• Anonym (R)

Är det ok för en killkompis att säga till en tjej att hon har snygg rumpa?

Som det undras i rubriken, vad tycker en tjej om en killkompis berömmer hennes rumpa?

• Svar på tråden Är det ok för en killkompis att säga till en tjej att hon har snygg rumpa?
  • Ällingen
    Anonym (R) skrev 2018-09-16 17:58:08 följande:

Som det undras i rubriken, vad tycker en tjej om en killkompis berömmer hennes rumpa?

Klart att det är okej. Varför skulle det inte vara det? Eller ska inte kompisar få berömma varandra?
  • Anonym (R)
    Ällingen skrev 2018-09-16 18:05:18 följande:

Klart att det är okej. Varför skulle det inte vara det? Eller ska inte kompisar få berömma varandra?

Därför att det kanske verkar som om han ser på henen sexuellt och inte bara som en kompis.
  • Wowbagger2000

Alla män ser på kvinnor ur sexuell vinkel, mer eller mindre, även om många inte erkänner det...

• Ällingen
    Anonym (R) skrev 2018-09-16 18:14:25 följande:

Därför att det kanske verkar som om han ser på henen sexuellt och inte bara som en kompis.

Eller så kanske han inte ser henne på ett sexuellt sätt. Kan han inte tycka att hon har en snygg rumpa utan att det ska vara sexuellt?
  • Nyfiken och glad

Jag tror man behöver ställa sig själv en liten samvetsfråga först.
    Vad är det för behov som leder till komplimangen?

Det finns ett antal lägen där det bör vara helt ok, lite beroende på hur nära man är vänner och på vilket sätt..
    T ex. om tjejen är osäker på hur de nya byxorna sitter, hon kanske är lite allmänt osäker på sig själv, ev. ska hon på dejt.

I ett sånt läge är det nog bara positivt att ge en uppriktig komplimang:
    "Vad pratar du om, du är skitsnygg i dem där, sitter perfekt och ger dig perfekta former på alla sätt!" (jag skulle nog ändå undvika den direkta komplimangen om just rumpan om hon inte frågar specifikt).

Om man behöver ställa frågan (som TS) kan det istället handla om att man har ett slags undermedvetet behov att "kolla läget" och vill flörta lite.. oskyldigt visserligen men ändå.
    Dvs. hon är snygg, hon vet att hon är snygg och får regelbundet komplimanger för sin kropp. 
    Vad är syftet med att då ska säga att hon har en snygg rumpa..?

Är ni båda singlar och det kanske kan finnas nåt tycke så kan man givetvis testa.. men annars så ska man nog tänka sig för.

Ett vanligt problem som vi killar har (har jag lärt mig med åren) är att vi överskattar hur välkomna vissa komplimanger är. Vi tror att vi ska bli uppskattade och älskade för att vi är så "uppmärksamma" och ger komplimanger i en massa olika sammanhang.

Newsflash - det är fel.

Visst vill tjejer ha komplimanger men i rätt sammanhang och av rätt personer och på rätt sätt. Kommentarer om kroppen (särskilt av intim karaktär) av killar/män som de inte är intresserade av (på det sättet) är nästan alltid ovälkomna, ofta besvärande och i värsta fall rent obehagliga.

Detta fattar inte många killar.

För att killar ska fatta detta kan man göra följande tankeexempel:
    Tänk dig att du hamnat i ett sammanhang med en massa gaykillar. Du är straight och helt ointresserad av dem, även om de kan vara kul att hänga med.

Skulle du då uppskatta om den ena efter den andra klär av dig med blicken och ger dig flörtiga kommentarer/komplimanger om hur fin och sexig din bak är, att din bula är härlig att titta på... antyder att du har en sensuell mun etc.

sammanfattning:
    Det finns inget absolut säkert svar på frågan, det beror på situationen.
    Däremot är sannolikheten extremt hög att killar bör undvika att ge komplimanger av intim/sexuell karaktär till tjejer som de inte är relativt säkra på kommer att uppskatta det.
    Vid minsta osäkerhet är det ett nej.

• Anonym (munkavle)

Nej, inte i dagens feministstyrda genussamhälle. Det brukar sägas att kvinnor inte vill ha kommentarer om sitt utseende, oavsett kroppsdel och syfte. Det räknas som sexistiskt och mannen som fäller en dylik kommentar är ett objektifierande svin som ska anmälas.

Bäst hålla tyst och låtsas som om det endast är personligheten du gillar och inget annat.

• Wowbagger2000
    Anonym (munkavle) skrev 2018-09-16 19:07:34 följande:

Nej, inte i dagens feministstyrda genussamhälle. Det brukar sägas att kvinnor inte vill ha kommentarer om sitt utseende, oavsett kroppsdel och syfte. Det räknas som sexistiskt och mannen som fäller en dylik kommentar är ett objektifierande svin som ska anmälas.

Bäst hålla tyst och låtsas som om det endast är personligheten du gillar och inget annat.

Ja, innan man vet kvinnans politiska läggning får man vara på sin vakt med komplimangerna....

Dom tur är finns det fortfarande kvinnor som uppskattar en komplimang eller positiv kommentar om deras kropp.
  • Anonym (Ja, absolut.)

Gillar att klappa snygga tjejer på rumpan och säga "Nice ass!".

• Anonym (munkavle)
    Anonym (Ja, absolut.) skrev 2018-09-16 20:03:53 följande:

Gillar att klappa snygga tjejer på rumpan och säga "Nice ass!".

Känns det viktigt för dig att prata engelska?
  • Nyfiken och glad
    Anonym (munkavle) skrev 2018-09-16 19:07:34 följande:

Ja, det är fördjävligt att de organiserat sig och hjälps åt att markera mot äckliga svin som tar sig friheter för att de är ekonomiskt och fysiskt starkare.

