Inlägg från: Wench85 |Visa alla inlägg
  • Wench85

Hade ni gett bruden skuld?!?

Anonym (Paprika) skrev 2018-09-15 16:59:13 följande:

Om er bästa killkompis blev så ledsen att han överväger självmord

Efter att hans brud vart otrogen

Hade ni då skyllt på bruden om han genomförde det?

Nej, såklart inte. Om en vän övervägde självmord skulle jag genast köra hen till psykakut och/eller ringa 112. Om en vän tog sitt liv och hävdade att det berodde på att partnern varit otrogen skulle jag anta att det fanns mycket mer i bakgrunden. Kanske allvarliga psykiska problem, droger etc. Jag skulle kanske skuldbelägga mig själv som inte uppmärksammat och sett till att vännen fått vård.
  • Wench85
    Anonym (Men alltså ... !!!!!) skrev 2018-09-17 12:09:31 följande:

som bevisar att psykiskt misshandel existerar enligt lag är t ex detta fallet; www.na.se/logga-in/pappan-misshandlade-familjen-psykiskt-under-flera-ar-doms-till-fangelse-ror-mig-sa-jag-kan-misshandla-dig-ordentligt-sedan

Även om detta inte handlar om otrohet så vill jag åtminstone lyfta fram att psykisk misshandel existerar.

Det gör det även i andra områden men rör tyvärr inte otrohet enligt lag. Det skulle verkligen behövas en lag för detta !

Men lagar finns då psykisk misshandel finns i många olika varianter!

lawline.se/answers/fysisk-och-psykisk-misshandel

Det är egentligen ganska sjuk att det inte finns en lag som motsätter sig otrohet,men att kalla någon för fula ord, det är straffbart. Personen i fråga har ju gått över en gräns som är klart mycket mer smärtsamt än att bli kallad för "hora" till exempel.

Som det står i lawline-länken du skickade angående psykisk misshandel kan hot som leder till att personen gör något eller underlåter att göra något innebära olaga tvång. Det skulle jag snarare tolka åt andra hållet, att den som hotar med att ta sitt liv om ens partner är otrogen utövar olaga tvång mot den....
  • Wench85
    Anonym (NEJ) skrev 2018-09-17 15:28:19 följande:
    Jag tycker att det är viktigt att hålla isär saker och ting. Otrohet är inte psykisk misshandel även om personen som blir utsatt för det självklart mår dåligt av det. Bara för att du mår dåligt av vad någon annan gör, blir det inte psykisk misshandel. Misshandel är olika typer av kränkande och kontrollerande behandlingar som riktas mot dig som person, med avsikt att förödmjuka eller nedvärdera dig etc. Otrohet är inte det. Därför hör psykisk misshandel inte hemma i den här diskussionen.
    This! 

Otrohet är inte psykisk misshandel.

Otrohet kan vara sårande och smärtsamt och jobbigt. Det är fortfarande inte psykisk misshandel. 
Svar på tråden Hade ni gett bruden skuld?!?