Inlägg från: Anonym (Peter) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Peter)

Referat text

Mongoliet skrev 2018-09-23 10:55:33 följande:
    Stackars dina elever. Det är inget fel på referat-text. Fråga en mer erfaren kollega. Du också komma innan men. Pinsamt om ni tycker att det underlättar läsandet. Tvärtom alltså. Visste ju att det bara krävs 0.1 på högskoleprovet för att bli lärare men trodde inte att ni var riktigt så usla.
    ?
  • Anonym (Peter)
    Mongoliet skrev 2018-09-23 12:54:26 följande:
    Om du hade orkat läsa hela tråden ist för travronden så är det ang att jag inte tycker att man ska använda komma innan ordet men. Tyvärr skäms den viktigpettern väl nu & gick upp i rök.
    Jag har läst hela tråden, men det jag markerade är ingen mening. Jag tänkte att du kanske skulle ta tillfället att rätta dig själv efter mitt påpekande då korrekthet var så viktigt för dig.

Travronden...?
  • Anonym (Peter)
    Mongoliet skrev 2018-09-23 12:54:26 följande:
    Om du hade orkat läsa hela tråden ist för travronden så är det ang att jag inte tycker att man ska använda komma innan ordet men. Tyvärr skäms den viktigpettern väl nu & gick upp i rök.
    Det är för övrigt korrekt att använda komma innan ordet men.
  • Anonym (Peter)
    Mongoliet skrev 2018-09-23 13:19:03 följande:
    Ok men kan du svara på om det inte är lika korrekt att inte använda komma innan men och om det inte rent stilistiskt är snyggare? Hade du mer än 0.3 på högskoleprovet?
    Båda är oftast accepterade, men (!) jag föredrar komma själv då jag tycker det blir lättare att läsa högt. "Snyggare" är ju rent subjektivt, så där får du tycka vad du vill. (Du tycker alltså ditt "OK men..." i din inledande meningen ser bättre ut än "OK, men..."?)

Ja, jag hade 1,9, men för en herrans massa år sedan. Vad hade du själv?

Varför argumenterar du om korrekt svenska när du själv skriver fel?
Svar på tråden Referat text