• Amne18

Gravid med Letrozol

Hej!

Fick i förra veckan reda på att jag har PCOS. Väldigt jobbigt då jag endast är 21 och förväntade mig att jag skulle kunna bli gravid hur lätt som helst.
    Men det finns hjälp att få och det är lugnande, igår fick jag letrozol utskrivet. Jag ska börja med enkel dos så fort min mens kommit vilket förhoppningsvis är om max 7 dagar då den är beräknad. Är väldigt förväntansfull på att få ägglossning och försöka bli gravid "påriktigt".

Ni som blivit gravida med PCOS, hur såg er resa ut? Hur lång tid tog det, med hur många doser krävdes för ett plus, endast letrozole eller några fler hjälpmedel?

Tack för att ni hjälper mig med min nyfikenhetSkrattande

• Svar på tråden Gravid med Letrozol
  • Isathe
    Enmsik skrev 2019-07-16 08:45:41 följande:

Min mens började inte heller direkt denna omgång. Började blöda lite brunt i torsdagskväll, sedan pyttelite mörkrött på fredagen när jag torkade mig och i lördags kom det igång ordentligt. Men räknar alltid från den dagen det första kommer. Så torsdag för min del. Så om jag skulle vara du skulle jag räkna lördag som cd 1 för att inte förskjuta eller missa ägglossning. :)

Men man brukar ju säga att dagen då man blöder ordentligt ska räknas som första dagen
  • amillak
    Enmsik skrev 2019-07-16 08:53:50 följande:

Vad var det som gjorde att du fick en tid så sent i cykeln. Tänkte eftersom det var första dosen och man inte vet riktigt hur det tar brukar man få en tid rund cd 12 för att kunna se hur kuren har tagit.. sedan kan man ju ändra dag om man ser att ägglossning inte är förrän typ cd 20. Men tycker det är lite märkligt att få en tid så sent i cykeln då de flesta brukar få ägglossning av kuren. (Biter såklart inte på alla). Men bra att du får ta blodprov! Jobbigt med ovissteten annars. Jag brukar gå på VUL typ cd 11-12 och då är det 1-3 dagar kvar till ägglossning. Får då ta ovitrelle och sen har jag jättetydlig ägglossningssmärta. Det är ju så olika. Men som sagt skönt med blodprov när du inte vet riktigt när du haft ägglossning eller hur många äggblåsor som växte till sig på kuren. Blir det inget för dig denna månad så tycker jag att du ska kräva VUL tidigare så du får se hur kuren funkar för dig! :)

Fick nog den sena tiden pga semestertider, läkaren var lite tveksam till att börja med letrozol nu under semestern just pga det men så fick jag den tiden och jag visste ju inte så tog ju den utan att tänka närmre på det. Ja läkaren sa det igår att om jag inye blivit geavid nu så ska jag komma runt cd 12-13 för VUL :) jag försöker att inte stressa så mycket kring det nu, har sex varannan dag och avvaktar blodprovet på torsdag.. funderar dock på när jag tidigast ska ta gravtest? Har både testa tidigt och cb:s digitala hemma.. är på cd 20 idag.
  • Enmsik
    Isathe skrev 2019-07-16 09:12:38 följande:

Men man brukar ju säga att dagen då man blöder ordentligt ska räknas som första dagen

Jaha så kanske de är! Dock har jag hört att man ska räkna från när man börjar blöda oavsett hur blödningen är, som första dagen för att inte räkna fel och missa ägglossning. :) men jag vet inte. Jag har alltid räknat så och det har funkat även med letrozolen. Har 2 graviditeter av 3 kurer i bagaget än så länge. Är på min fjärde nu och har gjort likadant som förut. :)
  • Enmsik
    amillak skrev 2019-07-16 14:07:59 följande:

Fick nog den sena tiden pga semestertider, läkaren var lite tveksam till att börja med letrozol nu under semestern just pga det men så fick jag den tiden och jag visste ju inte så tog ju den utan att tänka närmre på det. Ja läkaren sa det igår att om jag inye blivit geavid nu så ska jag komma runt cd 12-13 för VUL :) jag försöker att inte stressa så mycket kring det nu, har sex varannan dag och avvaktar blodprovet på torsdag.. funderar dock på när jag tidigast ska ta gravtest? Har både testa tidigt och cb:s digitala hemma.. är på cd 20 idag.

