Inlägg från: MariaLilli |Visa alla inlägg
  • MariaLilli

Gravid med Letrozol

Hej, 

Vilken bra tråd. Hoppas det är okej att jag hakar på? Glad

Jag och min sambo (29 år) har försökt skaffa barn i lite mer än ett år. Alla våra värden är bra. Fick göra en äggledarspolning förra månaden, allt såg bra ut men blev ingen bebis. 

Har fått letrozol utskrivet, var på VUL i måndags (7/1). Då hade jag ett ägg som var 17 mm och ett litet mindre bakom på ena äggstocken. Läkaren sa att jag skulle ägglossa inom 1-2 dagar. Nu har det gått 4 dgr och jag har inte fått någon LH stegring. Använder clearblue fertilitetsmonitor som visat (hög) dvs östrogenhöjning sedan i söndags. Tror ni att ägget inte kommer släppa den här månaden då? :( 

Jag frågade om jag kunde få ovitrelle spurtan för att veta att ägget släpper men enl henne har man slutat ge den. Stämmer det? Verkar som många här på FL fått den. 

Hon rek mig att inte ta äl-test för att inte stressa upp kroppen. Men jag känner mig mer stressad om jag inte vet när jag har ägglossning. Tar ni äl-test när ni äter Letrozol? 

Trevlig helg {#emotions_dlg.flower}

• MariaLilli
    Mema9 skrev 2019-01-11 15:10:41 följande:

Sorry för långt inlägg

Ja det har verkligen varit tufft att inte ens få försöka vissa cyklar utan istället fått avbryta och få börja om. Kämpa mot den eviga väntan.. man vill bara lyckas så fort som möjligt! Jag vet inte, i september var sista gången vi *misslyckades* med doseringen och då sa han -tillslut får man ge sig och ta till andra hjälpmedel. Men sen cykeln efter det och tre på raken har vi ju fått ett fint ägg och en fin ägglossning så nu vet jag inte alls hur länge vi får köra innan ivf lyfts. Ska nog fråga ang det nästa läkarbesök.

Aha de hittar ingenting alltså.. lustigt det där varför det då inte kan ta sig :/ Undrar vart din mens håller hus då? Fortfarande helt neg på gravtesten? Uscha ni har också försökt länge
    Oliwia92 skrev 2019-01-10 23:11:18 följande:

Fick besked på att jag ägglossat trots att jag inte fick ovitrelle sprutan så känns skönt att det funkar iaf. Någon som vet när eller varför man gör äggledarspolning ?

Åh vad skönt att veta!!Visst är det så misslyckande.. Haha ja för man analyserar verkligen ALLT! Nej ge inte upp folsyran den är superviktigt för fostret :) Jag var också inne på progesteronkräm ett tag men det kändes så krångligt så jag gav upp det hehe kanske inte alls är det.
    lilagrodautanben skrev 2019-01-11 13:04:09 följande:

Hej! Äl och temp.. efter äl, ca 2 dagar efter vad jag tror va äl, så har min temp höjts med 0,4 grader. Har jag ägglossat då?

Det går väl bara att veta säkert om tempen håller sig kvar högt efter höjningen?Hej , absolut haka på! Hm vad konstigt, har du fått lämna blodprov nån gång för att kolla så du verkligen ägglossar? Har du regelbunden mens? Låter ju väldigt märkligt att hon säger att man slutat gett ovitrielle.. varför skulle man slutat med den.. Vi är många här i forumstrådarna som får de utskrivet :) Jag har pcos och tar äl-test men bara de digitala som fungerar på mig för precis som Amne skrev så ger vi med pcos oftast falskt positivt på älstickor iaf ..

Tusentack för svar!! <3 Ingen aning... Hon har verkligen inställningen att vi kommer bli gravida och att vi ska försöka ta det lugnt. Det är dock inte så lätt när det är det enda man tänker på :( 

Nej hon sa att man hade slutat ta blodprov också? :P att de inte säger så mkt för alla kvinnor har olika långa menscyklar. Min cykel är lite oregelbunden mellan 28-46 dgr. Dock har de senaste 4 cyklarna varit ca 31 dagar +/- 1 med positivt ägglossningstest på CD 18. 

