• E76

Bebis m massor av gaser

Lilla Elina snart 5 veckor har haft jättemycket gaser i magen de senaste 3-4 dagarna. Hon pruttar (illaluktande) i princip hela tiden och igår kväll så verkade det göra ont också. Då skrek hon till då och då på ett sätt som jag inte hört förut och som lät som ont-skrik och inte trötthets- eller matskrik. Hon tog bröstet men så fort hon hade sugit 3-4 tag så pruttade hon och skrek till. Tror ni det har att göra med att jag åt rotmos till middag i fredags kväll och till lunch i lördags? Hur länge tar det innan det jag äter går ut i bröstmjölken och innan det försvinner från mjölken? Eller är det kolik? Kanske borde jag testa minifom, eller?

• Svar på tråden Bebis m massor av gaser
  • Pallas

Det är inte så lätt att svara på hur fort saker går ut i mjölken, det är olika från ämne till ämne.

En av de vanligaste orsakerna till gasig mage är en amningsteknik som inte är optimal. Har du eller har haft några problem med sår och/eller smärta från brösten? Om du tittar på din bröstvårta efter avslutad amning kan du få ledtrådar till om taegt är bra. Den skall vara rund och opåverkad, är det sned eller platt så behöver taget garanterat justeras.

En annan vanlig orsak är helt enkelt att bebisarnas tarmsystem inte är mogna. De brukar mogna kring 4 månaders ålder.

Minifom kan du alltid prova för att underlätta, man kan ge upp till dubbla dosen ifall man inte får någn effekt med rekommenderad dos. Man kan också experimentera emd olika amningsställningar. Att hålla barnet upprätt under amning, tex hålla bebisen sittandes grensle över sitt ben kan underlätta.

Om du tror att det kan vara din utdrivningsreflex som är för stark, dvs att mjölken sprutar för fort så att din dotter inte hinner med att svälja undan utan för med en massa luft så kan det fungera att ligga ned.

Mjölkprotein är en annan faktor som inte så få reagerar på. En del barn är känsliga för vad mamman äter, andra reagerar inte alls. Jag har haft tur och kunnat äta som vanligt under mina amningsperioder, förutom nu då min 22-månaderskille blivit mjölkproteinintolerant efter en svår infektion. Mitt tips är att skriva ned det du äter i några dagar och försök hitta något mönster, samt köpa en flaska Minifom. Sätt dig inte på några asketdieter i onödan, det gör bara amningen till en stor fotboja oftast, utan försök hitta orsaken.

Svar på tråden Bebis m massor av gaser