Inlägg från: Anonym (NEJ) |Visa alla inlägg
  • Anonym (NEJ)

Hade ni gett bruden skuld?!?

Anonym (Paprika) skrev 2018-09-17 16:20:05 följande:

Tycker absolut att mobbare och pedofiler har skuld till självmord och alla besvär som dom orsakat

Och om den mobbade istället för att ta sitt eget liv tar mobbarens liv?
  • Anonym (NEJ)
    Anonym (Paprika) skrev 2018-09-17 16:29:23 följande:

Inte okej men straffet borde minskas en aning

Och om personen i din trådstart, vars tjej var otrogen mot honom, inte tog sitt eget liv, utan istället misshandlade eller t o m slog ihjäl sin tjej?
  • Anonym (NEJ)
    Anonym (Paprika) skrev 2018-09-17 16:34:43 följande:

Inte okej att misshandel eller va otrogen

Det där är inte ett svar på min fråga. Du tycker att den otrogna tjejen bär skuld för killens självmord. Men om han istället för att rikta våldet mot sig själv, riktar våldet mot henne - är det fortfarande den otrogna tjejen som bär skulden?
  • Anonym (NEJ)
    Anonym (Paprika) skrev 2018-09-17 16:48:21 följande:

Aldrig ok rikta våld mot någon annan

Så då bär han skulden. Med viss förståelse men ändå ej ok

Men när man riktar våldet mot sig själv skulle det vara mer ok och mindre ens egen skuld?
  • Anonym (NEJ)
    Anonym (Paprika) skrev 2018-09-17 16:55:24 följande:

Självmord är inget brott eftersom det inte är straffbart att döda sig själv

Döda en annan däremot är straffbart

Likaså ang misshandel

Nej, alltså det GÅR ju inte att straffa någon som redan är död. Men historiskt har självmördare faktiskt straffats genom att de inte fick begravas på kyrkogården. Självmord var den svåraste synden.

Fast det är ju en annan diskussion. Jag menar bara att peka på att det är lika orimligt att göra den otrogna tjejen till ansvarig för killens självmord, som det vore att skuldbelägga henne för våld som killen skulle kunna utsätta henne för. En vuxen person är ansvarig för sina egna handlingar.
  • Anonym (NEJ)
    Visomvet1978 skrev 2018-09-17 17:00:53 följande:
    Då har du ett motiv till mordet. Tar en offer för pedofili livet av en pedofil så är det enligt mig helt rätt. Tycker inte du det?
    Rätt och rätt. Nej, det tycker jag inte. Men ett offer för pedofili som tog livet av sin förövare, skulle jag inte döma på samma sätt som någon som tog livet av en person som bara hade varit otrogen. Jag tycker faktiskt inte att pedofiler och mobbare hör hemma i den här diskussionen. Och jag är förfärad över att det tydligen finns dem som tycker att otrohet är ett fullgott skäl till självmord, och att den otrogna ska bära skulden för det.
  • Anonym (NEJ)
    Anonym (Paprika) skrev 2018-09-17 17:09:56 följande:

Fullgott skäl till självmord?

När är det någonsin det egentligen?

Även om den otrogna inte kanske har 100%av skulden bidrog hen ju med en stor del?

Fast nej, jag tycker ju inte det. Ifall min partner är otrogen så lämnar jag ju antagligen honom, och bearbetar mina problem, jag tar inte livet av mig. Eftersom jag vill leva. De flesta reagerar på samma sätt. Om otroheten kickar dig över gränsen till självmord har du ju andra problem, med dig själv.
  • Anonym (NEJ)
    Anonym (Paprika) skrev 2018-09-17 17:16:55 följande:

Är man verkligen alltid 100% själv ansvarig för sina handlingar oavsett vad man varit med om?!

Nej, det är svårt att uttala sig så kategoriskt om ansvarsfrågan. Soldater som utför order i krig t ex, vem är ansvariga för deras handlingar? Jag skulle inte svära på att det alltid är de själva. Jag kan också tänka mig situationer där våld mot någon annan går att rättfärdiga.

Men i ditt exempel med självmord p g a otrohet - jag kan inte tänka mig någon otrohet faktiskt, där jag är beredd att ställa upp på att den otrogna bär ansvaret för självmordet.
  • Anonym (NEJ)
    Anonym (Paprika) skrev 2018-09-17 17:20:37 följande:

Stämmer inte den där artikeln att folk utan tidigare psykisk sjukdom tar ibland självmord av sorg och chock?

