• Anonym (Bättre)

Kostindex, hur många poäng får du?

Är intresserad av vad andra får för poäng. För några veckor sen fick jag 1 poäng, då åt jag nästan ingenting, nån frukt nån gång i veckan och godis som kvällsmat (enda "måltiden"), i stort sett ingen mat eller näring alls. Idag när jag kollar får jag 8 poäng för att jag försökt lägga om kosthållningen för att må bättre. Lagar mat och ser till att äta en lagad måltid om dagen, har lagt till frukt varje dag. Äter fortfarande godis varje dag men försöker minska på det.

Frågorna är här under, räkna ihop poängen för alla frågor (0-12p).

1. Hur ofta äter du grönsaker och/eller rotfrukter (färska, frysta eller tillagade)?
    Två gånger per dag eller oftare 3 p
    En gång per dag 2 p
    Några gånger i veckan 1 p
    En gång i veckan eller mer sällan 0 p
    2. Hur ofta äter du frukt och eller bär (färska, frysta, koncentrerade, juice etc.)?
    Två gånger per dag eller oftare 3 p
    En gång per dag 2 p
    Några gånger i veckan 1 p
    En gång i veckan eller mer sällan 0 p
    3. Hur ofta äter du fisk eller skaldjur som huvudrätt, i sallad, som pålägg?
    Tre gånger i veckan eller oftare 3 p
    Två gånger i veckan 2 p
    En gång i veckan 1 p
    Några gånger i månaden eller mer sällan 0 p
    4. Hur ofta äter du kaffebröd, choklad/godis, chips eller läsk/saft?
    En gång i veckan eller mer sällan 3 p
    Några gånger i veckan 2 p
    En gång per dag 1 p
    Två gånger per dag eller oftare 0 p

• Svar på tråden Kostindex, hur många poäng får du?
  • Anonym (Ellie)

Jag ligger nog på 8-9p. Beror på hur mycket frukt jag äter, varierar.

Vad är det för lista?

• Anonym (Bättre)
    Anonym (Ellie) skrev 2018-09-25 07:35:09 följande:

Jag ligger nog på 8-9p. Beror på hur mycket frukt jag äter, varierar.

Vad är det för lista?

Socialstyrelsens riktlinjer för sjukdomsförebyggande metoder.
  • Anonym (Ellie)
    Anonym (Bättre) skrev 2018-09-25 10:08:32 följande:

Socialstyrelsens riktlinjer för sjukdomsförebyggande metoder.

Aha. Lite konstiga riktlinjer. Att jämställa tex juice från koncentrat som i princip bara är socker med färsk frukt är ju jättekonstigt. Också att just fisk är en egen kategori. Viss fisk ska man ju verkligen inte äta så ofta.

Borde vara mer rimligt att fokusera på olika livsmedel som ger vissa typer av näring. Tex proteinkällor, olika vitaminkällor, fettkällor, kolhydratkällor osv.
  • Aniiee

8. Faller stenhårt på sista frågan.

Because Scandinavians are magical geniuses when it comes to learning English.
  • Anonym (Vegetarian)

8-9 men äter inte fisk

• Anonym (Bättre)
    Anonym (Ellie) skrev 2018-09-25 20:58:32 följande:
    Aha. Lite konstiga riktlinjer. Att jämställa tex juice från koncentrat som i princip bara är socker med färsk frukt är ju jättekonstigt. Också att just fisk är en egen kategori. Viss fisk ska man ju verkligen inte äta så ofta.

Borde vara mer rimligt att fokusera på olika livsmedel som ger vissa typer av näring. Tex proteinkällor, olika vitaminkällor, fettkällor, kolhydratkällor osv.
    Håller med om juicen. Tänker att fiskfrågan kanske utgår från att folk vet att man inte bör äta fisk med miljögifter så ofta och att det bara är "säker" fisk som ingår i den kategorin.
  • Wowbagger2000

1 poäng, känner mig dyck ytterst hälsosam ändån.

• Mrs Moneybags

11-12.

Lade om kosten efter en hjärtinfarkt, så jag ser till att följa Livsmedelsverkets rekommendationer. Bör äta ca 800 gram frukt och grönt dagligen enligt rekommendationerna för kranskärlssjuka.

Svar på tråden Kostindex, hur många poäng får du?