Inlägg från: Anonym (NärDetGårFel) |Visa alla inlägg
  • Anonym (NärDetGårFel)

Vår son (10år) har ljugit om att pappa slår honom

Det är sådan här små saker som kan gå riktigt fel om det blir fel personer som utreder inom polis och socialtjänst, se och jämför med nedanstående reportage som visades på SVT Uppdrag Granskning.

• Anonym (NärDetGårFel)
    Anonym (D) skrev 2018-09-28 00:02:34 följande:
    Jag har kollat och måste säga att föräldrarna verkar gränslösa. Filmen..... Vidrörigt pappans snopp två ggr.... Samtalet med systern. Oavsett så verkar de extremt korkade och gränslösa.
    Som du skriver det finns mycket att ha synpunkter på och mycket som kan te sig mindre klokt men poängen är att utredarna fabricerar svar i förhör med barnet och 4 domstolar har friat föräldrarna men det räcker inte för socialtjänsten.

Man ska vara mycket vaksam när och om man som familj hamnar i dylika ärenden, man får inte vara godtrogen och prata obehindrat och ogenomtänkt.

Det finns andra fall som kanske är lite närmare det som Ts pratar om här, men detta reportage var det som jag hade tillhands.
  • Anonym (NärDetGårFel)
    Tomelilla15 skrev 2018-09-28 06:29:11 följande:
    Det framgår inte att kuratorn väntat med polisanmälan. Väntetiden kanske har funnits hos polis eller soc.
    Socialtjänsten har en skyldighet att göra en skyddsbedömning samma dag som orosanmälan kommer in och senast inom 24h om den kommer in sent på dagen.

Troligen har inte Socialtjänsten uppfattat det som så oroväckande, men där är det bara för Ts att begära ut handlingarna från Socialtjänsten och läsa själv.

Det som är intressant är om Socialtjänsten gjorde en polisanmälan eller om den kom från annat håll.
  • Anonym (NärDetGårFel)
    Anonym (.) skrev 2018-09-28 06:53:27 följande:
    Svar NEJ. Kuratorn har tystnadsplikt och behöver/får inte berätta någonting för er föräldrar. 
    Precis så är det i det initialläget när det sker en orosanmälan, senare så gäller lite andra förutsättningar som i sig inte är helt okomplicerade

Här finns mer att läsa för den som är intresserad
    www.socialstyrelsen.se/barnochfamilj/barnochungaisocialtjansten/anmalanarbarnfarilla
  • Anonym (NärDetGårFel)
    Glinda från Oz skrev 2018-09-28 07:53:10 följande:

Tänk om det var ett barn som verkligen blivit misshandlat, vad tror du föräldern hade gjort med barnet efter barnet hade pratat?

En 10- åring hittar inte på en sån här sak och kör med storyn flera veckor. Du borde se till ditt barns välmående inte till din mans. Att han kramade sin pappa har inget med saken att göra, barn älskar oftast sina föräldrar oavsett vad de gör.

Det är precis därför som det behövs rättssäkra utredningar med vetenskapliga utredningsmetoder. Det du skriver "En 10-åring hittar inte på en sån här sak och kör med storyn flera veckor" detta är inte ett bevis på att det han uttrycker i ord har hänt det kan finnas andra underliggande faktorer som gör att han för fram den här historien.

Om vi skippar de vetenskapliga utredningsmetoderna är vi tillbaka på samma tänk som vid häxprocesserna.
  • Anonym (NärDetGårFel)
    Anonym (Mamman) skrev 2018-09-28 08:45:33 följande:

Soc sa att vi inte skulle prata med sonen om det här, så vi har inte heller frågat honom något ang. detta då det tydligen kan lägga mer skuldkänslor på hans axlar.

Jag frågade honom dock om han träffat kuratorn flera gånger och får glatt till svar "ja, många!" Han verkar inte förstå hur allvarligt det här kan bli och jag tror att han tycker om uppmärksamheten han fått.

Jag är ju även orolig att han ska må dåligt i sig själv och att det är därför det blivit som det blivit, men isåfall vill jag ju kunna reda ut det verkliga problemet.

Ts man kan lätt förledas och tro allt gott om socialtjänsten om man inte tidigare har haft någon erfarenhet av hur det fungerar i praktiken på denna myndighet.

