Inlägg från: Anonym (Moralens väktare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Moralens väktare)

Lutherska oket? Hur mår ni?

En nyfiken fråga. Jag surfar runt på Familjeliv ibland. Trådar som ?vi som ska föda barn 2018? eller ?vi som ska provrörsbefrukta oss? etc kikar jag inte på av den enkla anledningen att det inte är min grej. Men människor som inte är intresserade av att vara otrogna ägnar extrem energi åt att förklara sin ståndpunkt för människor som är intresserade av otrohet. Är det avundsjuka? Är det någon kvarleva av det Lutherska oket eller vad fan är grejen? Visst, jag kan haja att det är lite provocerande med de patetiskt dreglande män som kastar sig över dessa trådar, vars desperation inte verkar veta några gränser. Men hur orkar man bry sig? Så kom igen moralens väktare och ni sårade som inte bara kan gå vidare, upplys mig!

• Svar på tråden Lutherska oket? Hur mår ni?

Ja det förstår jag, vad jag inte förstår är vitsen med att försöka fostra sin omgivning?

Anonym (Ka) skrev 2018-09-24 16:53:03 följande:

Tja.. det är ju ett öppet forum där vem som helst får skriva, och just vad det gäller otrohet tror jag många har både upplevelser och åsikter om.

Jag tror att om en tråd skulle öppnas där ts skriver..."Jag har fått tag på min bäste kompis kontokort, och panerar att ta ut alla hans pengar" skulle få ungefär samma utseende.

Men hur tycker du själv att en otrohetstråd skall se ut?

Skippa "moralen" och låta hejarklacken få fritt spelrum?

Måhända, men vi som samhälle har bestämt att just den av dig beskrivna handlingen är olaglig, otrohet är det inte. Finns länder där man stenar otrogna, men vi svenskar valde en annan väg. Men det är en parantes, jag undrar varför man känner sig tvungen att predika den rätta läran. Om folk har problem med tvåsamhet så är det plötsligt fritt fram att leka både domare och bödel. Fritt fram för pöbel- och mobbarmentalitet.
    Anonym (man) skrev 2018-10-13 21:36:40 följande:

Exakt, men vi som samhälle har också bestämt att man får tycka vafan man vill om andras handlingar OCH säga det öppet om man vill. I sverige stenar vi inte otrogna vi kritiserar dem och avslöjar dem istället (om vi kan och vill) och det har vi som du så snällt påpekar all rätt till  i en demokrati. För det är väl inte olagligt att kritisera och asvlöja otrogna människor, eller hur?

Sen har du som vanligt missuppfattat kritiken helt, det är INTE flersamhet som kritiseras, ingen här har några som helst problem med att folk knullar till höger och väster precis som de vill SÅ LÄNGE de inte lurar sin partner. Det som kritiseras är fegheten och falskheten i att inte kunna stå för vilket slags förhållande man vill ha inför sin partner.

Om man inte gillar tvåsamhet så ska man inte ge sig in i ett monogamt förhållande. Om man ändrar sig på vägen så är det bra att säga det till sin partner så personen också kan välja. Men är man är så feg och falsk att man låter sin partner tro att man lever monogamt men lever loppan bakom personens rygg så förstjänar man all kritik man får och mer däretill för då är man en ynkrygg som hellre sviker och ljuger än står för den man är inför sin partner.

Jag uttryckte mig klumpigt där, tvåsamhetsbegreppet användes vårdslöst. Jag förstår att polygami är lite mer ok, även om det är friskt med påhopp även i de trådarna. Rent generellt så är det rätt mycket påhopp i de flesta trådar.

Nej det är såklart inte förbjudet att kritisera människor i en demokrati, sen är ju svenskar fega av naturen så vi trivs bäst med att göra det bakom bildskärmen.

Så svaret på min fråga är då alltså att eftersom den otrogne är en lägre moraliskt stående person så har man rätt att spy hur mycket galla man vill om man är en moraliskt högstående person. Antar att ditt leverne då varit fläckfritt och att du aldrig sårat eller gjort något som gjort en annan människa ledsen? Eller är det ok så länge det inte just är otrohet. Och om du har gjort det, förtjänar du också tillmälen, näthat och vad som erbjuds dem som felar?
    Anonym (man) skrev 2018-10-13 22:31:09 följande:

Ja det finns folk som ogillar pollyamori men det är få, de allra flesta har inget emot att folk lever som de vill så länge de inte sårar eller skadar andra människor. Och det är något de flesta som lever pollyamorös tydligen också håller med om eftersom de flesta av dem också ogillar otrohet. Faktum är att nästan alla ogillar otrohet, till och med de som är otrogna själva om det skulle vändas mot dem.