Ja okej då förstår jag! :) När trodde du/läkaren att du haft ägglossning? Räkna i så fall ca 2 veckor för det. För säkert resultat räkna 3 veckor. :)
  • amillak
    Enmsik skrev 2019-07-17 07:30:39 följande:

Ja okej då förstår jag! :) När trodde du/läkaren att du haft ägglossning? Räkna i så fall ca 2 veckor för det. För säkert resultat räkna 3 veckor. :)

Det var det som var väldigt svårt att utläsa av VUL enligt honom, så därav blodprov imorgon på cd 21 för att se om jag haft ägglossning, däremot kan väl inte blodprovet visa NÄR jag haft ägglossning utan bara OM jag haft va? Hursomhelst så är det ju ändå lättare att gå vidare beroende på resultatet av blodprovet.. nu går jag mest runt och känner efter symptom ;) hur går det för dig??
  • Enmsik
    amillak skrev 2019-07-17 10:14:10 följande:

Det var det som var väldigt svårt att utläsa av VUL enligt honom, så därav blodprov imorgon på cd 21 för att se om jag haft ägglossning, däremot kan väl inte blodprovet visa NÄR jag haft ägglossning utan bara OM jag haft va? Hursomhelst så är det ju ändå lättare att gå vidare beroende på resultatet av blodprovet.. nu går jag mest runt och känner efter symptom ;) hur går det för dig??

Ja okej. :) jag vet faktiskt inget om just progesteron blodprov då jag aldrig varit i den svängen själv och därför inte påläst. :) jag tar sista 3 tabletterna idag så enligt tidigare letrozolkurer förväntad ägglossning vara någon gång mellan söndag 21/7-torsdag 25/7. Brukar vara lite olika dagar. Denna gång använder jag inte ovitrellespruta heller eftersom jag inte kontrollerar med VUL, så ägget/äggen får släppa när de släpper. :) Men jag känner av min ägglossning tydligt då jag har ont under en helg dag vid ägglossning. När jag får den smärtan börjar jag räkna på vilken dag jag kan börja testa på. :) jag hoppas på tidig ägglossning så man slipper den långa väntan. Haha!
  • Sirest01

Hallå!

Har några frågor ang letrozol, ingenting jag tar i dagsläget men min gyn läkare har nämnt att det kan bli aktuellt senare. Men hittar inte så mkt info om det. När man tar letrozol gör alla alltid vul då för att kolla om ägglossning sker/skett? Finns det nån som inte gör det? Varför jag frågar är för att jag har 7 mil enkel resa till min gyn läkare, vill bara vara förberedd. Kan ju bli många resor framöver isf :/

• Clemmentina
    Sirest01 skrev 2019-07-17 19:37:43 följande:

Hallå!

Har några frågor ang letrozol, ingenting jag tar i dagsläget men min gyn läkare har nämnt att det kan bli aktuellt senare. Men hittar inte så mkt info om det. När man tar letrozol gör alla alltid vul då för att kolla om ägglossning sker/skett? Finns det nån som inte gör det? Varför jag frågar är för att jag har 7 mil enkel resa till min gyn läkare, vill bara vara förberedd. Kan ju bli många resor framöver isf :/

Det varierar mellan olika läkare/olika kliniker. Jag gjorde vul första cykeln med Letrozol. Då allt såg bra ut (jag fick ägglossning och bara ett ägg) behöver jag nu inte göra vul varje gång.
  • Sirest01
    Clemmentina skrev 2019-07-18 10:35:49 följande:

Det varierar mellan olika läkare/olika kliniker. Jag gjorde vul första cykeln med Letrozol. Då allt såg bra ut (jag fick ägglossning och bara ett ägg) behöver jag nu inte göra vul varje gång.

Okej, tack :)
  • lilagrodautanben
    Sirest01 skrev 2019-07-17 19:37:43 följande:

Hallå!

Man ska göra vul efter letro då man kan bli överstimulerad och släppa många ägg. Läste om en som släppte 47 st! Det är ju förödande konsekvenser att bli begruktad då. Om man släpper fler än två får man liggförbud av läkaren
Svar på tråden Gravid med Letrozol