• Anonym (Orolig nattuggla)

Mår ni sämst på morgonen, dagen, kvällen eller natten?

När mår ni sämst?

På morgonen är jag trött för jag sovit dåligt

På dagen är det jobbigt höra grannar eller kollegors prat, skratt

På kvällen är jag trött och får tvinga i mig middag

På natten känner jag mig ensam mörkrädd och orolig

Innan mådde jag bäst på natten men nu får jag inte ens ro där längre

• Svar på tråden Mår ni sämst på morgonen, dagen, kvällen eller natten?
  • Anonym (hela tiden)

Hur läser jag då... missar helften... glömmer jag svara på något, påminn mig vettja! Förhoppningsvis lär jag mig läsa ordentligt någon gång, hehe.

Nej, tycker egentligen inte heller man ska behöva mediciner för att klara av skola/jobb. Men läste att vissa saknar tillräcklig produktion av kroppens egna sömnhormon (melatonin eller hur det stavas???) och att det isåfall kan ge sömnproblem. Isåfall känns det ju rimligt att ta sömnmedicin för att kunna sova - om det är något som liksom är ett fysiskt fel. Eller hur jag ska förklara det...

Att ha för höga krav på sig själv är alldeles för vanligt idag enligt mig. Men jag tror det beror på att omgivningen öresterar på top (som det ser ut utåt. De flesta lägger ju bara ut fina perfekta bilder på instagram o FB) och då känner fler tvugna att prestera trots att de egentligen inte orkar osv. Orkar inte förklara bra just nu, är för slut i hjärnan för att kunna tänka klart och skriva med bra ordval och formuleringar.

Du undrade vad skolkuratorn säger om situationen... kuratorn hae jag varit till en gång och säger bara no more. Han fråga ut mig på precis allt (vilket han ju ska för att få veta något) och jag kände bara en så himla stor obehagkänsla av hans närvaro i samma rum. Kändes verkligen obehagligt. Så jag vet inte vad han tycker. Men förmodligen vet han inte heller hur stressade många är - många vågar inte besöka honom mer än 1 gång pga att många tycker han är obehaglig. Jag går alltså inte till skolkuratorn, utan andra enheter som inte innebär att jag går på skolan. De rapporterar dock till min lärare om det berör skolan och givetvis om jag godkänt det. Så jag vet ju vad skolan vet och inte vet. Eller vet typ... glömmer det mesta och blandar ihop, hehe. Men svaret är nog att jag vet inte. Skolsyster har jag dock pratat med två gånger (blev akut, efter att jag totalt brytit ihop och hade haft "för länge" mellan samtalen då de blev sjuka. Så min lärare skickade dit mig "akut" för att prata med henne, min lärare vet ju om att jag vanligtvis går tillpsykolog/kurator lite om vartannat) och hon uttryckte att hon pratat med X antal elever som känner likadant med stress som mig. Och att hon tycker att skolan behöver förbättra det för oss och framförallt tänka på när de lägger inlämningar, ger ut läxor och har inlämningar på läxor. Så hon verkade ju iallafall på elevernas sida med att skolan skulle kunna underlätta mycket genom att tex inte ha inlämningar på helgerna eller att inte ha läxor över helgerna osv.

Kram

Nu känner jag att jag blev trött

Ibland är jag dum och då tvingar mig va vaken ändå

Det är ibland som att jag tycker trötthet är obehagligt på ett vis. Brist på kontroll. Bara somna. Tänk vad onödigt egentligen att man sover bort så många år haha

Aha. Ok. Förstår.

Livet är verkligen inte lätt alla gånger. Men när det väl blir bra igen uppskattar man det bättre om man har lidit innan

Kram sov gott

Kärlek är gratis

Men priset är högt ändå när man förlorar den man älskar vid tex dödsfall

Kram

• Anonym (hela tiden)

Börjar ockdå bli lite trött faktiskt. Woho. Och sen har jag haft sjukt ont i huvudet hela dagen, så för ca 1,5h sen tog jag en alvedon. Nu har jag ont i magen istället... (var ibuprofen, och är känsligare mot den än typ riktig alvedon eller vad man ska säga). Aja. En sak går en annan kommer. Eller vad man brukar säga...