Ni som familj behöver prata med andra, vilket kan var juridiskt insatta, olika organisationer så som Rädda Barnen, PappaBarn, BarnetsBästa mfl. och det måste ni göra snabbt innan ni ev. fastnar i klorna på Socialtjänsten. Det är så otroligt lätt att hamna fel i detta "spel" och det tar så otroligt med kraft att komma rätt igen om det ens är möjligt beroende på vad som följer.

Jag har personlig kunskap om hur det fungerar, och det är något helt annat än många sk. "förstå sig påare" som inte själv upplevt hur det fungerar i praktiken.

Ts jag önskar dig och din familj all styrka för att rida ut detta på ett bra sätt och komma till roten med orsakerna och bearbeta dessa som en HEL familj  
  • Anonym (NärDetGårFel)
    sextiotalist skrev 2018-09-28 09:59:33 följande:
    Det var ett rättsfall, där mannen sedan blev frikänd i HD, där en flicka i den åldern hade hittat på en rejäl historia, den växte rejält (att sedan inte de vuxna i omgivningen kunde se att det var påhitt), pekade ut både personer och lägenheter i sitt vittnesmål.
    Jag försökte söka på fallet, men hittade det inte, men det var om det på TV för flera år sedan.
    Så visst kan barn hitta på, och spä på om de får uppmuntran, men det är ju det som de som verkligen kan det ska ta reda på.
    Jag gissar att du tänker på

Fallet Ulf: JK ska granska incestutredningen

SvT-programmet "Uppdrag granskning" sände ett reportage om incestdömde "Ulf" den 3 februari 2004. Avslöjandena i programmet ledde till att Högsta Domstolen beviljade resning i målet hösten 2004 och att "Ulf" sedermera friades.

Uppdrag granskning har därefter granskat polisens och åklagarens arbete vilket presenterades den 10 maj 2005. Justitiekanslern, JK, har beslutat att granska åklagarnas agerande. Artiklarna nedan är publicerade på SvT.se och Kvällsposten.

• Anonym (NärDetGårFel)
    Tecum skrev 2018-09-28 12:22:14 följande:

Helt otroligt att så många här tror blint på barnet, avfärdar mamman och bortser från hennes erfarenhet, omdöme och upplevelser! Det påminner väldigt mycket om häxprocesserna på 1600-talet då s k visgossar tilläts hitta på historier om häxerier och fick beröm och blind tillit från omgivningen. Deras "vittnesmål" skickade många oskyldiga kvinnor i döden.

Sannolikt har killen hört talas om någon som blivit misshandlad av sin pappa och fått en massa uppmärksamhet och sympati från omgivningen. Så har han testat själv och när väl bollen är i rullning blir det självuppfyllande och till slut tror han på det själv. Dessutom är han bara 10 år och förstår inte vilka konsekvenser hans historier kan få.

Detta är skälet varför det är så otroligt viktigt med rättssäkra utredningar som görs med vetenskapliga metoder, för då sållar man bort dessa absurda historier och kommer otroligt mycket närmare sanningen och kan där med gör de insatser som behövs och ska göras.

Den som är intresserad av hur det fungerar med rättssäkra utredningsmetoder kan läsa boken  "Utreder socialtjänsten för barnets bästa?" av Erik Philipson, Barnets bästa Ideell förening.
  • Anonym (NärDetGårFel)
    sextiotalist skrev 2018-09-28 10:26:25 följande:

Tack, jag hade troligen fel sökord. Det var rätt läskigt hur de verkade elda på flickan och hennes historier blev mer och mer fantasifulla och ingen såg detta utan fortsatte att elda på.
    Sedan kanske det fanns en sanning bakom detta, men den försvann ju, ju mer fantastiska historierna blev.

Det är en fruktansvärt historia som beskrivs och ett otroligt övergrepp på Pappan att felaktigt pekas ut i en sådan här sammanhang.
  • Anonym (NärDetGårFel)
    Anonym (Vad fan...) skrev 2018-09-29 09:49:10 följande:
    Du snackar tvärsäkert om nåt du inte vet eller kan bevisa. Du bor inte i familjen, du är inte med killarna dygnet runt och ser vad pappan gör när du inte är där.

