Inlägg från: Visomvet1978 |Visa alla inlägg
  • Visomvet1978

    Hade ni gett bruden skuld?!?

    Anonym (Trams) skrev 2018-09-16 21:25:36 följande:

    Jag tycks ha stöd i juridiken för ens egna ansvar, ja.


    Fast juridik är inte detsamma som moral. Bara för att något är lagligt betyder det inte att det är moraliskt rätt. Det är rent juridiskt lagligt att skymfa om den döde på en begravning, men det är likt förbannat omoraliskt. Och omvänt finns det mycket som är olagligt som inte per definition är omoraliskt. Det är t.ex. olagligt att röka marijuana även fast jag har svårt att se hur det skulle vara moraliskt fel.

    Så juridiken är inte detsamma som moral.
  • Visomvet1978
    Anonym (Trams) skrev 2018-09-16 22:02:26 följande:

    Nej, men det är ju tämligen irrelevant i sammanhanget, då det inte finns någon, tror jag, som hävdat att otroheten är moraliskt rätt. Du blandar återigen äpplen och päron.


    Nej det var du som drog upp juridiken, inte jag. Hade du varit konsekvent nu i att du tycker att det är irrelevant hade du också hävdat att hovrättsdomen i fallet var irrelevant.

    Men vi återgår till frågan om självmord och skuld. Hittills har du kommit så långt att du hävdar att otrohet är orsak till dåligt välmående. Om detta dåliga välmående leder till att någon tar livet av dig ser du inte ett samband mellan självmordet och otroheten, om jag förstått dig rätt. Och vad jag och många fler försökt med är att se hur långt du kan gå i ditt hävdande att ingen någonsin är skyldig till att en annan människa tar sitt liv. Om någon tar livet av sig till följd av mobbning är det inte mobbarens fel. Om en pappa psykiskt bryter ner sitt barn att den i vuxen ålder mår så dåligt att hen tar självmord är pappan utan skuld. Om någon tar livet av sig till följd av att hen blivit förlamad efter en misshandel är det inte misshandlarens fel.

    Finns det absolut inget fall någonsin där självmord kan ha orsakats av någon annans beteende?
  • Visomvet1978
    Anonym (Trams) skrev 2018-09-16 22:23:04 följande:

    Återigen, så blandar du fortfarande ihop orsak/utlösande faktorer/ samband eller vad nu vill benämna det med skuld.


    Ja, om någon tar livet av sig till följd av en händelse så drar jag slutsatsen att om den händelsen inte ägt rum hade troligtvis självmordet uteblivit vilket gör att den som är ansvarig för händelsen har en skuld i det som skett. Mycket riktigt!
  • Visomvet1978
    Anonym (Nej!) skrev 2018-09-17 09:57:07 följande:

    Man kan inte anklaga någon annan för att en person väljer att ta sitt liv. Så är det!

    Personen har helt eget ansvar för den här handlingen .

    Nog för att otrohet är hemskt men tar någon självmord pga det ligger det väldigt mycket mer bakom och personen är väldigt instabil.

    Folk är med om massor och råkar ut för än det ena än det andra men folk tar inte självmord för det. Ingen går igenom livet utan svårigheter!


    Men om otroheten aldrig hade ägt rum hade det troligtvis aldrig blivit något självmord, så allt låg ju fortfarande i tjejens händer.

    Jag ställer samma fråga till dig som en innan, om någon tar livet av sig pga att hen blir mobbad och tillslut inte står ut med det, är mobbarna då helt fria från skuld enligt dig?
  • Visomvet1978
    Åsa skrev 2018-09-17 14:21:26 följande:

    Sådana lagar har ju förekommit och förekommer i en annan typ av samhällen. T ex stenande av kvinnor som haft sex med andra än maken (hon behöver inte ens ha varit gift själv). Grejen är att i dessa samhällen handlar det snarast om egendomsbrott. Kvinnan har i och med utomäktenskapligt sex kastat bort sitt sociala/ekonomiska värde och "bestulit" den "ägare" som berövats detta värde.

    Det har förvisso förekommit straff för utomäktenskapligt sex även i Sverige, för både män och kvinnor, märk väl att det då var ett brott med religiösa/moraliska förtecken, ett brott mot Gud och samhället, inte mot individer, och gällde även utomäktenskapligt sex där ingen av de inblandade var gifta med någon annan, de kunde tvärtom vara fästefolk.

