Anonym (Ledsen) skrev 2018-09-29 19:36:29 följande:
Jag skulle gärna vilja ha input från er andra i tråden angående min situation.
Jag skilde mig för tre år sedan, på mitt initiativ. Jag drog ett mycket tungt lass med barn och hushåll. Dessutom var min man ofta nedstämd pga sitt jobb. Han var även borta stora delar av dygnet eftersom jobbet låg tio mil bort. Det visade sig också med åren att vi hade olika syn på barnuppfostran - något som man inte kan veta innan man fått barn ihop med någon. Han gick, enligt mig, över gränsen för vad som är acceptabelt i bemötandet av barnen när de varit "olydiga" vid några tillfällen. Allt detta sammantaget gjorde att min kärlek dog.
Jag träffade en ny man väldigt kort efter skilsmässan och vi klickade direkt. Vi är betydligt mer lika till sättet och har överhuvudtaget mer gemensamt. Han har också barn som jag kommer bra överens med, och mina barn tycker att min nye och hans barn är helt okej. Vi bor dock inte ihop, eftersom jag tycker att man ska skynda långsamt med bonusfamiljer. Jag har ingen längtan alls efter att bo ihop, eftersom jag bara ser nackdelarna med det: fler konflikter, mindre tid för barnen under barnveckorna, samt att jag inte orkar en flytt igen. Jag tror att jag fortfarande är dränerad på energi efter skilsmässan.
Min exman ville inte alls skiljas, och trots att vi gick i parterapi tyckte jag inte att han förstod mig, så jag framhärdade. Under de första två åren efter skilsmässan behandlade han mig väldigt kyligt, och han har varit ännu mer nerstämd, vilket barnen har tyckt varit jobbigt. Han har inte sökt psykologhjälp, vilket jag tror att han behövde.
Så träffade han en ny, och då plötsligt gick det bra att behandla mig med värme igen. Jag tror att han främst sörjde pga att han inte ville vara ensam. Men jag tror att han fortfarande älskar mig. Han trivs i mitt sällskap, och har vid ett tillfälle yttrat att det inte finns någon som jag.
Det här får mig att vackla. Jag har fortfarande enorma skuldkänslor över att mina barn inte får växa upp i kärnfamilj. Jag är en självuppoffrande person och vet att jag förmodligen skulle må bäst av att ta ansvar för mitt beslut på riktigt och göra det bästa av mitt nya liv, t.ex. genom att våga satsa ordentligt på min nye, fine man. Men jag blir inte kvitt tanken att jag kanske skulle kunna laga min trasiga familj, göra barnen glada och lappa ihop relationen med exmaken. Minnena bleknar ju, och jag är rädd att jag inte minns hur dåligt vi hade det. Kanske är min exman förändrad nu också, när han har tvingats ta delat ansvar för barnen.
Jag tror också att jag har lite panik över att en annan kvinna bor i mitt fd hus och tillbringar tid med mina barn. Kanske påverkar det mina funderingar.
Barnen har alltså varit väldigt ledsna och det har varit jobbigt med den frostiga relationen till exet, men nu verkar alla andra ha landat. Och då börjar jag må dåligt igen och ifrågasätta mitt val... Varför gör jag det? Och hur ska jag tänka?
Jag vore SÅ tacksam för alla svar, för det här är inget som jag vågar diskutera med mina vänner.
Jag tror att detta är lite vad jag funderade över i någon inlägg ovanför ditt.
Du drar det tyngsta lasset och din man fattar inte. När ni skiljer er så klarar han av att ta ansvar för barnen sina veckor och sedan träffar han en ny och blir glad och kan fortfarande ta ansvar. Allt det som du efterfrågat tidigare, men aldrig fått gehör för.
För mig skulle en sådan här sak knäcka mig ytterligare. Jag väljer att gå för jag orkar inte mera. Jag orkar inte känna mig utnyttjad och värdelös eftersom det uppenbarligen inte är värt att lyssna på mig och jag är inte värd att visa någon som helst hänsyn i någon form och inte heller värd att bry sig om eller att visa att man älskar mig. Jag ska liksom bara finnas där glad och kåt och fixa allt.
Skulle då en annan kvinna komma och mannen klarar av det jag så innerligt önskat så skulle jag verkligen få bekräftat att jag är en värdelös människa som inte är värd någonting.
Det skulle verkligen knäcka mig.
Och jag skulle nog vara mer arg, ledsen och besviken än fundera på att försöka vinna honom tillbaka. Har han inte lyssnat på mig tidigare under alla år och behandlat mig som skit så lär han inte ha ändrats över en natt och helt plötsligt vara en bra far och älskvärd make/partner.
Till slut tror jag faktiskt att han kommer att falla in i gamla invanda mönster även med sin nya. Att den "perfekta" fasad som nu visas i början bara är en liten nyförälskelsefas.
I alla fall min man har många mil att gå i mina skor innan ens hälften av allt han gjort mot mig i är förlåtet - därmed inte glömt. Skulle ta många år innan jag skulle kunna lita på honom och det skulle vara en sådan daglig psykisk påfrestning att hela tiden leva med misstankar och funderingar kring hur länge han skulle "sköta sig" osv så det skulle jag aldrig orka.
En del missbrukar alkohol och dem passar man på hela livet när de blivit nyktra och det är det samma med arbete. En gång arbetsnarkoman alltid arbetsnarkoman.