Anonym (Nära) skrev 2018-09-30 15:19:43 följande:
Förstår din tanke. Har också ett observandum kring att vara i (fortsatt) beroendeposition. Är också rädd att det kan bli fel, det är ju tänkt att hjälpa barnen, inte stjälpa. Samtidigt kommunicerar vi mkt kring det och är transparenta mot varann. Vi är också av samma åsikt att vi inte har minsta intresse av att starta om med någon form av bonusfamilj. Så det kommer inte bli tal om ngt samboskap, i så fall mer träffas och umgås med en ev ny partner...
Men exakt, från par till enbart föräldrar... klurigt. Förvisso har vi levt distanserat länge med skilda sovrum mm så frågan är om skillnaden blir så dramatisk...
Den största skillnaden är ju att inte längre tänka som en familj och enhet. Ni är från och med nu två separata familjer med egna förhållningssätt. Separata ekonomier och du tar dina egna beslut och han tar sina och ni har inte längre rätt att lägga er i varandras privata beslut.
DET är en utmaning, hur bra vänner ni än må vara och det är där det kan bli gnissel som gör att ni måste ha en plan B.
Så även om ni nu har separata sovrum är det milsvidds skillnad från att vara på riktigt separerade.
Och ja även dejting och ny kärlek kan komma från ingenstans. Min exman och jag har skilt oss och han var den som ylade och skrek att han vägrade skiljas, jag var hans livs kärlek osv.. Skilsmässan har inte gått igenom än och piff från ingenstans så presenterar han en ny flickvän.. Han som för tre veckor sedan var så lessen för att vi skulle skiljas.
Så jag råder er till att tänka ordentligt på det här. Ni måste ha en utväg om det skiter sig om ett halvår.