• Tom Araya

    Konspirationsteorier

    Jag är med i några diskussionsgrupper på Facebook i ämnet politik.

    Det dyker emellanåt upp personer som är uppenbara konspirationsteoretiker.

    De framför häpnadsväckande historier som till stora delar saknar logik.

    Judarna, USA, CIA, NATO, "Den djupa staten", Bilderbergsgruppen, Soros, Rootchild, Illuminati, frimurarna, sionisterna, Bonnier m.fl. har sitt finger med i allt som händer, allt som planeras och allt som beslutas i hela världen.

    Det är konflikter, krig, flyktingvåg, cancer, aids, malaria, naturkatastrofer, sjukdomsepedemier, chem trails, andra världskriget, tredje riket, klimatförändringar (om det finns några), farmaceutiska industrin, sd's framgångar, sockerkonsumtion, bankerna, utrotade djurarter, om det regnar imorgon eller om du halkar på ett bananskal och slår dig...
    I huvudsak allt negativt som händer, eftersom de representerar en ond makt.

    Konspirationsteoretikern litar inte på etablerad media, men kan göra undantag om den är rysk.

    Trump och Putin är det bästa som hänt världen enligt konspirationsteoretikern.

    Märkligt nog dras många konspirationsteoretiker till vänstergrupperingar...

  • Svar på tråden Konspirationsteorier
  • Johnnyorange

    Man ska självklart som med allt annat kolla källor.

    Men bara för att något klassas som en konspirationsteori behöver det inte betyda att det är osant. Det finns konspirationsteorier som i efterhand visat sig vara sanna, och då slutar de ju vara en konspirationsteori. 

    www.readersdigest.com.au/true-stories-lifestyle/12-crazy-conspiracy-theories-actually-turned-out-be-true

    Så kallade "mainstream media" vinklar ofta saker, men man måste komma ihåg att det finns alltid flera perspektiv på en händelse. Som sanningssökare måste man kunna se saker utifrån olika perspektiv. Dessutom finns det få bra journalister kvar. Grävande journalistik är mer sällsynt idag.

    i.redditmedia.com/IS3G6NCa14FKsplRTaH_z27UdeyjH_EIgs3-1vB9ofU.jpg

  • KillBill
    Tom Araya skrev 2018-09-16 01:35:16 följande:

    Jag är med i några diskussionsgrupper på Facebook i ämnet politik.

    Det dyker emellanåt upp personer som är uppenbara konspirationsteoretiker.

    De framför häpnadsväckande historier som till stora delar saknar logik.

    Judarna, USA, CIA, NATO, "Den djupa staten", Bilderbergsgruppen, Soros, Rootchild, Illuminati, frimurarna, sionisterna, Bonnier m.fl. har sitt finger med i allt som händer, allt som planeras och allt som beslutas i hela världen.

    Det är konflikter, krig, flyktingvåg, cancer, aids, malaria, naturkatastrofer, sjukdomsepedemier, chem trails, andra världskriget, tredje riket, klimatförändringar (om det finns några), farmaceutiska industrin, sd's framgångar, sockerkonsumtion, bankerna, utrotade djurarter, om det regnar imorgon eller om du halkar på ett bananskal och slår dig...
    I huvudsak allt negativt som händer, eftersom de representerar en ond makt.

    Konspirationsteoretikern litar inte på etablerad media, men kan göra undantag om den är rysk.

    Trump och Putin är det bästa som hänt världen enligt konspirationsteoretikern.

    Märkligt nog dras många konspirationsteoretiker till vänstergrupperingar...


    Min uppfattning är att det i 9 av 10 fall handlar om människor från extremhögern/nazister som har konspirationsteorier om Judarna, Soros, Rootchild, Illuminati, frimurarna, sionisterna, Bonnier m.fl.


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (Elizabeth)

    Jag är mot höger, men tycker som det du tar upp i din ts. 

    Försökte förklara för vänner och bekanta hur allt hänger ihop bakom stängda dörrar. Detta var för cirka 10 år sedan som jag fick upp ögonen. Alla mötte mig ungefär som du gör ts - med att trivas bäst i boxen man lever i. Istället för att frustrerad försöka få folk att ändra uppfattning om världen vi lever i valde jag att investera pengar i rätt riktningar. Nu undrar alla "hur jag kunnat få sån förmögenhet". (Är inte stenrik men definitivt mer än väl gott ställt ekonomiskt). Alla i min närhet undrar hur det kommer sig, och jag orkar knappt ens förklara något mer att man kanske ska lyssna på oss "konspirationsteoretiker." 

