Vår son (10år) har ljugit om att pappa slår honom
Det är sådan här små saker som kan gå riktigt fel om det blir fel personer som utreder inom polis och socialtjänst, se och jämför med nedanstående reportage som visades på SVT Uppdrag Granskning.
Det är sådan här små saker som kan gå riktigt fel om det blir fel personer som utreder inom polis och socialtjänst, se och jämför med nedanstående reportage som visades på SVT Uppdrag Granskning.
Tänk om det var ett barn som verkligen blivit misshandlat, vad tror du föräldern hade gjort med barnet efter barnet hade pratat?
En 10- åring hittar inte på en sån här sak och kör med storyn flera veckor. Du borde se till ditt barns välmående inte till din mans. Att han kramade sin pappa har inget med saken att göra, barn älskar oftast sina föräldrar oavsett vad de gör.
Soc sa att vi inte skulle prata med sonen om det här, så vi har inte heller frågat honom något ang. detta då det tydligen kan lägga mer skuldkänslor på hans axlar.
Jag frågade honom dock om han träffat kuratorn flera gånger och får glatt till svar "ja, många!" Han verkar inte förstå hur allvarligt det här kan bli och jag tror att han tycker om uppmärksamheten han fått.
Jag är ju även orolig att han ska må dåligt i sig själv och att det är därför det blivit som det blivit, men isåfall vill jag ju kunna reda ut det verkliga problemet.
Fallet Ulf: JK ska granska incestutredningen
SvT-programmet "Uppdrag granskning" sände ett reportage om incestdömde "Ulf" den 3 februari 2004. Avslöjandena i programmet ledde till att Högsta Domstolen beviljade resning i målet hösten 2004 och att "Ulf" sedermera friades.
Uppdrag granskning har därefter granskat polisens och åklagarens arbete vilket presenterades den 10 maj 2005. Justitiekanslern, JK, har beslutat att granska åklagarnas agerande. Artiklarna nedan är publicerade på SvT.se och Kvällsposten.
Helt otroligt att så många här tror blint på barnet, avfärdar mamman och bortser från hennes erfarenhet, omdöme och upplevelser! Det påminner väldigt mycket om häxprocesserna på 1600-talet då s k visgossar tilläts hitta på historier om häxerier och fick beröm och blind tillit från omgivningen. Deras "vittnesmål" skickade många oskyldiga kvinnor i döden.
Sannolikt har killen hört talas om någon som blivit misshandlad av sin pappa och fått en massa uppmärksamhet och sympati från omgivningen. Så har han testat själv och när väl bollen är i rullning blir det självuppfyllande och till slut tror han på det själv. Dessutom är han bara 10 år och förstår inte vilka konsekvenser hans historier kan få.
Tack, jag hade troligen fel sökord. Det var rätt läskigt hur de verkade elda på flickan och hennes historier blev mer och mer fantasifulla och ingen såg detta utan fortsatte att elda på.
Sedan kanske det fanns en sanning bakom detta, men den försvann ju, ju mer fantastiska historierna blev.
Det kan vara så otroligt många olika anledningar till att sonens berättelse, och det behöver inte betyda att just precis det han säger i ord är det som det handlar om.
Vi måste sansa oss i annat fall hamnar snabbt tillbaka i svart/vit seende och oroväckande nära olika varianter på häxprocesser som skett genom tiderna.
Jag kan inte säga det nog ofta, det måste till rättssäkra utredningar som görs med vetenskapliga utredningsmetoder så att man kommer till kärnan av problemet och kan sätta in den åtgärd som erfordras.
Ts hur har det gått för Er?
Orkar inte läsa igenom vad som skrivits, och la ner å läsa i tråden, då folk tar första bästa tillfället att trycka ner folk i skiten och haka upp sig på allt.
Så om ert barn sagt detta om er man, då skulle ni absolut trott att er man var kapabel till detta? Ni behöver inte svara för jag kommer ändå inte läsa, men om så är fallet så lever ni med fel människa.
Men för er som varit till hjälp och som undrar hur det gått, polisutredningen blev nerlagd och soc kände ingen oro över vår familj, så även dom la ner sitt, men VI bad om hjälp för att utreda hur det kunnat blivit så att han sagt dessa saker, så vi väntar på att höra ifrån dom.