Tre personer i barnets liv? Funkar det?
Hej, vill bara skriva om lite som blev tydligt för mig gällande mitt andra barn nu som kanske kan hjälpa dig. Jag läste lite om anknytning i boken "trygga barn och trygga föräldrar" (kan rekommendera just det avsnittet i boken för detta även om jag inte granskat det hela till punkt och prickar). Författaren menade i korta drag att barn under de första 6 månaderna i livet skapar ett register över personer i sin närhet som vårdar dem. Personer som helt enkelt tröstar och/eller tillgodoser behov av mat och hygien. Efter dessa 6 månader är det dessa personer som finns kvar i registret och signalerar trygghet. Författarna menade på att ju fler återkommande tillfällen man ses under de första 6 månaderna skapar en starkare anknytning.
Min yngsta son är nu 10 månader. Jag ser detta tydligt hos honom. Fram till ca 6-7 månader funkade de flesta som vi träffade. Nu ser jag att han har sin prioriteringslistan klar. Jag står högst upp på den. Finns inte jag så går det bra med pappa eller mormor. De personer som han träffade ofta under första halvåret. Farmor går inte (Henne träffade vi mer sällan). Pappa får inte heller göra "nya" säker med honom nu. Som att söva inför natten tillexempel. Tilläggas kan att min äldsta som bara accepterade mig och mormor då pappa inte vågade utföra så mycket omsorg den första tiden. Så utifrån denna erfarenhet har bokens tankar blivit rimliga för mig.
Med grund i detta är mitt tips att låta de få utvalda i din närhet som du pratar om ta ansvar för ditt barn ofta nu de kommande månaderna. Om det känns bra så låt syrran söva barnet då och då. Låt din pappa och fru mata, trösta och byta blöja. Det tror jag skapar en bra grund för avlastning senare. Vad fantastiskt att ditt barn får så många anknytningspersoner som hem kommer känna sig trygg med genom livets Berg och dalbana. Du kommer alldeles säkert behöva det också :)