Inlägg från: Anonym (Trams) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trams)

Hade ni gett bruden skuld?!?

Visomvet1978 skrev 2018-09-16 16:23:37 följande:

Toppen! Då har du hittat en ny, banbrytande metod för självmordsprevention. Ett tips är att starta en egen självmordsklinik så du kan tjäna pengar på den här metoden som fungerar så bra.

Obs: ironi kan förekomma i inlägget ovan.Så utlösande faktorn har inget samband med utfallet?

Klart den har. Det har inget att göra med skuldfrågan eller ansvaret för ens eget liv, dock.
  • Anonym (Trams)
    Anonym (Ka) skrev 2018-09-16 18:38:03 följande:

Även om det kanske inte är ett lysande exempel med "Vållande till annans död" så är det faktiskt du som är ute och seglar.

Om det nu är så att just otroheten/Sveket är orsaken som får bägaren att rinna över. Hur kan då hon vara utan skuld?

Att begå självmord är inget brott, så det är en helt irrelevant jämförelse.

Det andra har jag redan svarat på, så tryck på " visa endast. "
  • Anonym (Trams)
    Visomvet1978 skrev 2018-09-16 18:42:09 följande:

Jo, eftersom att utlösande faktorn leder till utfallet.

Vi kan ta ett annat exempel. Säg att en vuxen man i sin barndom blivit sexuellt utnyttjad av sin pappa och detta leder till hans självmord. Är pappan där enligt dig helt fri från skuld?

Att begå sexuella övergrepp är ett brott, så det är ytterligare en helt irrelevant jämförelse.
  • Anonym (Trams)
    Visomvet1978 skrev 2018-09-16 19:03:51 följande:

Men bara för att otrohet inte är ett brott så betyder det väl inte per automatik att det är ett moraliskt beteende?

Vi säger såhär då. En pappa favoriserar ett av sina barn och det barnet som blir emotionellt bortkastad tar livet av sig som vuxen, är pappan helt fri från skuld där enligt dig? Det är mig veterligen inget brott att favorisera ett av sina barn framför en annan.

Som sagt, sitt eget liv har man alltid ansvar för.
  • Anonym (Trams)
    Anonym (Trams) skrev 2018-09-16 19:05:22 följande:

Som sagt, sitt eget liv har man alltid ansvar för.

Postade snabbt, beteendet har jag kommenterat.
  • Anonym (Trams)
    Visomvet1978 skrev 2018-09-16 19:08:59 följande:

Ok, du är konsekvent åtminstone i frigörandet från ansvar för andras självmord.

Men för diskussionens skull vill jag gärna veta hur du resonerar om vi tar bort självmordet. Om otroheten inte resulterar i självmord utan i att personen som blir utsatt får psykiska men av otroheten, är den otrogne fri från dennes psykiska problem enligt dig?

Den otrogne kan anses skyldig till andres MÅENDE. Hur den personen som som mår psykiskt dåligt väljer att AGERA har en enbart den personen själv ansvar för.
  • Anonym (Trams)
    Visomvet1978 skrev 2018-09-16 19:22:08 följande:

Och att måendet leder till ett agerande har alltså ingen som helst betydelse i skuldfrågan? Kan man bete sig exakt hur man vill mot andra inom lagens ramar och inte ha någon som helst skuld i att personen sedan tar sitt liv till följd av det?

Nej, man är aldrig utan ansvar i hur man väljer att tacka sitt mående.
  • Anonym (Trams)
    Anonym (Trams) skrev 2018-09-16 19:35:20 följande:

Nej, man är aldrig utan ansvar i hur man väljer att tacka sitt mående.

* tackla
  • Anonym (Trams)
    Visomvet1978 skrev 2018-09-16 19:41:32 följande:

Fast jag har aldrig ifrågasatt att självmördaren har ett eget ansvar och skuld till självmordet. Vad jag däremot säger är att om någon fått självmördaren att må så dåligt att det leder till självmord så är den inte heller fri från skuld.

Jo, till självmordet.
  • Anonym (Trams)
    Anonym (Men alltså ... !!!!!) skrev 2018-09-16 19:47:43 följande:

Om den som begått självmord har uttalat sig om att livet är slut om partnern är otrogen. Är den då med utan skuld ?

(Med det sagt menas inte  att hen inte får göra slut, för det måste man få. Men otrohet är en helt annan grej)

Personen vet att partnern mår dåligt och är i riskzonen för självmord men väljer att inte tro på att vederbörande skulle genomföra det utan ändå väljer att vara otrogen.

Är hen utan skuld då med ?  

Som jag redan skrivit; självmord begår man för att man är psykiskt sjuk.

Upprepar mig inte mer, har redan gett svar på dylika frågeställningar ett flertal ggr.
  • Anonym (Trams)
    Anonym (Men alltså ... !!!!!) skrev 2018-09-16 19:47:43 följande:

Om den som begått självmord har uttalat sig om att livet är slut om partnern är otrogen. Är den då med utan skuld ?

(Med det sagt menas inte  att hen inte får göra slut, för det måste man få. Men otrohet är en helt annan grej)

Personen vet att partnern mår dåligt och är i riskzonen för självmord men väljer att inte tro på att vederbörande skulle genomföra det utan ändå väljer att vara otrogen.

Är hen utan skuld då med ?  

Som jag redan skrivit; självmord begår man för att man är psykiskt sjuk.

Upprepar mig inte mer, har redan gett svar på dylika frågeställningar ett flertal ggr.
  • Anonym (Trams)
    Anonym (Paprika) skrev 2018-09-16 19:52:23 följande:

Om killen säger jag kommer ta livet av mig pga otroheten

Och tjejen får så mycket skuld och skam att hon hinner ta livet av sig först

Går skulden då över till killen igen?