Det var bättre förr när de var lika äcklade som nu men inte vågade säga ifrån av rädsla för att råka ännu värre ut..
    När det inte räknades som våldtäkt om man var gifta, det var tider det..

Din sista mening har du helt rätt i.
    Om man inte är lyhörd nog och har vett att fatta vilka kvinnor som är intresserade av sexrelaterade kommentarer, i vilket sammanhang och av vem - ja då ÄR det faktiskt bäst att låta bli.
  • Wench85
    Nyfiken och glad skrev 2018-09-16 18:51:59 följande:

Jag tror man behöver ställa sig själv en liten samvetsfråga först.
    Vad är det för behov som leder till komplimangen?

Det finns ett antal lägen där det bör vara helt ok, lite beroende på hur nära man är vänner och på vilket sätt..
    T ex. om tjejen är osäker på hur de nya byxorna sitter, hon kanske är lite allmänt osäker på sig själv, ev. ska hon på dejt.

I ett sånt läge är det nog bara positivt att ge en uppriktig komplimang:
    "Vad pratar du om, du är skitsnygg i dem där, sitter perfekt och ger dig perfekta former på alla sätt!" (jag skulle nog ändå undvika den direkta komplimangen om just rumpan om hon inte frågar specifikt).

Om man behöver ställa frågan (som TS) kan det istället handla om att man har ett slags undermedvetet behov att "kolla läget" och vill flörta lite.. oskyldigt visserligen men ändå.
    Dvs. hon är snygg, hon vet att hon är snygg och får regelbundet komplimanger för sin kropp. 
    Vad är syftet med att då ska säga att hon har en snygg rumpa..?

Är ni båda singlar och det kanske kan finnas nåt tycke så kan man givetvis testa.. men annars så ska man nog tänka sig för.

Ett vanligt problem som vi killar har (har jag lärt mig med åren) är att vi överskattar hur välkomna vissa komplimanger är. Vi tror att vi ska bli uppskattade och älskade för att vi är så "uppmärksamma" och ger komplimanger i en massa olika sammanhang.

Newsflash - det är fel.

Visst vill tjejer ha komplimanger men i rätt sammanhang och av rätt personer och på rätt sätt. Kommentarer om kroppen (särskilt av intim karaktär) av killar/män som de inte är intresserade av (på det sättet) är nästan alltid ovälkomna, ofta besvärande och i värsta fall rent obehagliga.

Detta fattar inte många killar.

För att killar ska fatta detta kan man göra följande tankeexempel:
    Tänk dig att du hamnat i ett sammanhang med en massa gaykillar. Du är straight och helt ointresserad av dem, även om de kan vara kul att hänga med.

Skulle du då uppskatta om den ena efter den andra klär av dig med blicken och ger dig flörtiga kommentarer/komplimanger om hur fin och sexig din bak är, att din bula är härlig att titta på... antyder att du har en sensuell mun etc.

sammanfattning:
    Det finns inget absolut säkert svar på frågan, det beror på situationen.
    Däremot är sannolikheten extremt hög att killar bör undvika att ge komplimanger av intim/sexuell karaktär till tjejer som de inte är relativt säkra på kommer att uppskatta det.
    Vid minsta osäkerhet är det ett nej.

Exakt så!
    Vilken bra beskrivning, både av en lämplig variant av komplimang, av hur killar överskattar hur uppskattade komplimanger ska vara och dit tankeexperiment. Det ska jag ta med till män som vill förstå men inte alls fattar hur det är att var och varannat ögonblick objektifieras.

Komplimangen du nämner i början är precis en sådan som jag kan ge och få från vänner, även personer som jag inte har minsta lilla önskan om flirt med, typ min egen syster.

Däremot har jag fått mängder av ovälkomna komplimanger från kompisar/kollegor etc som jag bara blivit illa till mods av. Ibland med en outtalad invit, ibland vad som jag bara tror avses vara snällt och trevligt, men det gör att jag blir obekväm och måste börja tänka på att inte "sända ut signaler". Vilket i slutändan leder till att kvinnor måste begränsas eller tvingas ta ansvar för saker som verkligen inte är vårt problem.
    Ett exempel är hur en manlig affärsrelation föreslog ett förmöte inför ett viktigt möte. Vi träffades vid 20-tiden i hotelllobbyn och jag var nöjd att vi lyckades förbereda inför morgondagens möte så bra. Efter någon timme eller två skämtar han om att han får säga till frun att mötet var med "Göran" eftersom hon skulle nog inte uppskatta att han hade ett möte med en så ung snygg tjej som jag. Ridå. Från att ha varit nöjd med effektiviteten till att jag fick känna mig obekväm och sexualiserad. Och då tror jag verkligen inte att han raggade på mig utan bara försökte vara trevlig. 

Så generellt instämmer jag i ovan: Däremot är sannolikheten extremt hög att killar bör undvika att ge komplimanger av intim/sexuell karaktär till tjejer som de inte är relativt säkra på kommer att uppskatta det.
    Vid minsta osäkerhet är det ett ne
  • Anonym (A)
    Meriall skrev 2018-09-16 18:43:38 följande:
    Beror på sammanhanget, tonläge etc
    Det tycker jag med.
  • Physalis

Det beror på jargongen vännerna emellan. Är du tveksam och behöver fråga här om det kommer gå hem så kan du lugnt anta att det inte gör det.

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Sanna)

Vissa killkompisar kan prata om vilken kroppsdel som helst. Andra inte alls

Svar på tråden Är det ok för en killkompis att säga till en tjej att hon har snygg rumpa?