• Aska123

Tjejmiddag! Vad ska det bli för förrätt?

Hej! Jag ska ha tjejmiddag. Vi blir tio personer sammanlagt.

Jag skulle gärna vilja ha tips på förrätt! Gärna något som man kan förbereda dagen eller ett par timmar innan och sen bara värma eller om det är kallt. Alternativt något som går snabbt att göra så jag hinner vara social också!

Chark och ost är ju gott men skulle vilja anstränga mig lite mer..

Ingen fisk eller skaldjur för det kommer allergiker...

Till middag blir det oxfile, potatis och eventuellt konjaksås. Har aldrig smakat det innan och tar även emot tips på sås även där. Bearnaise och rödvinssås har jag aldrig riktigt fått till tycker jag...

Efterrätt så blir det frozen raspberry cheesecake.

Tacksam för ALLA tips ni har! ????

• Svar på tråden Tjejmiddag! Vad ska det bli för förrätt?
  • razzmatazz

Låter som en super meny!

Tips på förrätt;

Gör en röra, ganska tjock, av mjukost med vitlökssmak, smörstekta kantareller, hackad persilja och västerbottenost. Stansa ut små rundlar ur tortillabröd och lägg i påse i kylen.

Lägg ihop dem som mackor med röran i mitten någon timme innan gästerna kommer och stek någon knapp minut på var sida innan servering. Väldigt gott och passar utmärkt med ett glas bubbel eller två:)

• Tow2Mater

Hemgjord guaccamole på pitabrod; mosa avacados och blanda med hackad grönlök, tomat och färsk/fryst koriander (cilantro), salt, peppar, pressad citron. En hackad chili eller liknande om du vill ha den lite het. Det är ju inte jul än så tomatpyntet kan ju skippas :) Kanske toppa med en färsk räka istället.
    Image result for festive guacamole appetizers

• Aska123

Wow! Båda förslagen låter hur gott som helst!

Det blir ju till att provlaga med framförallt provsmaka innan middagen!

Tack så jättemycket! ????

Svar på tråden Tjejmiddag! Vad ska det bli för förrätt?