Har ni tips på vad jag kan göra/säga för att få sprutan utskriven? Den här månaden kanske det redan är kört? men till nästa månad. 

• MariaLilli

Hej alla, 

Hur går det för er? <3 

Jag har en fråga till er, var på VUL 7/1, då sa läkaren att jag skulle ha ägglossning inom 2 dgr. Då var min äggblåda 17 mm och slemhinnan såg bra ut.

Först igår och idag har jag positivt ägglossningstest, ca 6-7 dgr efter hon trodde jag skulle fått. Har testat morgon/kväll varje dag senaste 10 dgr så är säkert på att LH stegringen skedde först igår. 

Någon som förstår vad som hänt? Är det helt kört den här månaden?
    Ringde läkaren men fick typ inget svar :( förutom att vi kan prova med ovritrelle nästa månad. 

• MariaLilli
    Anonym (Ny) skrev 2019-01-15 13:15:26 följande:

Någon som ser? Äl+8 så tiiiidigt men kunde inte hålla mig, ena redigerad och andra oredigerad

Ser ngt litet på första men inget på andra. Håller tummarna, testa om några dagar igen? =) Håller tummarna. 
  • MariaLilli
    Smillis skrev 2019-01-15 18:33:34 följande:
    Hej du kanske har som jag väldigt sen naturlig ägglossning. Min förra läkare sa att jag inte har ägglossning alls då alla äggblåsor var så små runt cd15.

Bytte läkare som konstaterade ägglossning runt cd22-26, lite olika. Fick också veta att jag har PCOS och har provat clomid 2 rundor nu, senast med sprutan och väntar på att testa. Har BIM 22-23/1.

Hittills är jag ju inte gravid vad jag vet men det känns mycket bättre med tabletterna och sprutan, då jag får ägglossnings symptom runt cd14-15 som vanliga människor :)
    Tack för svar =) 
    Ja känns som det.. Förra månaden hade jag ägglossning på CD 16 (med rosenrot och munkpeppar). Denna cykel när jag åt letrozol fick jag på CD 20. Känns konstigt att den kom senare på letrozol? känns som den borde göra att man ägglossar tidigare.. Man analyserar ju så mkt haha :P 

Hur vet man om man har PCOS? De har inte sagt ngt när jag varit på VUL. 
  • MariaLilli
    Oliwia92 skrev 2019-01-15 19:10:36 följande:
    MariaLilli skrev 2019-01-15 13:07:40 följande:

Hej alla, 

Hur går det för er? <3 

Jag har en fråga till er, var på VUL 7/1, då sa läkaren att jag skulle ha ägglossning inom 2 dgr. Då var min äggblåda 17 mm och slemhinnan såg bra ut.

Först igår och idag har jag positivt ägglossningstest, ca 6-7 dgr efter hon trodde jag skulle fått. Har testat morgon/kväll varje dag senaste 10 dgr så är säkert på att LH stegringen skedde först igår. 

Någon som förstår vad som hänt? Är det helt kört den här månaden?

Ringde läkaren men fick typ inget svar :( förutom att vi kan prova med ovritrelle nästa månad. 

