• mariajosefinlovisa

Student och gravid

Hej!
    Nu står jag inför ett dilemma, och vill bara ha lite tips och råd eller tankar om mitt dilemma. Min situation ser ut som följande;
    Min sambo och jag har varit tillsammans i 5,5 år, i somras köpte vi hus. Ett jättefint hus som i princip är ny renoverat. Jag studerar Dataekonom och har börjat mitt sista år. Är klar i början av juni. Har under hela min studietid haft min häst(har honom kvar fortfarande) samt jobbat mycket pga det framför allt. Så jag är ganska bra på att rodda min utbildning trots mycket annat. Nu till mitt dilemma; vi vill skaffa barn. Gärna så fort som. Och har planerat att det vore bra att få ganska fort efter utbildningen. Har kollat upp allt vad gäller söka jobb senare till ekonomi, allt det löser sig. Jobb finns det gott om så det ska jag inte behöva oroa mig över bara jag ser till att få min examen. Men min fråga är just, orkar man slutspurten av sin utbildning när man är gravid? Jag är ju lite känd för att orka mycket mer än många andra, och trivas med det, men gravid har jag ju aldrig varit så det är ju svårt att säga hur det känns :) jag har ca 4 kurser kvar + examensarbete. Examensarbete gör man förmodligen mycket hemifrån tänker jag, ingen aning egentligen, men ja. Har ni erfarenhet av detta? Kommer det funka? Jag tänker att jag vill ha barn i slutet av juni/ början av juli helst för då kan jag vänta med jobbsökande tills efter barnet kommit, hinner ju inte ens börja jobba något annars känner jag.. 
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Student och gravid
  • Guldbarb

En graviditet är ju olika för alla (och varje graviditet kan skilja sig med). Jag är nu i v 28 och beräknad i december. I november kommer jag börja med en C uppsats med tillhörande forskning och har för avsikt att fortsätta min utbildning utan uppehåll. Jag blir som du färdig i juni men läser på distans. Jag påbörjade dessutom utbildningen med en 4 månaders bebis. Klart man (jag) är trött från till men vill man så går det mesta.

• Naema

du kommer och klara dig fint, min vän har varit gravid under sista året som tandläkare , hon kämpade bra faktiskt , hon kunde mer än vi som inte gravida varit jätte duktigt , slut arbeta  man gör mest hem i från och du kommer klara dig säkert , lycka till

• Regnkappa

Hej!

Jag pluggade på läkarprogrammet när jag var gravid med första barnet. Det gick bra! Ekonomiskt ibte så skoj dock, du kanske har sgi sedan tidigare? Trots krävande utbildning så är det ändå lättare att plugga än att jobba, man kan bestämma mer själv och vila vid behov. Är gravid igen och jobbar nu (puh). Att vara precis färdigpluggad och nygravid på nytt jobb är nog en pärs som heter duga om man mår illa osv.

Kör nu om ni vill!

• Jw83

Hur ska du göra med hästen? Jag fick svår foglossning med mina barn så jag kunde inte rida och hade svårt att gå. Min make lärde sig rida och motionerade och skötte om alla hästar i mitt ställe.

Jag blev också snittad och var då helt beroende av min makes hjälp med hästarna. Även utan snitt så kan det vara svårt att klara av hästsysslor.

• Aamon

Rent fysiskt är jag säker att det löser sig att plugga och vara gravid. Folk jobbar ju och är gravida.

Det jag istället skulle fundera på är sgi så ni går runt rent ekonomiskt.

Sedan kan det ju ta normalt en tid att lyckas bli gravida så man vet ju aldrig när det sedan blir egentligen så ekonomin kan ju lösa sig lättare om man hinner börja jobba något år (försökt själva 2.5 år).

• mariajosefinlovisa

Tack för alla era svar!
    Ja, jag har SGI, har kollat upp allt detta. Så ekonomiskt och liknande är inga beskymmer, blir som vi har det idag ungefär. Dock hade jag ju fått in ganska mycket mer om jag började jobba lite först, men vill inte heller vänta för länge.
    Hästen löser sig också, min mamma rider och kommer ta över honom isf. Så behöver inte bekymra mig över det heller. Jag kommer inte kunna ha honom när jag är gravid ändå, en stor häst med mycket energi är lite för riskabelt att rida och sköta själv, men det löser sig som sagt :)

Så tacksam för era svar! Har nu funderat ytterligare och funderar på att vänta 3 månader till innan vi kör, så kan jag jobba några månader innan bebis kommer isf(om man nu blir gravid vill säga). Men vet verkligen inte... så kluven

Svar på tråden Student och gravid