• hellokajsa

Hjälp att bli gravid m baffusin, rosenrot, järn, magnesium

Någon som provat att äta baffusin, rosenrot, magnesium och/ c-vitamin?

Hur mycket ska jag ta av alla doser, hur mycket behöver jag och min kille få i oss?

Jag och min kille har gjort 2 försök med ivf-behandling med dålig utdelning. Vi ska båda ha bra kvalitet på allt men jag har vid båda tillfällena fått väldigt få ägg och bara 1 har blivit befruktat båda gångerna som sen resulterat i missfall. Vi är båda 38 år och min kille har två barn med yngsta på 9 år så det var ett tag sen sist han lyckades göra sitt ex gravid.

Nu är vi på försök nr 2 och jag fick mens på min vanliga mensdag och har nu blödigt rikligt i 4 dagar och gjort 2 grav test med tydligt negativt resultat.

Min sköterska säger att jag ska avvakta en vecka till och fortsätta m progestorone trots att chansen att jag är gravid är nästintill obefintlig men dom vill kunna utesluta.

Det kommer vara en månad minst innan vi gör vårt sista försök via landstinget. Det känns otroligt mörkt med tanke på att jag nästan inte fått några ägg och ingen gång fått något över i frysen.

Min fråga är:

Hur mycket av hostmedicin och tillskott ska jag ta? När ska jag börja? (Jag är ju 99% ej gravid men vet m säkerhet om 1 vecka)

Tacksam för alla tips och råd. Vad gör jag näst om det inte blir något nästa gång heller? Kan jag göra utredning eller öka chanserna på något sätt själv? Nästa steg?

/Svårt att hålla modet uppe.

• Svar på tråden Hjälp att bli gravid m baffusin, rosenrot, järn, magnesium
  • UndrandeSökare

hellokajsa- Man ska inte ha järnbrist när man försöker bli gravid. Du kan köpa Werlabs järnbristpaket och själv hålla koll på dina nivåer. Då mäter man Ferritin (långtidsjärn, järndepå, järn och Blodstatus inkl HB).

Gå in på www.werlabs.se och läs mer där.

Kolla under Provtagningsorter om de har ett labb i din närhet. Använder man rabattkoden "LCHF" så blir det billigare hos Werlabs.

Om du har järnbrist, dvs ferritin under 60, så köp järntabletter Niferex 100mg eller Duroferon 100mg, båda säljs receptfritt på apoteket.

• hellokajsa

Tusen tack för alla svar <3 jag vet inte vem som skrev vad men

Hur mycket av alla olika vitaminer ska man ta? Hur många mg per dag?

Alla omega 3, magnesium, d-vitamin osv

Ni som körde ivf behandling - var gick ni? Inte i Sverige gissar jag?

Oerhört tacksam för svar <3

• UndrandeSökare
    hellokajsa skrev 2018-09-19 21:36:36 följande:

Tusen tack för alla svar <3 jag vet inte vem som skrev vad men

Hur mycket av alla olika vitaminer ska man ta? Hur många mg per dag?

Alla omega 3, magnesium, d-vitamin osv

Ni som körde ivf behandling - var gick ni? Inte i Sverige gissar jag?

Oerhört tacksam för svar <3

Jag äter 50mikrogram D-vitamin,

5mg folsyra (receptbelagd i Sverige) samt

1 kapsel Eskimo 3 pure (Omega3),

375mg magnesium per dag.

Samt en massa andra mediciner Trombyl, Fragminsprutor (blodförtunnande) etc

Jag och min man gör inte ivf med egna ägg utan Äggdonation och Spermadonation (dubbeldonation/embryodonation) hos Avaclinic i Riga, Lettland.
  • gammelpysen

Äntligen gravid efter 3 färskförsök och 4 frysförsök och än så länge mår minipysen bra.

Obs manlig faktor!

Inför sista försöket hade vi semester. Åt mycket frukt och grönsaker. Varje dag fick maken 3 tabletter zink, 1 mg folsyra och 3 tabletter q10. Svindyrt men kanske värt det? Jag åt multivitamin, zink, q10, folsyra, D-vitamin, vitamin b.

Bidrottninggele ska man tydligen undvika!! Detsamma vad gäller rosenrot.

Kan rekommendera it starts with the egg som jag köpte som e-bok. Många olika tips för att optimera chanserna.