Som sagt, självmord begår man för att man är psykiskt sjuk.
  • Anonym (Trams)
    Visomvet1978 skrev 2018-09-16 20:07:06 följande:

Ja, enligt dig ja. Vi tar ett annat scenario. Vi säger att jag misshandlat någon så svårt att hen blir förlamad. Jag blir dömd för misshandel och sen är det inget mer med det. Men personen jag misshandlat blir så psykiskt nedbruten av sin funktionsnedsättning att hen tillslut tar sitt liv. Är jag då som har orsakat förlamningen fri från skuld till självmordet?

Ja, till självmordet.
  • Anonym (Trams)
    Visomvet1978 skrev 2018-09-16 20:07:06 följande:

Ja, enligt dig ja. Vi tar ett annat scenario. Vi säger att jag misshandlat någon så svårt att hen blir förlamad. Jag blir dömd för misshandel och sen är det inget mer med det. Men personen jag misshandlat blir så psykiskt nedbruten av sin funktionsnedsättning att hen tillslut tar sitt liv. Är jag då som har orsakat förlamningen fri från skuld till självmordet?

Ja, till självmordet.
  • Anonym (Trams)
    Anonym (Men alltså ... !!!!!) skrev 2018-09-16 20:18:25 följande:

Börjar misstänka att du har erfarenhet utav någon som har tagit självmord efter en otrohet. Tänker även på ett x som jag var med. hon hade varit otrogen.. och en kille hade tagit sitt liv tidigare. Hennes bror däremot berättade för allt och alla att hon minsann inte hade någon skuld i det hela. Utan att det var han eget val. 

Börjar nästan undra om du är hennes bror?

Innerst inne vet han att hon var en del utav orsaken till det som hände. Men då hon själv hamnade i riskzonen så var han tvungen att bestämt neka hennes fel i det hela. Allt för att rädda sin syster ifrån att ta självmord p ga skuld.

Hon var ganska häftig i sitt fräsande och påtalade tydligt om att ALLA har sitt eget ansvar över sitt liv! Det sjuka var.. att det gjorde att hon fortsatte att vara otrogen mot kille efter kille. Mig också. Och jag var i riskzonen själv. Men cannabis räddade mitt liv då. Ser henne ibland och hör att hon har ny kille efter ny.

Tragiskt. 

Du har fel.Synd att du har svårt att vara saklig.Diskussionen kunde ju varit intressant annars.
  • Anonym (Trams)
    Visomvet1978 skrev 2018-09-16 20:16:19 följande:

Då är denna diskussion klar. Du vidhåller bestämt att man aldrig under några som helst omständigheter kan vara skyldig till någon annans självmord. Jag håller absolut inte med dig utan tycker att om andras beteende leder till ett självmord så har de andra en skuld i det.

Läs gärna den här artikeln: www.aftonbladet.se/nyheter/a/zLx23q/lasse-begick-sjalvmord--nu-doms-hans-chefer

De friades i hovrätten.
  • Anonym (Trams)
    Visomvet1978 skrev 2018-09-16 21:09:49 följande:

Och med det vill du säga vadå? Att cheferna inte hade någon skuld trots sitt beteende?

Jag tycks ha stöd i juridiken för ens egna ansvar, ja.
  • Anonym (Trams)
    Visomvet1978 skrev 2018-09-16 21:48:15 följande:
    Fast juridik är inte detsamma som moral. Bara för att något är lagligt betyder det inte att det är moraliskt rätt. Det är rent juridiskt lagligt att skymfa om den döde på en begravning, men det är likt förbannat omoraliskt. Och omvänt finns det mycket som är olagligt som inte per definition är omoraliskt. Det är t.ex. olagligt att röka marijuana även fast jag har svårt att se hur det skulle vara moraliskt fel.

Så juridiken är inte detsamma som moral.
    Nej, men det är ju tämligen irrelevant i sammanhanget, då det inte finns någon, tror jag, som hävdat att otroheten är moraliskt rätt. Du blandar återigen äpplen och päron.
  • Anonym (Trams)
    Visomvet1978 skrev 2018-09-16 22:13:30 följande:
    Nej det var du som drog upp juridiken, inte jag. Hade du varit konsekvent nu i att du tycker att det är irrelevant hade du också hävdat att hovrättsdomen i fallet var irrelevant.

Men vi återgår till frågan om självmord och skuld. Hittills har du kommit så långt att du hävdar att otrohet är orsak till dåligt välmående. Om detta dåliga välmående leder till att någon tar livet av dig ser du inte ett samband mellan självmordet och otroheten, om jag förstått dig rätt. Och vad jag och många fler försökt med är att se hur långt du kan gå i ditt hävdande att ingen någonsin är skyldig till att en annan människa tar sitt liv. Om någon tar livet av sig till följd av mobbning är det inte mobbarens fel. Om en pappa psykiskt bryter ner sitt barn att den i vuxen ålder mår så dåligt att hen tar självmord är pappan utan skuld. Om någon tar livet av sig till följd av att hen blivit förlamad efter en misshandel är det inte misshandlarens fel.

Finns det absolut inget fall någonsin där självmord kan ha orsakats av någon annans beteende?
    Återigen, så blandar du fortfarande ihop orsak/utlösande faktorer/ samband eller vad nu vill benämna det med skuld.
  • Anonym (Trams)
    Visomvet1978 skrev 2018-09-16 22:28:14 följande:
    Ja, om någon tar livet av sig till följd av en händelse så drar jag slutsatsen att om den händelsen inte ägt rum hade troligtvis självmordet uteblivit vilket gör att den som är ansvarig för händelsen har en skuld i det som skett. Mycket riktigt!
    Ja, det är din åsikt, ingenting annat.
Svar på tråden Hade ni gett bruden skuld?!?