Skaffa syskon tätt?
Jag är uppväxt med tre syskon, där jag och yngre brorsan har ca 15 månader emellan oss. Vi har alltid haft en superfin relation och umgicks mycket med varandra under hela den tiden vi båda bodde hemma. Vi har kunnat prata om allt och när han väntade sitt första barn, fick jag äran att veta först av alla.
Jag har haft en så fin syn på täta syskon att jag ville ha barn tätt själv. Tills jag fick mitt första barn det vill säga. Efter att vårt första barn kom var jag extremt osäker på om jag ens ville ha fler barn. Det var så dränerande det första halvåret att jag lätt kunde tänka mig att bara ha ett barn. Efter de första sex månaderna kunde jag tänka mig att skaffa syskon när första hunnit bli åtminstone 1,5 år. Har frågat min mor om hennes syn på täta syskon och hon har alltid rekommenderat det då vi kunde sysselsätta oss så himla bra tillsammans. När min lillebror föddes var min storebror dessutom bara strax under 4 år gammal, så han hade också skoj med oss.
Nu hände det sig som så att jag blev oplanerat gravid när vårt första barn bara var 10 månader och jag fick rena paniken. Gick i säkert tre veckor och var övertygad om att vi var tvungna att abortera för att jag inte skulle fixa två barn med 1,5 års skillnad. Är i väntans tider bara för att min sambo väldigt gärna ville behålla, och vi får se hur vi överlever det hela. Jag försöker intala mig varje dag att det kommer bli bra, även om de första åren kommer vara helvetiska. Allt kommer att vändas upp och ner igen, precis när vi börjar kunna njuta av vårt första barn.