• CinnamonGirl

    Fattiga och feta

    Jag har inga bevis på att fetma och fattigdom hör ihop, men jag kan se kopplingar. Bor i ett område där många är låginkomomsttagare, tror snittårsinkomsten är 160.000. Jag tjänar själv 270.000 och anser mig lågavlönad.

    Till saken är nu att jag har aldrig sett så många överviktiga. Eller nej, de är snarare feta! Lägger man de få slantar man har på chips och godis istället för bra mat, eller varför är fattiga så hiskeligt feta?


    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Svar på tråden Fattiga och feta
  • Amla07

    Det finns väl ett samband mellan låg utbildning och låg lön. Det är väl låg utbildningsnivå som är grundorsaken. Därav följer låg lön, depression, passivitet... plus att fet mat ofta är billigare. Gymkort etc är dyrt, det finns ofta en kostnad förknippad med fysisk aktivitet. Men promenader är ju i och för sig gratis... men allt hänger ihop.

  • Anna60

    Delvis handlar det om egen uppväxt. Delvis att låg utbildning ger låga löner samt att nyttig mat är dyrare än onyttig. Lathet kommer ofta med hög vikt. Och kanske man inte orkar handla nyttig mat, och ringer efter pizzor. Överviktiga personer har ofta drabbats av fett- resp sockerberoende. Det är många aspekter som ingår.

  • Bjoer
    Anna60 skrev 2018-09-25 13:33:20 följande:

    Delvis handlar det om egen uppväxt. Delvis att låg utbildning ger låga löner samt att nyttig mat är dyrare än onyttig. Lathet kommer ofta med hög vikt. Och kanske man inte orkar handla nyttig mat, och ringer efter pizzor. Överviktiga personer har ofta drabbats av fett- resp sockerberoende. Det är många aspekter som ingår.


    Fast nyttig mat är inte dyrare än onyttig mat. Däremot krävs det lite mer för att ta reda på vad man ska göra samt att man behöver viss självbehärskning när det kommer till matintag för att inte bli fet idag. Självbehärskning är omvänt korrelerat till fattigdom.
  • OlgaElvira

    Jag upptäckte när jag besökte min son som bodde i ett låginkomstområde den första tiden i Stockholm att utbudet av mat var annorlunda än i område med högre inkomster. Det var få typer av grönsaker och rotfrukter, de som fanns var rätt låg kvalite. Mycket billiga konserver och många varianter av billig färdigmat.

    Det blir en ond cirkel av att butiken tar hem det som efterfrågas, om någon vill få tag i mat av bättre kvalite måste de ta sig till annat köpcentrum. Kanske inte alldeles lätt alla gånger. Samt att vi ofta väljer mat som vi själva vuxit upp med, det blir ett socialt arv.

    Här tror jag att det är viktigt att skolor och förskolor i dessa områden försöke kompensera genom att erbjuda mat av hög kvalite med mycket grönt. Tidig påverkan brukar ge bästa resultat.

  • Ooops
    OlgaElvira skrev 2018-09-25 14:50:06 följande:

    Jag upptäckte när jag besökte min son som bodde i ett låginkomstområde den första tiden i Stockholm att utbudet av mat var annorlunda än i område med högre inkomster. Det var få typer av grönsaker och rotfrukter, de som fanns var rätt låg kvalite. Mycket billiga konserver och många varianter av billig färdigmat.

    Det blir en ond cirkel av att butiken tar hem det som efterfrågas, om någon vill få tag i mat av bättre kvalite måste de ta sig till annat köpcentrum. Kanske inte alldeles lätt alla gånger. Samt att vi ofta väljer mat som vi själva vuxit upp med, det blir ett socialt arv.

    Här tror jag att det är viktigt att skolor och förskolor i dessa områden försöke kompensera genom att erbjuda mat av hög kvalite med mycket grönt. Tidig påverkan brukar ge bästa resultat.


    Varför ska ansvaret flyttas över till skola och förskola?! Det är och kommer alltid vara förälderns ansvar vad gäller allt.
  • OlgaElvira
    Ooops skrev 2018-09-25 15:27:09 följande:

    Varför ska ansvaret flyttas över till skola och förskola?! Det är och kommer alltid vara förälderns ansvar vad gäller allt.


    Ja, ansvaret är föräldrarnas, men om de inte lever upp till detta, ska vi då lämna deras barn vind för våg. Det är samhällsekonomiskt lönsamt att försöka få dessa barn att anta en hälsosammare livsstil än sina föräldrar.
Svar på tråden Fattiga och feta