Inlägg från: molly50 |Visa alla inlägg
  • molly50

Hade ni gett bruden skuld?!?

Anonym (Paprika) skrev 2018-09-15 16:59:13 följande:

Om er bästa killkompis blev så ledsen att han överväger självmord

Efter att hans brud vart otrogen

Hade ni då skyllt på bruden om han genomförde det?

Jag hade inte skyllt på tjejen. Man är ju alltid ansvarig för sina egna handlingar.
    Däremot så hade nog tjejen fått höra ett och annat om vad jag tycker om det hon gjort.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Men alltså ... !!!!!) skrev 2018-09-17 18:07:33 följande:

Ni som inte tycker att man inte kan ge den otrogna skulden..

Har ni alltid varit trogna ? Aldrig varit otrogna?

Frågan lyder alltså, har ni alltid varit trogna ?

Frågan lyder alltså INTE om ni har varit med om att bli bedragna.
    Det är INTE frågan!

Detta är en enkel JA eller NEJ fråga!

Som svar på frågan. Ja,jag har alltid varit trogen.
    Men jag har blivit bedragen och jag har även varit med om att en fd pojkvän hotade med att ta sitt liv om jag lämnade honom.
    Jag valde att lämna av flera orsaker. (Otrohet var en av dem).
    Och han lever fortfarande.
    Men jag våndades både länge och väl och mådde väldigt dåligt innan jag tog steget och lämnade honom.
    Hade han valt att ta sitt liv så hade jag såklart mått väldigt dåligt.
    Men jag hade inte velat bli skuldbelagd för det då jag anser att var och en har ansvar för sina egna handlingar.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Paprika) skrev 2018-09-17 18:59:34 följande:

Och har man då dåligt samvete då är det ju pga skuld. Då har man skuld. Skuldkänslor

Och skuldkänslor ska man ha om man varit otrogen,om man har den minsta gnutta empati i kroppen.
    Jag hoppas att du finns där för din vän och stöttar honom nu. Det behöver han.
    Att skuldbelägga hans ex hjälper kanske för stunden. Men inte i det stora hela.
    Det han behöver nu är hjälp med att komma på bättre tankar.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Paprika) skrev 2018-09-18 21:28:46 följande:

Vad betyder uppviglar?!

Att man uppmanar eller hetsar någon att begå ett brott.
    Carpe Diem
  • molly50
    Anonym (Men alltså ... !!!!!) skrev 2018-09-18 23:20:35 följande:

Jag ser ändå en skillnad. Förstår absolut det du skriver. Och i detta fallet är det ju ett hot. I och med att personen själv har varit otrogen och dessutom inte ger dig någon utväg. Det har jag skrivit om tidigare, att man alltid måste få göra slut.

Finns så många olika syn och erfarenheter uppenbarligen. Men jag gillar inte snevridningen som du gör. För som jag ser det så handlar det om att Den som tar självmord är oskyldig och blir utsatt för något oacceptabelt. 

Låt säga att hen redan mådde dåligt och funderat på att ta sitt liv, men så mötte hen en person som fick hen att överväga att leva. Förhållandet var anledningen till att man fortsatte sitt liv. Hen är INTE otrogen under några omständigheter. Men berättar att man redan mår ganska dåligt och att man inte klarar en otrohet, för då tar hen sitt liv.

Trots detta så är partnern otrogen. Och hen tar sitt liv. Har inte partnern som var otrogen skuld då ? 

Hen la alla korten på bordet. Aldrig hotat om att ta sitt liv om partnern lämnade en genom att göra slut. Men förklarat att man inte klarar av att bli sviken genom en otrohet. Gör hellre slut och gör vad du vill, men va inte otrogen.

Är partnern då oskyldig ?

Har man fått en förvarning om att ens partner skulle ta sitt liv om man är otrogen så är det såklart ännu värre att vara otrogen. (Otrohet är ju aldrig ok,men ännu värre om man vet att ens partner skulle ta livet av sig om man är otrogen)
    Men jag tycker ändå att man har ett ansvar för att ta tag i sina problem om man mår så dåligt och inte lägga över det på andra.
    Att bli indragen i andras dåliga mående är inte heller så lätt.
    Jag tycker att man ska ha skuldkänslor när man varit otrogen,oavsett om ens partner är självmordsbenägen eller ej,om man har den minsta gnutta empati i kroppen.
    Men man är alltid ansvarig för sina egna handlingar och jag tycker inte att man kan lägga skulden på någon annan för att en person begår självmord.
    Att personens handlingar kan ha bidragit till eller orsakat handlingen ja,men jag tycker ändå inte att man kan lägga skulden för självmordet på någon annan.
    Man är,som sagt,alltid ansvarig för sina egna handlingar.
    Carpe Diem
Svar på tråden Hade ni gett bruden skuld?!?