I slutet på november när jag var på CD13 hos gyn sa hon att min äggblåsa var 20 mm och då fick jag ovitrelle så jag ägglossa inom 24 h. Denna månaden fick jag ingen ovitrelle då kliniken var stängd och då visa min äl stickor pos CD18 och 19. Så tror du har sen ägglossning helt enkelt. Så länge ni mös på då det var positivt så tror jag det finns chans :)
    okej =) fick du sprutan hos läkaren? Kollar dom efteråt så du verkligen har ägglossat?
  • MariaLilli
    Mema9 skrev 2019-01-23 10:45:03 följande:
    Jaa för mig med Oliwia!! Jag hade känningar i vänster sida några dagar innan vul, sen samma morgon som vul fick jag även känningar i höger sida. Så blev chockad när blåsan var i höger.. Har även haft mer känningar i vä. sida än i höger nu under äl , jättemärkligt.
    Åh jag hade precis likadant! Trodde jag var ensam. Hade jätteont i vä äggstock, den krampade nästan av smärta. Var tvungen att stanna bilen en gång för att andas igenom smärtan men det var på hö som jag hade mina ägg. Inget alls på vä.. Kan det vara att den jobbar för att få fram nya ägg?
  • MariaLilli
    Mema9 skrev 2019-01-23 10:45:03 följande:
    Jaa för mig med Oliwia!! Jag hade känningar i vänster sida några dagar innan vul, sen samma morgon som vul fick jag även känningar i höger sida. Så blev chockad när blåsan var i höger.. Har även haft mer känningar i vä. sida än i höger nu under äl , jättemärkligt.
    Åh jag hade precis likadant! Trodde jag var ensam. Hade jätteont i vä äggstock, den krampade nästan av smärta. Var tvungen att stanna bilen en gång för att andas igenom smärtan men det var på hö som jag hade mina ägg. Inget alls på vä.. Kan det vara att den jobbar för att få fram nya ägg?
  • MariaLilli
    Mema9 skrev 2019-01-24 10:42:36 följande:
    Haha man vet aldrig med kroppen alltså.. man analyserar allt och tror man har koll haha!

Ohh nu händer de! Men kommer de göra ett till vul för att se om blåsorna är kvar? Tänker om någon drar sig tillbaka och en blåsa blir dominant o drar ifrån :) Hoppas hoppas detta är våran tur!! Spännande med två blåsor ändå då ökar ju chansen att nått blir befruktat iaf :D
    MariaLilli skrev 2019-01-23 17:11:42 följande:

Nemen oj hehe så ont, fy vad jobbigt! Kroppen är häftig! Hur ligger du till i din cykel nu? Jag är på CD19 och 4 dagar sen jag tog Ovitrielle
    Ja verkligen, haha :P Jag är på CD 30 och ÄL + 9. Tog grav-test imorse som var negativt :( Usch vad man tappar hoppet fort. Som är det inte räcker med att ha världens PMS. Vet att det kanske inte är helt skört, men allt tyder på att mensen är pg.. Förstår inte varför det inte vill sig, dom säger att allt ser helt perfekt ut men ändå ingen bebis. Inte ens fått ett spökstreck under det dryga året vi försökt trots ägglossning (enl tester) varje cykel. 

Hur klarar ni av besvikelsen varje månad när mensen kommer? Jag trodde det skulle bli lättare, att man borde vänja sig men tycker bara det blir tuffare och tuffare. 
  • MariaLilli
    becca90 skrev 2019-01-26 15:49:49 följande:
    Haha jaa Men eller hur :D

Ja vi va där 9.30 och han lämnade provet men råkade komma lite utanför så jag va så otroligt orolig att det inte skulle va tillräckligt mycket..

Sen ringde dom oss när vi gick på stan, höll på att tappa andan.. Men dom ville bara att vi skulle komma 1 timme tidigare:)

Så satt vi oss med läkaren och han sa att hans prov va på gränsen, 3 miljoner spermier som sedan tvättades och blev 1.48 miljoner.. Hade det vart 1 miljoner så hade de ställt in.. så vi hade tur!

Sen gjorde vi vul och han va osäker på vart det hade släppt. Men han såg på slemhinnan att ägget nog släppt. Slemhinnan var 9 mm och treskiktad.

Han spärrade upp där nere som dom brukar och sedan tog de en tunn kateter och körde upp i livmodern.. det stack till som fan! Sen sprutade han in sprutan med spermierna. Sen var det klart!

Sen tog han vul igen och visade vart spermierna var och sa att dom var oroligt snabba och var resan inne i mina äggledare och letade ägget. Jag kunde se dom! Sjukt.

Hur går det för dig?
    Men wow, vad häftigt! Coolt att du fick se det :D Visst inte att man kunde se dom. Håller tummarna! <3
Svar på tråden Gravid med Letrozol