    Att tro att man i Tysklands 30-tal var efterbliven, folk som utförde häxjakt vid medeltiden var efterblivna, ja - att man alltid var så kallad dum förr men så nedrans smart idag - DET är något av det mest naiva. Att folk alltid tror att man vet allt i nuvarande tid. Man var alltid bara ovetande och dum i dåtid. Jag fick som sagt den insikten tidigt i livet och valde att personligen dra nytta av att människor gillar att leva i den boxen. Jag som kunde se utanför den investerade mina pengar rätt. 

  • KillBill
    Tom Araya skrev 2018-09-16 01:35:16 följande:

    Jag är med i några diskussionsgrupper på Facebook i ämnet politik.

    Det dyker emellanåt upp personer som är uppenbara konspirationsteoretiker.

    De framför häpnadsväckande historier som till stora delar saknar logik.

    Judarna, USA, CIA, NATO, "Den djupa staten", Bilderbergsgruppen, Soros, Rootchild, Illuminati, frimurarna, sionisterna, Bonnier m.fl. har sitt finger med i allt som händer, allt som planeras och allt som beslutas i hela världen.

    Det är konflikter, krig, flyktingvåg, cancer, aids, malaria, naturkatastrofer, sjukdomsepedemier, chem trails, andra världskriget, tredje riket, klimatförändringar (om det finns några), farmaceutiska industrin, sd's framgångar, sockerkonsumtion, bankerna, utrotade djurarter, om det regnar imorgon eller om du halkar på ett bananskal och slår dig...
    I huvudsak allt negativt som händer, eftersom de representerar en ond makt.

    Konspirationsteoretikern litar inte på etablerad media, men kan göra undantag om den är rysk.

    Trump och Putin är det bästa som hänt världen enligt konspirationsteoretikern.

    Märkligt nog dras många konspirationsteoretiker till vänstergrupperingar...


    Vad styrker du din tes på? Allt pekar på att det är ytterkantshögern som sprider dessa konspirationsteorier. Mina källor för detta påstående är:


    www.interasistmen.se/granskning/sd-politiker-delar-antisemitism-och-havdar-att-stefan-lofven-styrs-av-the-new-world-order/

    petterssonsblogg.se/tag/bilderbergsgruppen/

    www.interasistmen.se/granskning/riksdagskandidat-sd-vi-borde-anvanda-george-soros-som-slagtra-aven-i-den-svenska-debatten/


    www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/yvGoMR/sd-ledamoten-lat-bonniers-tidningar-ga-under

    www.businessinsider.de/how-did-george-soros-become-the-favorite-boogeyman-of-the-right-2017-5&IR=T

    www.theweek.co.uk/94509/why-are-there-so-many-george-soros-conspiracy-theories

    Om du googlar på NMR + något av följande sökord; Judar  Bilderberggruppen, Soros, Bonnier etc. så får du väldigt många träffar på hat mot eller konspirationsteorier gällande dessa grupper som framförs av nazistiska NMR men innehållet på dessa sajter är så obehagligt att jag skulle bli bannad om jag länkade dit.

     


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2018-09-16 11:50:11 följande:

    Min uppfattning är att det i 9 av 10 fall handlar om människor från extremhögern/nazister som har konspirationsteorier om Judarna, Soros, Rootchild, Illuminati, frimurarna, sionisterna, Bonnier m.fl.


    Jo, det låter så när de talar.

    Men jag kan ändå konstatera att de gärna söker sig till vänsterkretsar.

    Kan det vara för att man inom vänsterkretsar gärna är mottagliga för kritik av USA, Israel, kapitalism och hela den västerländska kulturen och makten?
  • Tom Araya
    Johnnyorange skrev 2018-09-16 09:25:09 följande:

    Man ska självklart som med allt annat kolla källor.

    Men bara för att något klassas som en konspirationsteori behöver det inte betyda att det är osant. Det finns konspirationsteorier som i efterhand visat sig vara sanna, och då slutar de ju vara en konspirationsteori. 

    www.readersdigest.com.au/true-stories-lifestyle/12-crazy-conspiracy-theories-actually-turned-out-be-true

    Så kallade "mainstream media" vinklar ofta saker, men man måste komma ihåg att det finns alltid flera perspektiv på en händelse. Som sanningssökare måste man kunna se saker utifrån olika perspektiv. Dessutom finns det få bra journalister kvar. Grävande journalistik är mer sällsynt idag.

    i.redditmedia.com/IS3G6NCa14FKsplRTaH_z27UdeyjH_EIgs3-1vB9ofU.jpg


    Självklart finns det enstaka händelser som betraktats som konspirationsteori som visat sig vara sann.

    Det är mönstret som utmärker en konspirationsteoretiker.
    Att allt negativt är styrt av en sammansvärjning.

    Exempelvis hävdas det att både tredje riket och boljevikska revolutionen i Ryssland är ett verk av den judiska makteliten.

