• Äldre 23 Sep 00:29
    4601 visningar
    10 svar
    10
    4601

    Utomkveds? MA? Plus blir starkare trots blödning.

    Någon som är bevandrad inom gynekologi/mödravård som kan svara på följande:

    Jag plussade svagt samma dag som mensen uteblev. I två dagar uteblev blödningen helt, och grav.teststrecket blev aningens starkare. Sen, på tredje dagen för utebliven mens började jag blöda. Inte mycket, men mer än bara spottings. Strecket blev dock starkare. Nu, sjunde dagen efter ber. mensstart (och femte dagen med blödning), så är blödningen starkare, det kommer lite klumpar och blodet är blandat klarrött och brunaktigt. Men - strecket på stickan blir bara starkare.

    Är det risk för utomkveds? Just nu känner jag ju efter så mycket att jag inte vet om jag börjar inbilla mig smärta i nedre delen av magen eller ej, men är livrädd för X. Varför blir plusset starkare? Är det kvardröjande hormoner eller X? När kan man kolla UL? Få veta säkert vad som händer?

  • Svar på tråden Utomkveds? MA? Plus blir starkare trots blödning.
  • Äldre 23 Sep 07:08
    #1

    Puff

  • Anonym (Vet ej)
    Äldre 23 Sep 07:48
    #2
    Lakritsbiten skrev 2018-09-23 00:29:18 följande:

    Någon som är bevandrad inom gynekologi/mödravård som kan svara på följande:

    Jag plussade svagt samma dag som mensen uteblev. I två dagar uteblev blödningen helt, och grav.teststrecket blev aningens starkare. Sen, på tredje dagen för utebliven mens började jag blöda. Inte mycket, men mer än bara spottings. Strecket blev dock starkare. Nu, sjunde dagen efter ber. mensstart (och femte dagen med blödning), så är blödningen starkare, det kommer lite klumpar och blodet är blandat klarrött och brunaktigt. Men - strecket på stickan blir bara starkare.

    Är det risk för utomkveds? Just nu känner jag ju efter så mycket att jag inte vet om jag börjar inbilla mig smärta i nedre delen av magen eller ej, men är livrädd för X. Varför blir plusset starkare? Är det kvardröjande hormoner eller X? När kan man kolla UL? Få veta säkert vad som händer?


    Hej!

    Hoppas du får svar på dina frågor.

    Utomkveds ska tydligen göra väldigt ont långt nede i magen eller i ena sidan. Ultraljud kan göras tidigt, i vecka 5-6, och då borde man kunna se om det är utomkveds eller inte. Men om du gör ultraljud får du nog räkna med återbesök då man inte ser så mycket vid den tiden.

    Så kanske uttrycka din oro så att du får komma in på ultraljud eller så att de får mäta dina hormonnivåer.

    Det kan ju vara en ofarlig blödning eller ett missfall också. Hormonerna kan sitta i länge, nog för att jag tycker att stickorna borde bli svagare vid missfall.
  • Äldre 23 Sep 08:15
    #3

    Jag har inte haft utomkvedes, har läst att det ska vara rätt smärtsamt och sitta mer utåt ena sidan. Själv har jag haft 2 MA, en tidigt i vecka 7 och den andra i vecka 19. (den lilla slutade leva i vecka 12-13) i bägge fallen så hade jag blödningar i början av graviditeten runt v4-5 sen inget mer. Fick starkare på graviditestesterna. Med mitt första MA (v7) så fick jag komma in och titta i v5 dom kunde inte se så mycket. Dom tog blodprov. Jag fick åka in var tredje dag för nya blodprov. Hcg nivån gick inte upp som den skulle jag fick komma in på ultraljud och nya prover under nästan 2 veckors tid innan läkarna konstaterade att det var ett MA men kroppen inte tog hand om det. Fick då skrapas. Mitt andra hade jag blödningar i början fick inte komma in. Såg ett tickande hjärta i v12 på KUB ultraljudet och när vi sedan var på RUL så hade den lilla dött strax efter kub. Kroppen hade inte heller denna gång tagit hand om det. Jag las in dagen efter och fick föda fram den lilla.

    Har även 2 friska barn där jag också hade blödningar och smärta i nedredelen av magen i början så det behöver inte vara missfall.

    Jag skulle se om det fanns möjlighet att komma in och titta men räkna med att få vänta på svar eftersom det är svårt att se i början.

  • Trembl­ement de Terre
    Äldre 26 Sep 18:30
    #4

    Jag har haft X och det kändes inte alls. Jag blödde och mina test blev starkare och starkare bara. För många känns det först när det brister och så långt vill man inte gå. Jag rekommenderar att du ändå kollar upp var graviditeten sitter, men som några sa innan så syns inget om man kollar för tidigt.

    Hoppas att allt är ok!

  • Äldre 26 Sep 21:40
    #5
    Tremblement de Terre skrev 2018-09-26 18:30:55 följande:

    Jag har haft X och det kändes inte alls. Jag blödde och mina test blev starkare och starkare bara. För många känns det först när det brister och så långt vill man inte gå. Jag rekommenderar att du ändå kollar upp var graviditeten sitter, men som några sa innan så syns inget om man kollar för tidigt.

    Hoppas att allt är ok!


    Hej! Och tack för svar! Det är just det jag är lite rädd för - att det kanske inte alls känns, precis som du säger. Du verkar ju ha haft precis samma situation som jag befinner mig i - blöder, och testen blir starkare.

    Jag tog kontakt med gyn idag, och de ville att jag skulle avvakta i två veckor, för än kan de inte se något. Så jag får vänta lite till - och fortsätter blöda.
  • Trembl­ement de Terre
    Äldre 27 Sep 07:24
    #6

    Det kan absolut vara bara en vanlig blödning också, särskilt om dina test blir mycket starkare. Mina blev starkare men bara lite för varje dag.

    Håller tummarna för dig!

  • Äldre 28 Sep 23:34
    #7
    Tremblement de Terre skrev 2018-09-27 07:24:48 följande:

    Det kan absolut vara bara en vanlig blödning också, särskilt om dina test blir mycket starkare. Mina blev starkare men bara lite för varje dag.

    Håller tummarna för dig!


    Tack!
  • Äldre 25 Oct 09:58
    #8

    Hur gick det för dig?

  • Äldre 25 Oct 13:03
    #9

    Fru Landström vill du följas åt? Känner igen din historia kanske kan stötta varandra har oxå haft sena missfall o två friska barn sen tidigare Med vänlig hälsning, Angelica

  • Äldre 27 Oct 10:19
    #10
    heyheymonkey skrev 2018-10-25 09:58:07 följande:

    Hur gick det för dig?


    Jag fick ett VUL i vecka fem, och då slog ett litet hjärta. I förrgår var jag inne på återbesök och då fanns inga hjärtslag kvar. Nu gör jag en medicinsk abort, för kroppen tar inte hand om det (MA), och det verkar få bli skrapning för Cytotecen biter inte. Det gjorde den inte den gången jag gjorde en ?riktig? abort heller. Så det känns tungt. Men - pappan är ett riktigt rövhål, så det kanske var bra ändå. Jag vet inte. Skulle vilja ha ett syskon till min lilla dotter.
Svar på tråden Utomkveds? MA? Plus blir starkare trots blödning.