• mindy73

När barn retas...

hur hanterar ni det?
    Själv blir jag crazy! Var hemma hos en kompis i helgen och då var det redan två barn där ochså gick min flicka ut, barnen var ute. Jag gick efter för jag skulle hämta en grej och då hörde jag att de började reta henne, de såg nog inte mej.

Och jag flyger fram som ett jehu gemom snön och inom mig fladdrar en tanke förbi, att
    - nu ska jag skrämma skiten ur dem. Det gjorde jag ju inte, men jag var ganska barsk, och sen var de snälla.

Blir ni ochså lejonmammor?

Vet inte men de flesta har väl blivit retade nån gång som barn. Jag har blivit det åtskilligt, nog därför jag reagerar så starkt.

Egentligen kanske det är bättre att avvakta och kolla av lite hur barnen hanterar det själva först? Tyvär måste de ju lära sig att försvara sig men...

Detta var två fyra åringar och en femåring.

• Svar på tråden När barn retas...
  • lövet2

Jag avvaktar och försöker att inte lägga mig i. Om det verkar behövas ett ingripande, så går jag bara fram och låter dem märka att jag kommer. Då slutar de ....
    Fungerar dock inte om det är syskon som retas!

• mindy73

Jaa jag har på känn att de du säger räcker...Måste ju visa lite tilltro på till barnens förmåga ochså.

Jag sa till dem med barsk röst typ att, det vet jag att ni lärt er, att man inte retas. Jag kommer försöka avvakta i fortsättningen...men alltid vara beredd

Det känns klokast i alla fall. En behärskad lejonmamma;)

• Akinna

när min son var 2 !/2 så var det 3 killar vi sex års åldern som stod och retades med min lille dom kastade sand och la det i hans blöja spottade på han och när jag såg det så växte det ilska så jag sprang ju dit och skällde ut barnen och sa att man verkligen inte fick göra så och alla stod med stirrande ögon och sen kom barnens föreldrar ut och undra vad det var och jag förklarade som det va sen så var barnen borta i från lekplatsen mammorna blev inte glada på do arga barnen .... skönt att dom stack jä-a ungar ...

• sallyb

Jag tycker att det låter väldigt skönt och tryggt att barnet känner att det har en mamma som försvarar en!! Så länge de är så små tycker jag absolut att man ska göra det. Det kommer nog att få ta tag sådant när de börjar skolan, så varför ska man förhålla sig passiv och utsätta sitt barn för sådant redan nu!?

• Mickan 81

Jag tycker det är bra att man säger till..
    När jag tänker på hur det var när man själv var lien så tyckte iaf jag att det var jätte skönt om mamma upptäkte när handra barn retade mig och att hon sa till dem att det inte var OK.. Det känndes så himmla tryggt!!!

• mindy73

Akinna: Jag hade absolut gjort som du! Usch när de är så små...

Jaa jag blir som en tiger, men känner ändå att de övar ju upp sin sociala förmåga i fyraårsåldern, och de tar ju inga artighetspoäng precis!

Tror ni inte det gäller att ha en viss gränsdragning? Jag tror i och för sig inte att barnen hade slutat vid det tillfället jag skrev om inledningsvis...så jag gjorde rätt då.

• hailey

Jag vill lära mina barn att behandla andra så som dom själv vill bli behandlade, skulle någon mobba eller reta dom så kommer jag direkt att säga ifrån och visa att det är ett beteende som inte är okey.

Om dom inte har en mamma eller en pappa som ställer upp för dom när dom är för små för att stå upp för sig själva, vad är det man lär dom då?

• lövet2

Men det här är ju 4- och 5-åringar! Inga mobbande högstadieelever! Såvitt jag förstod, så var det inget knuffande och inget slagsmål. De hade BÖRJAT retas. I den åldern kan det vända lika fort och de börjar leka efter att de käftats en stund. Då tycker jag det är fel att som förälder rusa fram och skälla ut det barn som retas. Det barnet kommer då garanterat aldrig att vilja leka med det andra barnet .....

• Mammas

Men kanske det är de mobbande 4-5 åringarna som sedan mobbar i högstadiet!? Jag är själv värsta tigermamman! Men såklart finns det ju situationer då man kan avvakta och se om barnen kan lösa det själva...

• Akinna

lövet 2 dom kastade sand och spottade och la sand i hans blöja då ska man verkligen ingripa fort och 21/2 åringar kan ju inte riktigt försvara sig så jag tycker du har lite fel där ... även om barn retas så ska man ändå så ingripa och säga att så säger man inte så tycker jag i alla fall

Svar på tråden När barn retas...