När jag väl blir sova trött kan jag inte hålla mig vaken. Då somnar jag inom 10min. Innan det år det omöjligt. Då kan jag va trött men sålänge jag inte känner att det är sova-trött så är de bara att snällt va vaken...

Ja, kontrollfreak som jag är gillar jag ju att ha kontroll... och det är ju svårt när man dover. Haha. Obehagligt att sova, det är det. Men nu har vi sen ca ett år tillbaka ett larm som gör att om någon rör sig in eller ut ur huset (alltså, vi säger om någon bryter upp ytterdörren och går in) så går larmet och direkt larmas någon form av vakt ut. Så nu känns det lättare för mig att slappna av än innan. Kan liksom tänka att folk har koll på huset även om jag råkar somna. Jätteskönt för mig.

Haha javisst sover man bort många år... wasted time typ haha

Ja, när det blir lättare kommer man uppskatta det mer. Skitigt att man behöver lida så jäkla mucket innan bara...

Så sant, kärlek är gratis men priset man betalar när någon dör... det är oersättligt.

Fy, om min mormor dör nu inom en snar framtid vet jag inte vad jag skulle göra. Förmodligen må ännu sämre, och förmosligen falla tillbaka i mitt självskadebeteende... usch. Vill verkligen inte det... nu när jag lycksts undvika det över ett år vill jag inte falla tillbaka... men eftersom jag inte är frisk än (pga fortfarande tänker mycket på det, det är fortfarande i vissa stunder lockande osv) så finns chansen att falla tillbaka... usch. Det är verkligen bland det värsta jag vet, självskadebeteende! Tar så himla mycket energi från en! Energi man skulle kunna ha till något annat! Något roligare! Men nu nog med detta. Vill inte trigga igång någon!

Usch, känner hur kag plötsligt fick ångest nu.. har konstigt nog haft en rätt bra kväll tills nu. Men... nu slog ångesten till... kanske för jag hörde något mystiskt ljud i huset och börjar oroa mig för det nu...

Aja natti, nu ska här nanas kudde! Hoppas du får en bra natts sömn!

Glöm dina problem imorgon kommer nya haha

Kram

Skönt med larm!

Kram

Man klarar mer än man tror och det som inte dödar härdar o stärker men lite lugn o ro vore ju nice innan nästa kris kommer

Kram

• Anonym (hela tiden)

Åh så sant!

Ja verkligen. Lite lugn o ro... en månads paus från sig själv skulle sitta fint.

Tack för allt stöd här!!

Oja, så glad stt idag trots allt vart väldigt bra. Men nu står jag i valet och kvalet... ska jag antingen sätta mig o plugga nu en stund (kanske 1h) eller skita i allt o va på mobilen? För att sen sova... eller försöka sova. Känner hur tröttheten hänger över mig och hur jag skulle behöva lite sömn. Men samtidigt känner jag att jag har för mycket att plugga inför i skolan.

Ja verkligen skönt med larm! Hjälper mig iallafall med tryggheten. Vilket göe att jag kan släppa lite på kontrollen och slappna av liiiite mer.

Kram!

Oxå haft en ok dag

Sov rätt ok med

Plugga en stund du. Så länge du orkar. O belöna dig med nåt slappt eller kul sen hehe

Kram o tack själv fl vän!

• Anonym (hela tiden)

Haha jo. Skreb typ en mening. Sen var energin slut. Ska satsa på att försöka sova bra inatt. Inte sovit en sekund på dagen och inte heller bra inatt så nu får de tusan gå. Annars vet jag inte vad jag ska ta mig till alltså...

Kul att hör att du haft en helt ok dag o dessutom sovit helt ok! Själv somna jag efter ett tag men det hela sluta med att jag varit vaken sammanlagt 2h under de redan få timmar jag sov...

Måste verkligen börja belöna mig själv bättre.. vet att jag är för hård mot mig själv...

FL vänner är bra o ha till allt möjligt :), kramiz!

Ligger o ser på en rätt bra film på ettan nu

Shoo bre

Svar på tråden Mår ni sämst på morgonen, dagen, kvällen eller natten?