Inlägg från: Anonym (Låg förståelse) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Låg förståelse)

Livet efter särskolan, förstörde min framtid!

Någon gjorde ju en utredning ang utvecklingsstörning. Skolan gav dig inte den diagnosen. Dina vårdnadshavare har själv medverkat i utredningen, själv godkänt utredningen och dom har också ansökt till plats i särskolan. Ingen får diagnosen utvecklingsstörning om inte vårdnadshavarna också ser en problematik. Det är inte skolan som sätter diagnoser, inte skolan som beslutat om särskoleplacering osv. Ingen skola kan förväntas ge enskild undervisning med specialpedagog i alla ämnen under flera år. Då behöver eleven annat stöd.

Du och dina föräldrar ansökte till ett särgymnasie utan att ta reda på vad det innebar? Du verkar skylla skolan för mycket. Men gör inte det. Du och dina föräldrar har uppenbarligen inte förstått vad som hänt genom åren.

sextiotalist skrev 2018-09-16 17:44:08 följande:

Det har varit många som hamnat på särskolan utan att vara utvecklingsstörda. Ett sätt för en del kommuner att slippa stötta eleven i den vanliga skolan

Ts skriver att skolan gav dom ett papper som sa att hon var utvecklingsstörd. Det händer inte. Hon påstår också att det tystades ner att skolan misstänkte felplacering. Ännu en gång så är det inte skolan utan vårdnadshavare som får söka en ny utredning. Skolan kan inte ta in en psykolog och plocka bort en diagnos. Det var ts föräldrar ansvar helt och hållet.

Några gick tidigare på särskola utan att vara utvecklingsstörda. Dessa hade ofta svår autism eller liknande stora svårigheter. Idag krävs en diagnos utvecklingsstörning för att få plats i särskolan. Men det har inte varit skolorna som placerat barnen där. Det är föräldrarna som ansöker och skriver in sina barn i särskolan. Ts och hennes mamma verkad ha haft stora svårigheter med att förstå sin omvärld så det är inte underligt att man trott att behovet funnits. En dyslexidiagnos verkar dock konstig då ts skriver att hon läst massor med böcker snabbt och lyckats uppfatta texterna bra.
    Teresia0407 skrev 2018-09-18 21:42:25 följande:

Jag utbildar mig i utvecklingsstörning just nu..

Vad är det för utbildning du går? Du verkar inte så kunnig inom ämnet.
    Teresia0407 skrev 2018-09-26 09:20:01 följande:

Vad förstår du inte och vad är det du vill veta?

Jag frågade vilken utbildning du går. Frågan var klar och tydlig. Det finns ingen utbildning som heter att man utbildar sig i utvecklingsstörning.

Du skriver vissa saker som tyder på att du är rätt okunnig inom området.
    Teresia0407 skrev 2018-09-29 04:14:58 följande:

Haha ja, precis det jag säger. Du förstår inte. Då förstår jag ditt problem. Träningsskolan är estetiskt uppbyggd.

Vilken utbildning går du?
    Patlu89 skrev 2018-09-29 20:23:57 följande:

Tack så mycket! :)

Det värmer så.

Jag blir så glad när folk skriver så positivt till mig.

Det enda jag får göra är att kämpa.. Jag har länge velat ta itu med att få skadestånd, men jag vet inte vart man ska vända sig eller hur man ska göra?

Men jag tror inte att skolan gjort fel här. Du skriver att det gjordes en utredning (tester) och att skolan fick papper på att du hade en utvecklingsstörning. Då gjorde skolan helt rätt, utifrån det underlaget, att erbjuda dig särskola. Att inte erbjuda dig särskola med det underlaget hade varit fel av skolan. Sedan sa särskolan till er att dom misstänkte att du var felplacerad. Här var det upp till din mamma att söka sig till vården för ny utredning och ny diagnos. Skolan har inte ansvar att utreda. Det ligger på föräldern att sätta igång en sådan utredning. Det ligger enbart på skolans ansvar att informera vårdnadshavare om det finns misstanke om felplacering. Det gjorde ju skolan.

Så skolan har följt alla regler och lagar. Dom hade inte kunnat agera annorlunda utan att bryta mot lagen.

Så dom har gjort allt rätt:

Skolan ska erbjuda alla elever med utvecklingsstörning en plats i särskolan. Vårdnadshavare väljer själv om barnet ska skrivas in i särskolan eller inte. Du fick diagnosen utvecklingsstörning, skolan erbjöd särskola och din mamma skrev in dig där.

När felplacering misstänks så ska skolan informera vårdnadshavare om misstanke. Det är då upp till vårdnadshavare att påbörja ny utredning alt skriva ur sitt barn ur särskolan och in i grundskolan.

Om vårdnadshavare inte gör sin del så ska skolan i den mån som är möjligt erbjuda eleven utmaningar ( vilket skolan gjorde).