En undersökning som gjordes av yougov visade att otrogna människor är procentuellt sett MER svartsjuka än de som inte är otrogna. Så bevisligen verkar dessa personer tycka att det är ok att göra något mot sin partner som de själva alldrig skulle acceptera. 

Så att dra in pollyamori i debatter om otrohet är ganska dumt eftersom alla som är otrogna inte alls är polly utan rätt många vill bara kunna göra lite som de vill men inte tillåta sin partner samma frihet (egoism helt enkelt) och dels verkar de flesta som lever som polly (på riktigt) också ogilla otrohet. Otrohet och pollyamori har ingenting med varandra att göra. 

Svaret på din fråga är ganska enkel, ägnar man sig åt att såra och fördendra andra människor som en otrohet faktiskt gör, ägnar man sig åt att svika, ljuga och missbruka andra människors förtroende så förtjänar man kritik vare sig man gillar det eller inte. Och JA om jag beter mig som ett svin mot andra så förtjänar jag kritik jag med. 

Sen kan man absolut förstå att människor som beter sig som svin mot andra väldigt gärna skulle vilja slippa kritik och kunna göra precis som de vill utan något som helst motstånd. Men så kommer det förhoppningsvis aldrig bli annat än i deras drömmar.

Tydlighet är en dygd tydligen. Jag menade då alltså INTE polygama människors förehavanden.
    Anonym (Bill) skrev 2018-10-16 16:03:31 följande:

Hela vårt samhälle bygger på principen att vi ogillar när andra människor går utanför de gränser vi själva lever efter. Om vi inte skulle bry oss om hur andra människor beter sig skulle det bli total anarki. Ska vi tycka det är ok med mord bara för att det är någon vi inte känner som blir drabbad? I vissa länder är det dödsstraff med otrohet - i det här landet var det för några år sedan ok att "tvinga" sin partner till sex. I Ryssland är det ok att slå sin partner bara man inte skadar hen.

Olika regler i olika kulturer - men förutsättningen är att det finns en befolkning som fördömer dom som bryter mot moralen, annars skulle hela samhället braka ihop.

Om ingen skulle fördöma otrohet skulle det anses som mera tillåtet att skada sin partner och flera människor skulle må dåligt. Vi behöver en "samhällsmoral" som pekar i vettig riktning.

Återigen så blandar man ihop vad som vi som samhälle bestämt via lagar är tillåtet och inte. Mord har vi bestämt är olagligt, slå sin fru är också olagligt (i Sverige) och stena folk på grund av otrohet är också olagligt. Otrohet däremot är lagligt, moraliskt förkastligt kanhända (jag har varken sagt att det är det eller inte även om en del kommentatorer är så ivriga att predika rätta läran att de inte ens orkar läsa min frågeställning utan bara tar för givet att jag är för otrohet) men inte olagligt. Näthets och mobbning är å andra sidan, om inte annat, på gränsen till olagligt. Min fråga var, hur orkar man engagera sig så i medmänniskors (kanske) omoraliska handlingar att man skriver sida upp och sida ner i ämnet. Det finns så många andra saker som skulle kunna behöva såpass mycket mer energi, miljöförstöring och medmänniskor som inte reagerar på öppna våldshandlingar på stan är bara två exempel. Hur orkar man engagera sig så mycket i otrogna på Familjeliv, det var min fråga.

Och nej, hela vårt samhälle bygger inte på principen att vi automatiskt ogillar när folk går utanför de gränser vi själva lever efter. Jag klär mig inte i kvinnokläder, där går en av mina gränser, fast jag har full respekt för att vissa män väljer detta. Jag har inte sex med män, där går en annan gräns, fast det ger mig inte automatiskt rätt att uttrycka ogillande för att andra män gör det. Vidare är jag inte otrogen, ja du kanske ser min tankebana där.
Svar på tråden Lutherska oket? Hur mår ni?