Det kan det väl göra, det är fortfarande inte den otrognas fel/skuld/ansvar.
  • Anonym (NEJ)
    Anonym (Men alltså ... !!!!!) skrev 2018-09-17 18:07:33 följande:

Ni som inte tycker att man inte kan ge den otrogna skulden..

Har ni alltid varit trogna ? Aldrig varit otrogna?

Frågan lyder alltså, har ni alltid varit trogna ?

Frågan lyder alltså INTE om ni har varit med om att bli bedragna.
    Det är INTE frågan!

Detta är en enkel JA eller NEJ fråga!

Ja, jag har alltid varit trogen.
  • Anonym (NEJ)
    Visomvet1978 skrev 2018-09-17 18:55:42 följande:
    Det tas upp när folk hävdar att man aldrig kan vara skyldig till någon annans självmord, vilket jag tycker att det finns tillfällen man faktiskt kan vara det.

En fråga: om vi säger att någon tagit livet av sig pga av en otrohet, tror du att den som varit otrogen inte kommer att ha dåligt samvete över det?
    Jo, det tror jag. Tycker jag att det är rimligt? Nej. Att känna skuld är inte detsamma som att faktiskt vara skyldig.
  • Anonym (NEJ)
    Visomvet1978 skrev 2018-09-18 21:24:51 följande:
    Och resonemanget lyder att man aldrig kan vara skyldig till någon annans självmord med resonemanget att självmord är ett eget val man gör? Det är ett intressant filosofiskt ställningstagande. Jag ska se hur konsekvent du är i det om vi drar några liknelser.

Om jag ger en självmordsbenägen människa vassa föremål som personen tar livet av sig med, är jag enligt dig inte medskyldig till självmordet eftersom att självmordet begicks av någon annan än jag? Om jag uppviglar någon till mord, skulle jag då enligt dig inte kunna anses som medskyldig eftersom att den som följde mina ord gjorde ett eget fritt val att följa dem? I båda dessa fall är det andra som gjort ett val och därför borde jag aldrig kunna vara medskyldig med det resonemanget.
    Anonym (nix) skrev 2018-09-18 16:19:25 följande:

Mycket sant. Och motsatt är det inte säkert att den som är objektivt skyldig till något (ha bedragit någon ekonomiskt eller känslomässigt t ex) också känner skuld.

Då handlar det troligtvis om psykopati.
    Det beror väl på uppsåt och kännedom om hur självmordsbenägen någon är. Ponera att jag vore självmordsbenägen. Jag har en skitvass kniv i köket, som min sambo har införskaffat till hushållet och håller ständigt välvässad. Är han då medskyldig när jag genomför mitt självmord med den skitvassa kniven? Knappast.

Ponera istället att en person uppger sig vilja ta sitt liv, och vara i behov av ett rakblad till syftet. Skulle du a) ge personen ett rakblad, eller b) försöka tala personen tillrätta eller tillkalla professionell hjälp, och under alla omständigheter INTE tillhandahålla något vasst föremål? Om svaret är a är du ju lika illa ute som den självmordsbenägna, antingen psykiskt störd eller en ond människa.

Jag kan dock inte se hur liknelsen har bäring på exemplet med otrohet. Jag utgår från att de allra flesta otroheter är handlingar vars primära mål är att tillfredsställa sina egna lustar och inte har som syfte att skada någon annan. Är det egoistiskt, kan någon annan råka illa ut? Självklart, varje gång. Men fortfarande är den otrogna skyldig till ett trohetsbrott, inte till ett självmord. 
  • Anonym (NEJ)
    Visomvet1978 skrev 2018-09-19 15:23:32 följande:
    Det har bäring eftersom att det visar att argumentet om att man aldrig kan ha skuld för vad någon annan gör inte håller. Det finns det många exempel på, så därmed är det ett nonsens argument. Om det däremot går att applicera på huruvida någon annan kan ha skuld för ett självmord går att diskutera. Men principen att man aldrig är skyldig till vad någon annan gör blir väldigt svår att upprätthålla i praktiken.

Jag personligen ser det som ett beteende som bottnar i likgiltighet inför andra människors mående. Och om det leder till någons självmord är likgiltigheten definitivt en orsak till självmordet.
    Och "det" i ditt sista stycke, refererar det till otroheten i ts exempel? Det är inte riktigt tydligt.
Svar på tråden Hade ni gett bruden skuld?!?