• Anonym (Belle)

Utomkveds ingen smärta?

Hejsan!

Gjorde en tråd för några dagar sedan ang. ett svagt gravtest. Dagen efter det inlägget så fick jag vad jag trodde var min mens (blödningen kom just efter jag och sambon haft sex)så jag avfärdade det svaga strecket som ett spökstreck.

Men min mens har betett sig konstigt. Visserligen färskt blod blandad med brunt, en riklig mängd men inte tillräckligt riklig som jsg brukar ha då jag alltid blöder igenom både tampong och binda första två dagarna. Nu är jag på tredje dagen och idag har det bara kommit lite brunt. Tog ett till gravtest och jag tycker jag skymtar ett streck igen.

Saken är den att jag tror detta är ett utomkveds. Har haft det förr och då blödde jag i 19dagar innan jag sökte hjälp, gjorde vul och läkaren såg ingen graviditet i livmodern men det var en skugga i höger äggledare och blodprovet visade på hcg. Den gången tillbakabildade kroppen själv utomkvedet då Hcg sjönk undan fint, men hade ganska stark mensvärk plus blödning. Har dock inget ont denna gång men haft lite små hugg i höger äggstock. Dessutom tycker jag inte att strecket blivit så mycket starkare men ej heller svagare ?

Eftersom jag inte har så värst ont så känns det onödigt att söka hjälp

Hur länge bör jag vänta ? Ungefär när bör hög sjunka undan ? Om vi säger att jag tar ett test till om ca 2 veckor, bör det då blivit svagare om det är tex ett missfall?

Bifogar en bild som ej är mixtrad med!

Så mänga frågor!

Har du en solskenshistoria där du blött under tidig graviditet och ändå fått bebis så dela gärna med dig : )!

• Svar på tråden Utomkveds ingen smärta?
  • Meriall

Jag blödde som mens de första 4 mån av graviditeten bägge gånger jag fick barn och allt gick bra.

Blödde dock inte när jag hade utomkvedes innan jag blev opererad för det.

• Anonym (N)

Om du tidigare haft utomkveds så är du så gott som garanterad att få det igen om inte den skadade äggledaren plockas bort.

Du bör kontakta gyn om ca 1 vecka om du har positivt gravtest då, så du kan få en bokad tid framöver. I nuläget kan man ändå inte se någon graviditet oavsett var den sitter, om du nu är gravid.

• Anonym (Belle)
    Meriall skrev 2018-09-16 09:26:37 följande:

Jag blödde som mens de första 4 mån av graviditeten bägge gånger jag fick barn och allt gick bra.

Blödde dock inte när jag hade utomkvedes innan jag blev opererad för det.

Tack för lite hopp : )!
  • Anonym (Belle)
    Anonym (N) skrev 2018-09-16 10:17:56 följande:

Om du tidigare haft utomkveds så är du så gott som garanterad att få det igen om inte den skadade äggledaren plockas bort.

Du bör kontakta gyn om ca 1 vecka om du har positivt gravtest då, så du kan få en bokad tid framöver. I nuläget kan man ändå inte se någon graviditet oavsett var den sitter, om du nu är gravid.

Ja, jag minns att läkaren sa att det är högre risk att få utomkveds igen när man fått det en gång redan. Förra gången var för ca 2 år sedan.

Ska testa igen om en vecka och sedan kontakta gyn : ).

Om det nu är utomkved och den sitter på höger sida igen, kan man då be om att ta bort höger äggledare ? Orkar inte gå igrnom detta fler gånger ..

Tack för input!
  • Anonym (Belle)

Puff

• EpicNurse
    Anonym (Belle) skrev 2018-09-16 10:25:10 följande:

Ja, jag minns att läkaren sa att det är högre risk att få utomkveds igen när man fått det en gång redan. Förra gången var för ca 2 år sedan.

Ska testa igen om en vecka och sedan kontakta gyn : ).

Om det nu är utomkved och den sitter på höger sida igen, kan man då be om att ta bort höger äggledare ? Orkar inte gå igrnom detta fler gånger ..

Tack för input!

Ja, och det borde läkaren också rekommendera!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden Utomkveds ingen smärta?