• Anonym (Orolig)

Druckit te i mängder som innehåller hibiskus PANIK!!! HJÄLP !!!

Jag är i slutet av graviditeten och har införskaffat ett te gjort på bland annat hallonblad för att stärka livmodern. Jag har druckit mängder av detta te men idag pratade en bekant om att mitt te kanske innehåller hibiskus eftersom det är rött i färgen, läste på förpackningen och det innehåller mycket riktigt hibiskus ganska mycket av det. Googlade och fick fram på massa sidor att hibiskus bör undvikas under graviditet och att det kan va skadligt för bebisen och påverka graviditetens förlopp negativt. Nu sitter jag här och har typ panik!!!!!! Finns det någon mer här som druckit det under graviditeten som kan lugna mig ?!!! Är jätte rädd att jag skadat bebisen!!!

• Svar på tråden Druckit te i mängder som innehåller hibiskus PANIK!!! HJÄLP !!!
  • Meriall

Det verkar kunna orsaka sammandragningar och det är kanske inte så farligt eftersom du är i slutet av graviditeten. Skulle du börja föda nu klarar väl barnet sig? Men det kan vara farligt i tidigare graviditet. Så tolkar jag det iaf. Så egentligen samma effekt som hallonbladen...

• Anonym (Orolig)
    Meriall skrev 2018-09-26 18:20:08 följande:

Det verkar kunna orsaka sammandragningar och det är kanske inte så farligt eftersom du är i slutet av graviditeten. Skulle du börja föda nu klarar väl barnet sig? Men det kan vara farligt i tidigare graviditet. Så tolkar jag det iaf. Så egentligen samma effekt som hallonbladen...

Jag har gått över bf men jag hittade även denna information om hibiskus under graviditet : Hibiscus is also said to cause Spontaneous abortion although it?s not  know how much a  pregnant woman would have to take for an abortion to occur  hence why it should be avoided either way

It may also have unknown risks to nursing mothers since breast milk contains much of what the mother takes in.

The tropical plant has also been linked to pre-term labor especially for mothers in their third trimester. Most medical personnel are quick to warn their patients on consuming hibiscus.

Despite the many side effects for pregnant women, hibiscus is of great help to those suffering from high blood pressure , stomach upsets as well as gastritis and heart burn.
  • Meriall

Ja men det står ju bara om preterm labour och om du gått över bf gör det väl inget?

• Anonym (Orolig)
    Meriall skrev 2018-09-26 18:44:19 följande:

Ja men det står ju bara om preterm labour och om du gått över bf gör det väl inget?

Det står om spontan abort också!!
  • Anonym (Tess)
    Anonym (Orolig) skrev 2018-09-26 18:48:26 följande:

Det står om spontan abort också!!

Men spontan abort när du gått över tiden innebär ju bara att du får verkar och föder barnet.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Tess) skrev 2018-09-26 18:52:21 följande:

Men spontan abort när du gått över tiden innebär ju bara att du får verkar och föder barnet.

Är du säker? Spontan abort pga hibiskus kan ju orsakas av annat än värkar typ som att näringstillförseln påverkas eller att moderkakan lossnar eller skadas eller vad som helst, det står ju inte på vilket sätt det kan påverka Spontanabort . Och dom andra komplikationerna handlade ju om missfall och förtidig födsel pga ökade sammandragningar så spontan abort måste ju orsakas av annat än sammandragningar , annars hade det inte stått så
  • Anonym (lugn)
    Anonym (Orolig) skrev 2018-09-26 19:05:42 följande:
    Är du säker? Spontan abort pga hibiskus kan ju orsakas av annat än värkar typ som att näringstillförseln påverkas eller att moderkakan lossnar eller skadas eller vad som helst, det står ju inte på vilket sätt det kan påverka Spontanabort . Och dom andra komplikationerna handlade ju om missfall och förtidig födsel pga ökade sammandragningar så spontan abort måste ju orsakas av annat än sammandragningar , annars hade det inte stått så

Om du kopierat texten rakt av så skiljer de väl på spontanabort just för att risken är stor tidigt i graviditeten dvs att det kan framkalla missfall. Liksom spontanabort kan bara ske upp till den veckan som fostret inte klarar sig utanför livmodern. Skulle en "spontanabort" ske efter det så föds ju barnet..

