Stryptag, 1a klass.
Min dotter går i 1a klass, när jag hämtade hem henne idag hade hon blåmärken och rivmärken kring halsen. Fröken berättade att det var en pojke i klassen som tagit stryptag, för att dottern kommit emot honom i kapprummet. En lärare fick syn på det efter en stund och befriade dottern samt tröstade. Hon vill inte prata om det alls.
Pojken är känd för att vara explosiv och våldsam, han har slagit och knuffat både min dotter och flera andra i klassen förr. Det har jag ändå på något sätt accepterat, att det är så och att det arbetas med men detta känns för grovt för att släppa. De hade skrivit en avvikelse, men vad det hjälper oss kan man ju diskutera.
Vi föräldrar känner oss väldigt maktlösa, otrygga och osäkra på om dottern kommer att komma hem välbehållen från skolan framöver. Har inte hört nåt alls från skolan eller pojkens föräldrar, mer än att läraren förklarade vad som hänt förut. Ska be att få ett möte med läraren ang vad de gör för att mitt barn ska vara tryggt i skolan, men de kan ju "absolut inte" berätta om vad som görs med pojken, så jag får utgå från dottern, skulle vilja ha en resurs som alltid är nära henne för att förhindra att liknande uppstår igen. Hade läraren kommit två minuter senare - vad kunde hänt då?
Nån med erfarenheter av liknande som kan ge input? Tankar, tips? Lärare, vad kan vi be skolan om för stöd? Jag tänker att hennes skador bör dokumenteras? Polisanmälan känns onödigt hårt på en så liten unge, men är väl det enda vi kan göra själva(inget jag vill men en tanke). Jag vet inte vad jag ska göra/tänka. Hårt strypgrepp, blåmärken efter fingrarna, 7-åringar,.. Eskalerande våld. (kan tillägga att dottern inte är provocerande eller stökig eller så)... Hjälp mig sortera tankarna.. :(