Så det är den första utredande psykologen som eventuellt gjorde fel. ( skriver eventuellt då du kanske i det läget presterade och uppvisade alla symtom på utbecklingsstörning) och din mamma har brustit insitt ansvar. Men skolan har gjort allt enligt regelverket.

Denna delen är också intressant ur skolverkets perspektiv: .

Jag blev placerad hos extra lärare i Matematik, Svenska och Engelska, det gick hur bra som helst. Jag pluggade exakt lika dant som dem andra med lugnare tempo. Men efter ett tag så blev de möte med rektor, skolsköterska, specialpedagog lärare och min Mamma och med mig. Där dem berättade att skolan har inte råd med undervisning för mig.

Enligt skolverket så får skolorna inte ge enskild specialpedagogisk undervisning annat än som tidsbegränsade punktinsatser. Att ta ut en elev för enskild undervisning i så många ämnen en längre tid hade kunnat ge skolan böter. Du skriver att skolan skyllde på ekonomin. Det behövde dom inte göra. Dom hade helt enkelt bara kunnat hänvisa till skollagen.

L

sextiotalist skrev 2018-09-30 07:53:00 följande:

Nu snackar du om saker som inte stämmer, det finns inget som hindrar detta i skollagen.

Jag har en bekant som har en son som har följt särskolans läroplan och gått i en vanlig skola, sonen hade en klasskamrat som endast var med på ett fåtal timmar.

Skulle vilja se skrivningen som säger att en elev inte får ha mer än punktinsatser.

Eftersom ett grundläggande krav för att gå på särskola är att man har ett begåvningsnedsättning så är det många elever som måste ha extra stöd i skolan mer än enstaka timmar.

Detta kan jag mer om än de flesta då särskoleutredningar, åtgärdsprogram och extra anpassningar osv är mitt jobb sedan 10 år tillbaka.

Om man går enligt särskolans läroplan är situationen något helt annan. Många elever integreras i vanliga grundskolan. Men även då har man sällan enskild undervisning utan går i en särskolegrupp under övrig tid.

Ts hade enskild undervisning regelbundet i flera ämnen utan att vara särskoleplacerad. Skollagen säger att elever ska vara integrerade i klassrummet under större delen av sin skoldag. Att ta ut en elev ur sin grupp ska vara tidsbegränsade insatser. I extrema fall kan enskild undervisning ske utökat och under lång tid. Men då ska elevens behov vara ordentligt utredda och många insatser prövade först. Underlaget måste vara gediget. Ts skola gjorde rätt som ville utreda ts behov efter en lång tids enskild undervisning.

Extra stöd får många elever men då ska det ske i klassrummet majoriteten av tid. Klassasistenter och anpassningar i studiematerial är några sådana insatser.
    Teresia0407 skrev 2018-09-30 08:44:40 följande:

Shit! Har det varit ditt jobb i 10 år då blir jag mörkrädd för hur nedlåtande du är. Vissa personer har verkligen fel plats att sitta på..

Hur menar du nu? Du får gärna förklara dig. Du har fortfarande inte svarat på vilken utbildning du går.

Jag vill informera ts om hur reglerna ser ut. Annars är risken stor att hon lägger tid och pengar på en rättsprocess när det egentligen är hennes vårdnadshavare som gjort fel.
    sextiotalist skrev 2018-09-30 13:27:21 följande:

Om ts inte uppfyllde kriterierna för särskola (dvs låg begåvning) så har ts blivit felplacerad.

Det har varit många rättsfall om detta.

Detta med att undervisningen ska prompt ske i klassrummet är helt fel för de barn som har en problematik där de inte kan koncentrera sig. Att inte ge dessa barn förutsättningar är ett svek mot dessa barn och de kan vara normalbegåvade, tom högt begåvade.

Det har varit felplaceringar tidigare. Då har ingen utredning gjorts. Men enligt ts så gjordes det tester och det visades papper som sa att hon hade en utvecklingsstörning. Skolan kan enbart ge rekommendationer utifrån psykologutredningen. I detta fallet så fanns det papper som sa utvecklingsstörning och utifrån det så agerade skolan rätt.
    Teresia0407 skrev 2018-09-30 15:29:04 följande:

OCH HUR är det vårdnadshavares fel? Förklara det för oss alla!

För att vårdnadshavaren informerades om att det fanns misstanke om felplacering. Ändå valde vårdnadshavaren att inte kontakta vården och göra en ny utredning. Skolan får inte själv kräva en ny utredning. Skolan bör inte heller ändra skolform utan det är också upp till vårdnadshavare att ansöka om.

Tror du att skolor får sätta diagnoser på sina elever utan inblandning av vården och utan vårdnadshavarens direkta önskemål?
Svar på tråden Livet efter särskolan, förstörde min framtid!