Tydligen ska även melatonin vara bra vid dålig äggkvalitet när man gör ivf, men vår klinik hade inte hört det så vågade inte testa.

Tydligen bör man köra på i 3 månader innan behandling. Vi lyckades ändå.

Sedan bör jag nämna att jag fick menopur och inte gonal-f sista gången.

Stort lycka till och ge inte upp!!!!

• hellokajsa
    @Undran­deSöka­re

Tack för alla svar! Undrar bara - exakt 66mg zink, vad baseras det på? Svårt att pricka in den exakta mängden i dom tabletter som finns... spelar det någon roll om det blir lite mer eller mindre?

Folsyra, jag äter 5mg själv men vet inte om jag vågar be min doktor om att skriva ut mer till min kille... gjorde du det?

Kajsa
  • hellokajsa

Läste något om c-vitamin och järn också, hur mycket av varje bör jag ta av det?

Många tabletter blir det....

• hellokajsa
    gammelpysen skrev 2018-09-19 22:09:06 följande:

Äntligen gravid efter 3 färskförsök och 4 frysförsök och än så länge mår minipysen bra.

Obs manlig faktor!

Inför sista försöket hade vi semester. Åt mycket frukt och grönsaker. Varje dag fick maken 3 tabletter zink, 1 mg folsyra och 3 tabletter q10. Svindyrt men kanske värt det? Jag åt multivitamin, zink, q10, folsyra, D-vitamin, vitamin b.

Bidrottninggele ska man tydligen undvika!! Detsamma vad gäller rosenrot.

Kan rekommendera it starts with the egg som jag köpte som e-bok. Många olika tips för att optimera chanserna.

Tydligen ska även melatonin vara bra vid dålig äggkvalitet när man gör ivf, men vår klinik hade inte hört det så vågade inte testa.

Tydligen bör man köra på i 3 månader innan behandling. Vi lyckades ändå.

Sedan bör jag nämna att jag fick menopur och inte gonal-f sista gången.

Stort lycka till och ge inte upp!!!!

Tack för svar och pepp! 

Insåg nu att jag kan svara tydligare på vissa svar :)
  • UndrandeSökare
    hellokajsa skrev 2018-09-22 17:15:39 följande:
    @Undran­deSöka­re

Tack för alla svar! Undrar bara - exakt 66mg zink, vad baseras det på? Svårt att pricka in den exakta mängden i dom tabletter som finns... spelar det någon roll om det blir lite mer eller mindre?

Folsyra, jag äter 5mg själv men vet inte om jag vågar be min doktor om att skriva ut mer till min kille... gjorde du det?

Kajsa
    Öka spermieproduktionen med zink och folsyra Försökspersonerna som fick både zink och folsyra ökade sin spermaproduktion med upp till 74 procent under de 26 veckorna försöket pågick. Däremot gav det ingen effekt att äta bara zink eller folsyra. Det var kombinationen av dessa två som ökade spermaproduktionen.
    Öka spermieproduktionen med zink och folsyra

Folsyran är även bra för männen. Män med låg spermaproduktion har visat sig kunna öka produktionen betydligt med hjälp av kosttillskott i olika kombinationer av zink och folsyra, visar en holländsk studie utförd av Dr Régine P.M. Steegers-Theunissen på University Medical Centre Nijmegen.

I studien jämfördes effekten hos 112 patienter, där 103 var halvfertila. Männen delades in i tre separata grupper. Första gruppen fick zink (66 mg), andra gruppen placebo och tredje gruppen en kombination av zink (66 mg) och folsyra (5 mg).

Det visade sig att kosten var av stor betydelse för fertiliteten.

Försökspersonerna som fick både zink och folsyra ökade sin spermaproduktion med upp till 74 procent under de 26 veckorna försöket pågick.

Däremot gav det ingen effekt att äta bara zink eller folsyra. Det var kombinationen av dessa två som ökade spermaproduktionen.

Undersökningen presenterades i branschtidningen Fertility and Sterility (2002;77:491-498) i mars 2002.

www.niomanader.se/folsyra/

Nej, jag gav bara min man 500mikrogram folsyra (receptfritt) och sen efter missfall nr 5, så åkte vi till Avaclinic i Riga och gjorde Sperm dna framtnationstest och fick konstaterat att trots att vi lätt blir gravida naturligt så var hans spermier för dåliga (dnafel och fragmentationsfel) så de skulle aldrig leda till levande födda barn. Så då gjorde vi dubbeldonation (äggdonation och spermiedonation) med PGS istället.

