande:

Det blev så då en tidigare ansåg att påverkan inte har med det slutgiltiga utfallet att göra.

Men nej det går inte att jämföra otrohet med fysiska övergrepp.

Det är 2 olika plan. Där psykisk är oftast värre än det fysiska. Och otrohet faller inom ramen för psykisk misshandel. 

Personen som blivit drabbad tänker ofta på på massor med saker om den händelsen och tankarna snurrar och upprepas ofta under en tid, kortare som längre beroende på ens tidigare bagage utav förluster av viktigare nyckelpersoner i sitt liv.

Otrohet är inte psykisk misshandel. Men du kanske har blivit utsatt för otrohet och därför känner mycket starkt för det? Här kan du läsa om vad psykisk misshandel är (otrohet faller inte inom ramen för det):
    psykiskmisshandel.se/typer-av-misshandel/
  • Anonym (NEJ)
    Anonym (Paprika) skrev 2018-09-17 15:54:32 följande:

Brukar otrohet röra upp fler känslor än misshandel fysiskt?

Det är klart att otrohet rör upp känslor, men varför skulle det röra upp fler känslor än fysisk misshandel? Nu utgår jag från att du menar fysisk misshandel av en partner. Och i så fall är ju båda sakerna ett svek av den person som borde stå en närmast, men vid fysisk misshandel får man ju en kroppslig skada dessutom, ovanpå den känslomässiga. Fysisk misshandel är samtidigt ett hot om fler skador, allvarligare skador, kanske livshotande skador.
  • Anonym (NEJ)
    Anonym (Paprika) skrev 2018-09-15 16:59:13 följande:

Om er bästa killkompis blev så ledsen att han överväger självmord

Efter att hans brud vart otrogen

Om er bästa killkompis blev så ledsen att han funderade på att mörda sin brud.

Efter att hans brud hade varit otrogen.

• Anonym (NEJ)
    Anonym (Men alltså ... !!!!!) skrev 2018-09-17 16:06:43 följande:

Fast du måste ju förstå, att bara för att det inte är med på "tavlan" så betyder det inte att det inte bör ligga där !!!

Ok, vi kan inte hålla med varandra i definitionen av psykisk misshandel. Men då förstår jag din hållning till frågan i trådstarten så, att du hade skyllt på bruden som var otrogen om killen tog livet av sig? Eftersom hon har misshandlat honom psykiskt (enligt dig).
  • Anonym (NEJ)
    Anonym (Men alltså ... !!!!!) skrev 2018-09-17 16:10:05 följande:

En forskar rapport på att fysisk kan likställas med psykisk misshandel

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=1242175

Right, men otrohet är ju inte psykisk misshandel - enligt mig och de flesta andra.
  • Anonym (NEJ)
    Anonym (Paprika) skrev 2018-09-17 15:45:24 följande:

Vissa tycker ju inte ens att mobbare och pedofiler som driver någon in till självmord har någon skuld

Otrohet kan och bör inte liknas vid mobbning eller pedofila övergrepp!
  • Anonym (NEJ)
    Anonym (Paprika) skrev 2018-09-17 16:15:03 följande:

Nej men bortsett från min ts tycker vissa ändå att självmord pga mobbning pedofil står utan skuld

Och vad tycker du själv?
Svar på tråden Hade ni gett bruden skuld?!?