    Jag tror inte att det skulle gå att göra otrohet straffbart med någon av dessa principer i dagens Sverige. Då återstår den psykiska misshandel du talar om. Men alla blir inte lika förkrossade av en otrohet och vem skulle mäta/bedöma graden av känslomässig skada?

    Och hur skulle otrohet definieras lagligt idag? Mot vem? Någon lagligt bindande förlovning finns ju inte längre så då ligger väl äktenskap som premiss nära till hands. Eller skulle det räcka att bo ihop (förutsatt att man inte delar hushåll bara)? "Vara ihop"? På amerikanskt manér ha uttalat att man är exklusiva? Annat?

    Och vari skulle otroheten bestå? Alla sexuella handlingar? Sexuella eller andra handlingar utanför äktenskapet som paret inte varit överens om var OK? Annat?

    Hur skulle den bevisas? Förr åkte man i princip dit om kvinnan blivit gravid utan hemmavarande make eller klantat sig riktigt rejält. (Islams skrifter kräver fyra ögonvittnen av oförvitlig karaktär för att döma för otillåtet sex.) Vilken modell hade du tänkt dig?


    Det ska absolut inte vara olagligt med otrohet! Jag hoppas att ingen någonsin kommer och förespråkar det i Sverige för det blir, som du säger, aldrig bra när såna privata saker är olagliga.

    Med det sagt så hoppas jag dock att alla är införstådda i att otrohet är något fruktansvärt hemskt man utsätter en annan människa för. Jag har både utsatt en kille för det och själv blivit utsatt för det och det man då gör är att man krossar en annan stackars människas hjärta. Det är ett dåligt och själviskt beteende! Om man däremot blir kär i en annan och gör slut för att bli tillsammans med den nya kärleken så är det inte otrohet, bara så att ingen tror att det är samma sak.
  • Visomvet1978
    Jamesdio skrev 2018-09-17 14:46:45 följande:

    Jag kan tänka på en omständighet och det är när någon form av sekt har fått klorna i någon och hjärntvättat denne till att begå självmord. Skulle ändå kunna avfärdas med att denne har mått tillräckligt dåligt för att låta sekten hjärntvättas.


    Ok. Om ett barn växer upp med en pappa som sexuellt utnyttjar barner, varpå den i vuxen ålder tar livet av sig, är pappan då helt fri från skuld för självmordet?
  • Visomvet1978
    Anonym (NEJ) skrev 2018-09-17 16:28:16 följande:

    Och om den mobbade istället för att ta sitt eget liv tar mobbarens liv?


    Då har du ett motiv till mordet. Tar en offer för pedofili livet av en pedofil så är det enligt mig helt rätt. Tycker inte du det?
  • Visomvet1978
    Anonym (NEJ) skrev 2018-09-17 17:07:18 följande:

    Rätt och rätt. Nej, det tycker jag inte. Men ett offer för pedofili som tog livet av sin förövare, skulle jag inte döma på samma sätt som någon som tog livet av en person som bara hade varit otrogen. Jag tycker faktiskt inte att pedofiler och mobbare hör hemma i den här diskussionen. Och jag är förfärad över att det tydligen finns dem som tycker att otrohet är ett fullgott skäl till självmord, och att den otrogna ska bära skulden för det.


    Det tas upp när folk hävdar att man aldrig kan vara skyldig till någon annans självmord, vilket jag tycker att det finns tillfällen man faktiskt kan vara det.

    En fråga: om vi säger att någon tagit livet av sig pga av en otrohet, tror du att den som varit otrogen inte kommer att ha dåligt samvete över det?
  • Visomvet1978
    Anonym (NEJ) skrev 2018-09-18 09:18:40 följande:

    Jo, det tror jag. Tycker jag att det är rimligt? Nej. Att känna skuld är inte detsamma som att faktiskt vara skyldig.


    Och resonemanget lyder att man aldrig kan vara skyldig till någon annans självmord med resonemanget att självmord är ett eget val man gör? Det är ett intressant filosofiskt ställningstagande. Jag ska se hur konsekvent du är i det om vi drar några liknelser.

