• Deeelicious

Knipövningar - hur strikt har ni följt rekommendationerna?

Det talas ju mycket om knipövningar och hur viktigt det är med träning av bäckenbottenmuskulaturen, men hur noggranna har ni varit handen på hjärtat att följa dessa övningar?

Jag är gravid med första barnet men kniper kanske var tredje dag enligt ett schema jag fått av BM. Kniper ibland för skojs skull när jag inte har något annat för mig men då räknar jag inte direkt knipen..

Hur ofta kniper ni?

• Svar på tråden Knipövningar - hur strikt har ni följt rekommendationerna?
  • Anonym (Gört)

Typ aldrig och nu efter tre barn har jag rätt stora problem med urinteägningar. Ändå är jag superdålig på att knipa. Men mitt råd är var bättre än mig :) gör dina knipövningar få in det som rutin

• Anonym (Varje dag)

Jag kniper varje dag och är jättenoga !!

Många kvinnor jag kännner har problem med urinläckage för att dom struntat i det. (Dom säger säjva att det beror på det)

Jag kniper minst 3 gånger om dagen. Morgon, dagen och kvällen. Brukar då knipa olika knipövningar i 10 min ut gången.

Sen kniper jag också emmellanåt när jag ligger, står, går, diskar, lagar mar, tittar på tv..

Gravid eller inte jag kniper jämt för så småningom så får man kanske problem med läckage oavsett om man fört barn eller ej :)

• EpicNurse

Alla kvinnor bör knipa. Oavsett om dom är gravida eller inte någonsin har fått eller tänker skaffa barn.

Och jag rekommenderar verkligen att knipa enligt schema vid graviditet och efter. Jag är själv kass på att göra det för jag tycker det är så tråkigt, men jag hade garanterat haft bättre bäckenbotten (den är bra nu men kunde varit bättre) om jag skött mina knipövningar.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Bunny on speed

Min bm har ej sagt något. Hur tidigt fick ni info av henne?

Bunnies, it must be bunnies!
  • Anonym (Dålig kunskap)

Några gånger i veckan plus när jag promenerar eller lyfter tyngre saker. Har ett litet bakre framfall som orsakats av dåliga matvanor och graviditet, men tyvärr upplever jag att knip varje dag förvärrar det hela. Kniper enligt bm rätt och har inga muskulära skador. Varför det blir värre av knip varje dag är tydligen ett mysterium. Känner att kunskaperna kring det kvinnliga bäckenet är för dåligt för att jag ska kunna få den hjälp jag behöver så jag antar att jag får leva med mina problem. Jag kommer se till att min dotter har en bra tarmrörelse så att hon förhoppningsvis blir förskonad från dessa besvär.

• Anonym (Schema?)

Jag fick bara höra att jag skulle knipa ibland av bm.

Låter helt otroligt att man kan få ett schema!

Jag har varit väldigt dålig på knipa. Kanske några gånger i månaden. Men har heller inga större problem som påminner mig om att jag ska knipa.

• cosinus

Jag hade som rutin att alltid göra det när jag varit på toa på jobbet som gravid. Hemma funkade det sämre eftersom man med de yngre var tvungen springa till ett äldre syskon som regel. Men jag såg till att det blev iaf 6 ggr per dag.

Efter de två äldsta knep jag så ofta jag kom ihåg hemma. Med trean och fyran gick jag över på knipkulor för att jag hade för svårt att få till knip-tid och för att jag upplevde att jag behövde ännu bättre träning.

Inga kvarvarande problem idag, jag kan göra alltid inklusive studsmatta, löpning, nysa kissnödig o s v

• Anonym (Hanna)

Var länge dålig på att knipa men fick lära mig dem hårda vägen vad som kunde hända om man slarvade. Nu följer jag träningen jag fick av bm benhårt.

• Anonym (Vänta bara)
    Jag är bara jag skrev 2018-09-27 18:02:17 följande:

Aldrig. Aldrig haft problem heller.

Nej det kommer sen som ett härligt brev på posten när du är 50-ish. Mer eller mindre garanterat.
  • Idapou

Jag är gravid med barn nr två, och borde varit mycket bättre på att knipa. I nuläget kan jag varken hoppa studsmatta med sonen eller nysa/hosta när jag är kissnödig. Och det känns ju lite dumt när man vet att det går att träna bort...

Fick dessutom tips från sjukgymnasten jag träffade pga foglossning, att knipövningar även hjälper mot detta, eftersom man stärker den djupa muskulaturen i bålen när man kniper.

Så nu kniper jag minsann så ofta jag kommer på det, flera gånger om dagen! Bättre sent än aldrig tänker jag :) Knip, knip!

• Idapou

Jag är gravid med barn nr två, och borde varit mycket bättre på att knipa. I nuläget kan jag varken hoppa studsmatta med sonen eller nysa/hosta när jag är kissnödig. Och det känns ju lite dumt när man vet att det går att träna bort...

Fick dessutom tips från sjukgymnasten jag träffade pga foglossning, att knipövningar även hjälper mot detta, eftersom man stärker den djupa muskulaturen i bålen när man kniper.

Så nu kniper jag minsann så ofta jag kommer på det, flera gånger om dagen! Bättre sent än aldrig tänker jag :) Knip, knip!

• Anonym (G)
    Jag är bara jag skrev 2018-09-27 18:02:17 följande:

Aldrig. Aldrig haft problem heller.

Det är efter klimakteriet du kommer få sota för det, tyvärr.
  • CarinaL26
    Anonym (Hanna) skrev 2018-09-27 13:09:25 följande:

Var länge dålig på att knipa men fick lära mig dem hårda vägen vad som kunde hända om man slarvade. Nu följer jag träningen jag fick av bm benhårt.

Fick också lära mig det den hårda vägen. En del klarar sig ändå. Andra inte.
  • Jag är bara jag
    Anonym (Vänta bara) skrev 2018-09-27 18:30:23 följande:
    Nej det kommer sen som ett härligt brev på posten när du är 50-ish. Mer eller mindre garanterat.
    Är redan 50 och har passerat klimakteriet. Och varför nödvändigtvis tro det? Jag har inte ens fött barn vaginalt, bara varit gravid.
  • Anonym (Vänta bara)
    Jag är bara jag skrev 2018-09-28 15:34:34 följande:

Är redan 50 och har passerat klimakteriet. Och varför nödvändigtvis tro det? Jag har inte ens fött barn vaginalt, bara varit gravid.

Många som ej fött vaginalt får besvär. En graviditet i sig är påfrestande på bäckenbotten. Och även kvinnor som aldrig ens varit gravida drabbas.
  • Anonym (G)
    Jag är bara jag skrev 2018-09-28 15:34:34 följande:

Vad menar du med det? Läs på så förstör du att man inte behöver föda barn för att få besvär. Nonchalant att tro att du aldrig kommer få besvär. Alla behöver knipa.
Svar på tråden Knipövningar - hur strikt har ni följt rekommendationerna?