• sextiotalist

Livet efter särskolan, förstörde min framtid!

Anonym (Låg förståelse) skrev 2018-09-16 17:27:22 följande:

Någon gjorde ju en utredning ang utvecklingsstörning. Skolan gav dig inte den diagnosen. Dina vårdnadshavare har själv medverkat i utredningen, själv godkänt utredningen och dom har också ansökt till plats i särskolan. Ingen får diagnosen utvecklingsstörning om inte vårdnadshavarna också ser en problematik. Det är inte skolan som sätter diagnoser, inte skolan som beslutat om särskoleplacering osv. Ingen skola kan förväntas ge enskild undervisning med specialpedagog i alla ämnen under flera år. Då behöver eleven annat stöd.

Du och dina föräldrar ansökte till ett särgymnasie utan att ta reda på vad det innebar? Du verkar skylla skolan för mycket. Men gör inte det. Du och dina föräldrar har uppenbarligen inte förstått vad som hänt genom åren.

Det har varit många som hamnat på särskolan utan att vara utvecklingsstörda. Ett sätt för en del kommuner att slippa stötta eleven i den vanliga skolan
  • sextiotalist
    Meriall skrev 2018-09-17 12:42:51 följande:
    Internet-IQtest går tyvärr inte att lita på och de flesta get mkt högre resultat än man egentligen har. Du borde göra ett test hos psykolog istället.
    Skulle nog säga att kan man ta sig igenom ett internet-IQ-test, då är man normalbegåvad, har man IQ under kring eller under 70, så fixar man nog inte ens ett IQ-test på internet.
    Men det är nog det enda som dessa test kan säga-
  • sextiotalist
    Teresia0407 skrev 2018-09-18 20:38:03 följande:

Man fixar IQ test sålänge man inte är gravt utvecklingsstörd och det är 20 och under.

Iq 70 motsvarar 9-12 år. IQ 20 motsvarar 2-3 år.
  • sextiotalist
    Anonym (Låg förståelse) skrev 2018-09-30 05:11:32 följande:

Denna delen är också intressant ur skolverkets perspektiv: .

Jag blev placerad hos extra lärare i Matematik, Svenska och Engelska, det gick hur bra som helst. Jag pluggade exakt lika dant som dem andra med lugnare tempo. Men efter ett tag så blev de möte med rektor, skolsköterska, specialpedagog lärare och min Mamma och med mig. Där dem berättade att skolan har inte råd med undervisning för mig.

Enligt skolverket så får skolorna inte ge enskild specialpedagogisk undervisning annat än som tidsbegränsade punktinsatser. Att ta ut en elev för enskild undervisning i så många ämnen en längre tid hade kunnat ge skolan böter. Du skriver att skolan skyllde på ekonomin. Det behövde dom inte göra. Dom hade helt enkelt bara kunnat hänvisa till skollagen.

Nu snackar du om saker som inte stämmer, det finns inget som hindrar detta i skollagen.

Jag har en bekant som har en son som har följt särskolans läroplan och gått i en vanlig skola, sonen hade en klasskamrat som endast var med på ett fåtal timmar.

Skulle vilja se skrivningen som säger att en elev inte får ha mer än punktinsatser.

Eftersom ett grundläggande krav för att gå på särskola är att man har ett begåvningsnedsättning så är det många elever som måste ha extra stöd i skolan mer än enstaka timmar.
  • sextiotalist
    Anonym (Låg förståelse) skrev 2018-09-30 08:52:12 följande:

Hur menar du nu? Du får gärna förklara dig. Du har fortfarande inte svarat på vilken utbildning du går.

Jag vill informera ts om hur reglerna ser ut. Annars är risken stor att hon lägger tid och pengar på en rättsprocess när det egentligen är hennes vårdnadshavare som gjort fel.

Om ts inte uppfyllde kriterierna för särskola (dvs låg begåvning) så har ts blivit felplacerad.

Det har varit många rättsfall om detta.

Detta med att undervisningen ska prompt ske i klassrummet är helt fel för de barn som har en problematik där de inte kan koncentrera sig. Att inte ge dessa barn förutsättningar är ett svek mot dessa barn och de kan vara normalbegåvade, tom högt begåvade.
  • sextiotalist
    Patlu89 skrev 2018-09-30 16:13:38 följande:

Alla ämnen jag läser nu! får jag extra hjälp, mer tid på proven i skillnad från dem andra i klassen. Jag har rättstavningsprogram på datorn, plus jag har två andra hjälp medel till. Jag har ett program som hjälper mig läsa upp texten från boken, då jag samtidigt har boken, och där jag kan göra grammatik.

Såna här hjälpmedel hade man inte innan. Utan då var de direkt särskolan! Vi är många som blev felplacerade och fick diagnoser som inte alls stämde in.

När jag var yngre så hade jag hjälp med matematiken, den engelska vi väl började med och svenskan. Och jag gjorde exakt lika dant som dem andra. Men då gick vi igenom de succesivt i den takten som jag behövde. 

Det är klart mina föräldrar gjorde fel, men dem lyssna på lärarna och samtalen och trodde de dem gjorde var rätt för mig. För dem litade på lärarna och alla inblandade. Och de visade ju sig senare hur fel det blev. Mina föräldrar skulle kämpat mer för mig absolut.. Så Nej jag skyller inte bara på skolan! sen att texten säger de! men de är irritation för man är sårbar. Dem barn/ungdomar som behöver gå i särskolan/träningsskolan så är de GULD värd! 

Men jag är glad att där finns den hjälpen där finns idag. Nu under mate lektionerna har jag fått hörlurar och en liten apparat som jag har runt halsen och mate läraren har den också, då den stänger ute VISA höga volymer från dem andra i klassen. Och de gör att man lyssnar mer på läraren och en som satt bredvid mig han sa efter lektionen, jag har sätt dig så koncentrerad som du är nu.  Och jag är SUPER nöjd! För de fungerar! och detta är från specialpedagogen. Det är stora plus för mig!

Får jag hjälpa dig lite på vägen.

Använd inte ordet dem. Använd istället dom. För du använder ordet fel.

Lycka till
  • sextiotalist
    Anonym (anonym) skrev 2018-09-30 17:27:14 följande:

Herregud, vad onödigt skrivet. Väldigt drygt att märka ut fel. So what om hon skriver fel? Du förstår vad hon menar. 

Ville bara vara juste, inte den minsta tanke att vara dryg. Ts har för övrigt ett bra skriftspråk.
Svar på tråden Livet efter särskolan, förstörde min framtid!