    Om jag ger en självmordsbenägen människa vassa föremål som personen tar livet av sig med, är jag enligt dig inte medskyldig till självmordet eftersom att självmordet begicks av någon annan än jag? Om jag uppviglar någon till mord, skulle jag då enligt dig inte kunna anses som medskyldig eftersom att den som följde mina ord gjorde ett eget fritt val att följa dem? I båda dessa fall är det andra som gjort ett val och därför borde jag aldrig kunna vara medskyldig med det resonemanget.
    Anonym (nix) skrev 2018-09-18 16:19:25 följande:

    Mycket sant. Och motsatt är det inte säkert att den som är objektivt skyldig till något (ha bedragit någon ekonomiskt eller känslomässigt t ex) också känner skuld.


    Då handlar det troligtvis om psykopati.
  • Visomvet1978
    Anonym (nix) skrev 2018-09-18 16:17:21 följande:

    Det finns ingen sådan artskillnad mellan utlösande faktorer till självmord. För den ena kan det vara en otrohet, eller att bli lämnad utan otrohet. För den andra en arbetslöshet, den tredje en sjuk eller död anhörig eller egen sjukdom, att förlora alla besparingarna vid en börsnedgång, att bostadsrättsföreningen eller det egna företaget går i konkurs, till sådant många skulle finna trivialt, som en missad viktig tenta. (Minns någon den stackars mannen som tog livet av sig vid första omgången av dokusåpan Robinson för att han åkte ut i första omröstningen?) Ibland finns inte ens någon utomstående att skuldbelägga. Något må vara en utlösande faktor men att kalla den anledning framstår ofta för utomstående som helt orimligt.

    Vi kan fundera runt vad som brukar drabbar människor hårdast, kanske förlust av kärlek som du säger, förtroende, självbild, pengar... Vad alla utlösande faktorer bevisligen har gemensamt är att de allra flesta genomlider dem utan att ta livet av sig.


    De allra flesta skulle också avstå om man uppviglades att mörda någon. Betyder det att de som uppviglar därför aldrig kan vara medskyldiga till mord?
  • Visomvet1978
    Anonym (NEJ) skrev 2018-09-19 13:01:33 följande:

    Det beror väl på uppsåt och kännedom om hur självmordsbenägen någon är. Ponera att jag vore självmordsbenägen. Jag har en skitvass kniv i köket, som min sambo har införskaffat till hushållet och håller ständigt välvässad. Är han då medskyldig när jag genomför mitt självmord med den skitvassa kniven? Knappast.

    Ponera istället att en person uppger sig vilja ta sitt liv, och vara i behov av ett rakblad till syftet. Skulle du a) ge personen ett rakblad, eller b) försöka tala personen tillrätta eller tillkalla professionell hjälp, och under alla omständigheter INTE tillhandahålla något vasst föremål? Om svaret är a är du ju lika illa ute som den självmordsbenägna, antingen psykiskt störd eller en ond människa.

    Jag kan dock inte se hur liknelsen har bäring på exemplet med otrohet. Jag utgår från att de allra flesta otroheter är handlingar vars primära mål är att tillfredsställa sina egna lustar och inte har som syfte att skada någon annan. Är det egoistiskt, kan någon annan råka illa ut? Självklart, varje gång. Men fortfarande är den otrogna skyldig till ett trohetsbrott, inte till ett självmord. 


    Det har bäring eftersom att det visar att argumentet om att man aldrig kan ha skuld för vad någon annan gör inte håller. Det finns det många exempel på, så därmed är det ett nonsens argument. Om det däremot går att applicera på huruvida någon annan kan ha skuld för ett självmord går att diskutera. Men principen att man aldrig är skyldig till vad någon annan gör blir väldigt svår att upprätthålla i praktiken.

    Jag personligen ser det som ett beteende som bottnar i likgiltighet inför andra människors mående. Och om det leder till någons självmord är likgiltigheten definitivt en orsak till självmordet.
  • Visomvet1978
    Anonym (NEJ) skrev 2018-09-19 15:28:16 följande:

    Och "det" i ditt sista stycke, refererar det till otroheten i ts exempel? Det är inte riktigt tydligt.


    Precis!
Svar på tråden Hade ni gett bruden skuld?!?