Lutherska oket? Hur mår ni?
Du verkar ha en ganska bestämd uppfattning om "moral" och "lutheranska ok" så att upplysa dig är nog bortkastad tid. Du får helt enkelt konstatera att det finns många som inte gillar svek och lögner
Du verkar ha en ganska bestämd uppfattning om "moral" och "lutheranska ok" så att upplysa dig är nog bortkastad tid. Du får helt enkelt konstatera att det finns många som inte gillar svek och lögner
Ja det förstår jag, vad jag inte förstår är vitsen med att försöka fostra sin omgivning?
Är det inte så att kanske 90 % av Familjelivs skribenter är antingen ensamstående mammor, gravida mammor eller mammor med nyfödda. Alla kvinnor ca 30-40 år som hatar alla som inte mår lika dåligt som de själva? Övriga 10 % roar sig här med lite funderingar.
Jag tycker din fråga är helt relevant och undrar detsamma. Vad får de hätska kommentarsskrivarna att tro att någon som fattat ett beslut att vara otrogen kommer bry sig om vad en okänd människa anser om det? En människa som desutom inte har en aning om bakgrunden till beslutet. Att moralpoliserna dessutom ofta häver ur sig hårda och elaka omdömmen i sin pompösa iver att uppfostra andra vuxna människor gör det hela än mer obegripligt. Oftast sker det även när TS uttryckligen ber att få diskutera ämnet sansat och utan osakliga påhopp.
Suck!
Tillåt mig att komplicera världsbilden med min egen situation. Lyckligt gift sedan 20+ år med familj. Älskar min man och vill leva med honom. För sju år sedan blev han impotent och vill inte längre ha sex, i någon form. Jag föreslog att vi skulle ha ett öppet förhållande vilket han säger blankt nej till eftersom han, precis som du anser att förhållanden är just exklusiva och ska så vara, oberoende av vad som händer i livet. Allt annat är otänkbart.
Så, med din ?högstående moral? blir mina två alternativ att antingen lämna mannen jag fortfarande älskar, låta barnen vandra mellan två boenden med allt vad det innebär för deras barndom och ragga upp någon som vill ha sex. Eller leva i celibat för resten av mitt liv.
Jag valde ett tredje alternativ, otrohet. Jag väljer att hålla ihop familjen men som 45-åring kan jag inte tänka mig att aldrig mer ha sex. Min upplevelse är att sexlusten ökar efter småbarnsåren, inte minskar.
Att min man inte kan/vill ger inte mig ett frikort att vara otrogen, det är precis samma som för alla andra. Men jag vänder mig mot er svartvita och fördömande världsbild. Här på FL spys det ständigt galla över otrogna svin och jag saknar en icke-dömande, ärlig diskussion som är mindre polariserad.
Ärlighet fanns med. Svaret var detsamma. Nej. I vågskålen finns barn. Så det blev min lösning. Jag söker inte med medhåll. Jag vänder mot mot sättet att ösa ur sig fula ord till den som valt en annan väg. Och vill diskutera otrohet ur ett bredare, inte svartvitt perspektiv vilket inte är detsamma som att kräva medhåll och acceptans. Långa äktenskap är svårt och tål att diskuteras på ett vuxet sätt.