Tror inte ett skit på att barnen ljugit.
    Det är precis därför det är så otroligt viktigt med rättssäkra utredningar som baseras på vetenskapliga metoder i annat fall så blir det bara tyckande och det kan slå hur fel som helst och det åt alla håll.
  • Anonym (NärDetGårFel)

Det kan vara så otroligt många olika anledningar till att sonens berättelse, och det behöver inte betyda att just precis det han säger i ord är det som det handlar om.

Vi måste sansa oss i annat fall hamnar snabbt tillbaka i svart/vit seende och oroväckande nära olika varianter på häxprocesser som skett genom tiderna.

Jag kan inte säga det nog ofta, det måste till rättssäkra utredningar som görs med vetenskapliga utredningsmetoder så att man kommer till kärnan av problemet och kan sätta in den åtgärd som erfordras.

• Anonym (NärDetGårFel)
    Anonym (!) skrev 2018-09-30 01:07:43 följande:
    Och motsatsen till det är att faktiskt inte bli trodd bara för att man är ett barn. Vilket jag inte blev när jag efter många års psykisk och fysisk misshandel ( man kan slå utan att det blir synliga skador) vågade mig på att prata med kuratorn. Hon kontaktade min pappa ( plågoande) och han kom till skolan på ett möte med henne och lyckades få henne att tro att jag alltid hade haft en så livlig fantasi. Och senare på kvällen så fick jag veta vad som skulle hända om jag någonsin vågade berätta igen. Så han kunde fortsätta resten av min uppväxt.
    Det gör så ont att höra din berättelse, men det handlar inte om svart och vitt och med det så menar jag att ta allt som sägs 100% bokstavligt eller för den delen förkasta 100% av det som sägs.

Det enda sättet för att komma tillrätta med det som du beskriver och samtidigt komma tillrätta med det som ex. TS tar upp är att man inte går på känslor och tyckande utan använder sig av vetenskapliga utredningsmetoder.

Det finns ungefär 1000 vetenskapliga utredningsmetoder och 50 av dessa måste alltid finnas med för att säkerställa rättssäkerheten vid varje enskild frågeställning.

Socionomutbildningen har tyvärr inte den inriktningen som behövs för att lära ut hur man utreder rättssäkert, man snuddar lite vid ämnet men det får inte det djupet som behövs för att lära sig hur man utreder med vetenskaplig utredningsmetoder.
  • Anonym (NärDetGårFel)
    Anonym (Tyvärr) skrev 2018-09-30 19:29:52 följande:
    Det spelar väl ingen roll för den utsatta föräldern?
    Exakt så är det, man kan inte rättfärdiga ett fel med ett annat fel, då har tappat allt som en rättsstat står för.
  • Anonym (NärDetGårFel)
    tvillingmammaVastmanland skrev 2018-09-30 19:53:40 följande:
    Men man kan väl inte utgå från att ett barn ljuger?

Man måste väl alltid utreda?

Den utsatta föräldern säger du, ja men det kan ju lika väl vara barnet som är utsatt.

Jag tycker det är bra att vi utreder när det finns olika indikationer på att misshandel kan förekomma i ett barns hem.
    Det ska man, men problemet är att det är otroligt få som kan utreda rättssäkert.

Det blir många gånger så att utredaren tidigt får sympatier för den ena sidan och då tenderar att ta det som den säger som sanningen, vilket vem som helst rimligtvis förstår är totalt livsfarligt.
  • Anonym (NärDetGårFel)

Ts hur har det gått för Er?

• Anonym (NärDetGårFel)
    Anonym (Mamman) skrev 2018-12-06 16:26:13 följande:

Orkar inte läsa igenom vad som skrivits, och la ner å läsa i tråden, då folk tar första bästa tillfället att trycka ner folk i skiten och haka upp sig på allt.

Så om ert barn sagt detta om er man, då skulle ni absolut trott att er man var kapabel till detta? Ni behöver inte svara för jag kommer ändå inte läsa, men om så är fallet så lever ni med fel människa.

Men för er som varit till hjälp och som undrar hur det gått, polisutredningen blev nerlagd och soc kände ingen oro över vår familj, så även dom la ner sitt, men VI bad om hjälp för att utreda hur det kunnat blivit så att han sagt dessa saker, så vi väntar på att höra ifrån dom.

Vad skönt att höra,

Jag och min familj önskar dig och din familj en riktigt God Jul
Svar på tråden Vår son (10år) har ljugit om att pappa slår honom