  • Tom Araya
    KillBill skrev 2018-09-16 12:36:26 följande:

    Vad styrker du din tes på? Allt pekar på att det är ytterkantshögern som sprider dessa konspirationsteorier. Mina källor för detta påstående är:


    www.interasistmen.se/granskning/sd-politiker-delar-antisemitism-och-havdar-att-stefan-lofven-styrs-av-the-new-world-order/

    petterssonsblogg.se/tag/bilderbergsgruppen/

    www.interasistmen.se/granskning/riksdagskandidat-sd-vi-borde-anvanda-george-soros-som-slagtra-aven-i-den-svenska-debatten/

    www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/yvGoMR/sd-ledamoten-lat-bonniers-tidningar-ga-under

    www.businessinsider.de/how-did-george-soros-become-the-favorite-boogeyman-of-the-right-2017-5&IR=T

    www.theweek.co.uk/94509/why-are-there-so-many-george-soros-conspiracy-theories

    Om du googlar på NMR + något av följande sökord; Judar  Bilderberggruppen, Soros, Bonnier etc. så får du väldigt många träffar på hat mot eller konspirationsteorier gällande dessa grupper som framförs av nazistiska NMR men innehållet på dessa sajter är så obehagligt att jag skulle bli bannad om jag länkade dit.

     


    Som sagt, det är folk som söker sig till vänsterkretsar och talar mot allt västerländskt, inklusive kapitalism och kapitalistisk politik.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2018-09-16 18:26:08 följande:

    Som sagt, det är folk som söker sig till vänsterkretsar och talar mot allt västerländskt, inklusive kapitalism och kapitalistisk politik.


    Jag ger genomgående exempel (svenska och engelska) på att de konspirationsteorier som pratar om är kopplade till ytterkantshögern och nazism. Kan du ge några konkreta exempel som stödjer din teori?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2018-09-16 19:27:25 följande:
    Jag ger genomgående exempel (svenska och engelska) på att de konspirationsteorier som pratar om är kopplade till ytterkantshögern och nazism. Kan du ge några konkreta exempel som stödjer din teori?
    Jag PM'ar dig, då jag inte vill skriva ut gruppen här.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2018-09-16 19:43:27 följande:

    Jag PM'ar dig, då jag inte vill skriva ut gruppen här.


    Ok.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2018-09-16 19:27:25 följande:
    Jag ger genomgående exempel (svenska och engelska) på att de konspirationsteorier som pratar om är kopplade till ytterkantshögern och nazism. Kan du ge några konkreta exempel som stödjer din teori?
    Om vi nu drar slutsatsen att konspirationsteorier förekommer på så väl yttre högern som yttre vänstern, vad kan vi dra för slutsats om det?
  • Tom Araya

    Ytter högern och yttre vänstern har ju vissa gemensamma beröringspunkter, som motståndet till EU, globalisering och mycket av etablerad media.

    Vad jag upplever i diskussioner med konspirationsteoretiker är att de sällan eller aldrig fokuserar på kritik av invandringspolitik, islam eller islamisering eller konsekvenser därav, som man ofta hör från ytterhögern, likt sd m.fl.

    Snarare fokuserar man på ekonomi, kultur och politik på det internationella planet och försöker placera skulden för krig, flyktingvåg, terrorism, IS mm på en utpekad internationell sammansvärjning.

  • KillBill
    Tom Araya skrev 2018-09-16 20:15:15 följande:

    Ytter högern och yttre vänstern har ju vissa gemensamma beröringspunkter, som motståndet till EU, globalisering och mycket av etablerad media.

    Vad jag upplever i diskussioner med konspirationsteoretiker är att de sällan eller aldrig fokuserar på kritik av invandringspolitik, islam eller islamisering eller konsekvenser därav, som man ofta hör från ytterhögern, likt sd m.fl.

    Snarare fokuserar man på ekonomi, kultur och politik på det internationella planet och försöker placera skulden för krig, flyktingvåg, terrorism, IS mm på en utpekad internationell sammansvärjning.


    Visst förekommer konspirationsteorier både hos ytterkanterna till vänster och till höger men om du vi pratar specifikt om konspirationsteorier kopplade till Soros, Bonniers, Rothschild och andra judiska familjer så är konspirationsteorier vanligast inom extremhögern/nazistiska organisationer och detta blir väldigt tydligt om du googlar.


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (Utanför boxen)
    Tom Araya skrev 2018-09-16 01:35:16 följande:

    Märkligt nog dras många konspirationsteoretiker till vänstergrupperingar...


    Det kan ju vara så att de konspirationsteoretiker som ligger till höger har andra konspirationsteorier och därför väljer att inte vara lika öppna med vad de tror. Det kan också vara så att vänstergrupperingar är överrepresenterad på platser där de kan nå en större publik och därför sprida sina konspirationsteorier till en större publik.
Svar på tråden Konspirationsteorier