Och att föda för tidigt är ju inte bra men har du gått över tiden så behöver du ju inte oroa dig över att framkalla värkar.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (lugn) skrev 2018-09-26 19:29:10 följande:

Om du kopierat texten rakt av så skiljer de väl på spontanabort just för att risken är stor tidigt i graviditeten dvs att det kan framkalla missfall. Liksom spontanabort kan bara ske upp till den veckan som fostret inte klarar sig utanför livmodern. Skulle en "spontanabort" ske efter det så föds ju barnet..

Och att föda för tidigt är ju inte bra men har du gått över tiden så behöver du ju inte oroa dig över att framkalla värkar.

Varför stod det inget om att det gällde tidig graviditet då??
  • Anonym (lugn)
    Anonym (Orolig) skrev 2018-09-26 19:36:31 följande:
    För att abort kan du bara göra i tidig graviditet...När fostret är så stort att det kan klara sig utanför livmodern så är det ju ingen abort.. eller hur tänkte du att en spontanabort skulle gå till när fostret är tillräckligt stort föratt överleva omvärlden?
  • Anonym (det är ingen fara)
    Anonym (Orolig) skrev 2018-09-26 19:36:31 följande:

Från din text så visar det sig att den bara orsakar sammandragningar. Spontant abort skulle bara kunna hända om du var i början på graviditeten. (orsakas av sammandragningar)

Så ta det lugnt bara. Du har dessutom gått över bf så i ditt fall så skulle den bara kunna orsaka att förlossningen startar.

• Anonym (Sonja)

Första gånger jag läser detta. jag drack rött te med hibiskus i stort sett varje dag under min senaste graviditet. Jag hade svårt för det mesta på grund av illamående men detta röda te funkade bra. hoppas det kan lugna dig lite.

• Meriall

Spontanabort är när fostret föds fram för tidigt. Annars hade det stått spontan fosterdöd om det var näringsbrist.

• Anonym (Sonja)

Jag googlade också och fann att det kan öka risken för sammandragningar och därmed spontanabort. Men för din del skulle det ju handla om en tidigare förlossning

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Sonja) skrev 2018-09-26 20:31:05 följande:

Första gånger jag läser detta. jag drack rött te med hibiskus i stort sett varje dag under min senaste graviditet. Jag hade svårt för det mesta på grund av illamående men detta röda te funkade bra. hoppas det kan lugna dig lite.

Ditt barn mår bra nu hoppas jag? Från vilken vecka drack du det?
  • Anonym (Orolig)
    Meriall skrev 2018-09-26 20:34:29 följande:

Spontanabort är när fostret föds fram för tidigt. Annars hade det stått spontan fosterdöd om det var näringsbrist.

Ok va skönt att det enda som kan hända är att man får sammandragningar. För nu gör det ju ingenting om jag får det , det ska jag ju få nu
  • Anonym (Sonja)
    Anonym (Orolig) skrev 2018-09-26 20:38:29 följande:

Ditt barn mår bra nu hoppas jag? Från vilken vecka drack du det?

ja absolut. föddes vecka 38+2 men hennes storebror föddes vecka 37+3 utan att jag drack te så det säger inte så mycket. jag drack från de första veckorna tills jag inte fick tag i mer av samma sort i slutet av graviditeten
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Sonja) skrev 2018-09-26 21:09:25 följande:

ja absolut. föddes vecka 38+2 men hennes storebror föddes vecka 37+3 utan att jag drack te så det säger inte så mycket. jag drack från de första veckorna tills jag inte fick tag i mer av samma sort i slutet av graviditeten

Vilken sort drack du?
  • Anonym (Sonja)
    Anonym (Orolig) skrev 2018-09-26 21:13:21 följande:

Vilken sort drack du?

ett tyskt fruktte från Teekanne
Svar på tråden Druckit te i mängder som innehåller hibiskus PANIK!!! HJÄLP !!!