• Anonym (Ont)

Ont efter narkos, någon kunnig som vet?

Jag opererade ut två visdomständer häromdagen men har så otroligt ont i halsen utanpå och innan på, även ont i hela nacken som om de vore diskbråck eller något liknande. Kan knappt hosta för de gör otroligt ont i bröstkorgen ner till naveln. Ont i båda vaderna på baksidan när jag går enbart samt ont i båda överarmarna fast bara på översidan på dom. Kan knappt vända mig i sängen heller.

Vad beror detta på?

• Svar på tråden Ont efter narkos, någon kunnig som vet?
  • Anonym (anestesi ssk)
    Anonym (Ont) skrev 2018-09-28 13:59:38 följande:

Jag opererade ut två visdomständer häromdagen men har så otroligt ont i halsen utanpå och innan på, även ont i hela nacken som om de vore diskbråck eller något liknande. Kan knappt hosta för de gör otroligt ont i bröstkorgen ner till naveln. Ont i båda vaderna på baksidan när jag går enbart samt ont i båda överarmarna fast bara på översidan på dom. Kan knappt vända mig i sängen heller.

Vad beror detta på?

Hur länge var du sövd?
  • Anonym (Ont)

Var nog sövd max 1-1,5 timme, haft 38 igår som mest annars runt 37,5 hela tiden

• Lucca

Ont i nacke och hals är jättevanligt efter sövning men ring o kolla med ditt sjukhus om du är orolig:)

• Anonym (anestesi ssk)
    Anonym (Ont) skrev 2018-09-28 14:27:34 följande:

Var nog sövd max 1-1,5 timme, haft 38 igår som mest annars runt 37,5 hela tiden

Att man är öm i halsen efter narkos med intubation (tub som sätts ner förbi stämbanden för att ge dig luft genom under operationen) är normalt. Det brukar gå över så småningom. Att ha ont i nacken, bröstkorgen och andra delar av kroppen kan jag inte påstå tillhör det normala efter en kort narkos. Hade du legat sövd i flera timmar hade det kunnat bero på översträckning av armarna, långvarit tryck mot baksidan av vaderna osv. 
  • Lucca

Har för mig att det är luft som samlas i kroppen som gör så satans ont efter sövning, tar några dar innan det hår ur kroppen, men det är hemskt, i know.. ofarligt dock.

• Anonym (Ont)

Tack alla för svaren!!

• Anonym (anestesi ssk)
    Lucca skrev 2018-09-28 14:32:44 följande:

Har för mig att det är luft som samlas i kroppen som gör så satans ont efter sövning, tar några dar innan det hår ur kroppen, men det är hemskt, i know.. ofarligt dock.

Det samlas inte luft i kroppen efter narkos. Det förekommer att de som blivit opererade med titthålskirurgi fått s.k. subcutana emfysen, dvs att koldioxiden som fyller buken för att ge sikt åt kirurgen hamnar i fettvävnad och under huden istället. Detta är dock inget vanligt.  
  • Anonym (Ont)
    Anonym (anestesi ssk) skrev 2018-09-28 14:38:18 följande:

Det samlas inte luft i kroppen efter narkos. Det förekommer att de som blivit opererade med titthålskirurgi fått s.k. subcutana emfysen, dvs att koldioxiden som fyller buken för att ge sikt åt kirurgen hamnar i fettvävnad och under huden istället. Detta är dock inget vanligt.  

Men är de farligt?
  • Lucca
    Anonym (anestesi ssk) skrev 2018-09-28 14:38:18 följande:

Ja det lät mer rätt;)

Har varit med om det två ggr och har flera vänner som haft detsamma, men det ts har är ju knappast det isåfall...

Som jag skrev först, ring sjukhuset o rådfråga är mitt tips:)
  • Anonym (anestesi ssk)
    Anonym (Ont) skrev 2018-09-28 14:54:27 följande:
    Men är de farligt?
    Det brukar inte vara någon fara men kan bli problem om det samlas mycket kring hals och ansikte och då göra luftvägen trång. 
Svar på tråden Ont efter narkos, någon kunnig som vet?