• UndrandeSökare
    hellokajsa skrev 2018-09-22 17:47:45 följande:

Läste något om c-vitamin och järn också, hur mycket av varje bör jag ta av det?

Många tabletter blir det....

kolla upp hur dina järnnivåer ligger först föreslår jag.

werlabs.se/blodprov/vitaminer-mineraler/jarn-ferritin-blodstatus/

Om ditt provsvar för Ferritin är under 60, så har du järnbrist, och då rekommenderar jag:
    Niferex 100mg 1tablett dagligen
    eller
    Duroferon 100mg 1 tablett dagligen

Båda säljs receptfritt på Apoteket.

• hellokajsa
    UndrandeSökare skrev 2018-09-22 17:53:12 följande:
    kolla upp hur dina järnnivåer ligger först föreslår jag.

werlabs.se/blodprov/vitaminer-mineraler/jarn-ferritin-blodstatus/

Om ditt provsvar för Ferritin är under 60, så har du järnbrist, och då rekommenderar jag:
    Niferex 100mg 1tablett dagligen
    eller
    Duroferon 100mg 1 tablett dagligen

Båda säljs receptfritt på Apoteket.
    Hur lång tid tar det att få svar?

Borde jag testa något mer hos dom när jag ändå håller på?
  • hellokajsa
    UndrandeSökare skrev 2018-09-22 17:49:24 följande:
    Öka spermieproduktionen med zink och folsyra Försökspersonerna som fick både zink och folsyra ökade sin spermaproduktion med upp till 74 procent under de 26 veckorna försöket pågick. Däremot gav det ingen effekt att äta bara zink eller folsyra. Det var kombinationen av dessa två som ökade spermaproduktionen.
    Öka spermieproduktionen med zink och folsyra

Folsyran är även bra för männen. Män med låg spermaproduktion har visat sig kunna öka produktionen betydligt med hjälp av kosttillskott i olika kombinationer av zink och folsyra, visar en holländsk studie utförd av Dr Régine P.M. Steegers-Theunissen på University Medical Centre Nijmegen.

I studien jämfördes effekten hos 112 patienter, där 103 var halvfertila. Männen delades in i tre separata grupper. Första gruppen fick zink (66 mg), andra gruppen placebo och tredje gruppen en kombination av zink (66 mg) och folsyra (5 mg).

Det visade sig att kosten var av stor betydelse för fertiliteten.

Försökspersonerna som fick både zink och folsyra ökade sin spermaproduktion med upp till 74 procent under de 26 veckorna försöket pågick.

Däremot gav det ingen effekt att äta bara zink eller folsyra. Det var kombinationen av dessa två som ökade spermaproduktionen.

Undersökningen presenterades i branschtidningen Fertility and Sterility (2002;77:491-498) i mars 2002.

www.niomanader.se/folsyra/

Nej, jag gav bara min man 500mikrogram folsyra (receptfritt) och sen efter missfall nr 5, så åkte vi till Avaclinic i Riga och gjorde Sperm dna framtnationstest och fick konstaterat att trots att vi lätt blir gravida naturligt så var hans spermier för dåliga (dnafel och fragmentationsfel) så de skulle aldrig leda till levande födda barn. Så då gjorde vi dubbeldonation (äggdonation och spermiedonation) med PGS istället.

Tusen tack!
  • UndrandeSökare
    hellokajsa skrev 2018-09-22 21:57:40 följande:

Hur lång tid tar det att få svar?

Borde jag testa något mer hos dom när jag ändå håller på?

Du får ett sms när dina provsvar är klara, då loggar du in på hemsidan och läser provsvaren direkt på skärmen. Man brukar få provsvaren nästa vardag eller senast inom en vecka.

Du kan köpa deras Fertilitetspaket, det ska man ta på CD3 (3e dagen under mensen). Då mäter man bland anbat AMH, det säger ungefär hur många ägg du har kvar (men inget om kvaliteten).

Man kan också ta deras hälsokoll XL, då kollar de efter en massa olika saker, tex olika vitaminer och mineraler.
Svar på tråden Hjälp att bli gravid m baffusin, rosenrot, järn, magnesium