• Sommar15

    Följas åt efter upprepade missfall

    Hej!

    Nån som vill följas åt mot en lyckad graviditet?

    Jag har haft totalt 7 missfall, varav ett utomkveds, ett ma, ett ?vanligt? och fyra kemiska graviditeter. En dotter mellan missfall 2-3. Nu har vi äntligen fått utskrivet crinone och trombyl att prova i denna cykel. Hade äl idag så ska börja behandling med det om några dagar. Allt känns skit men är ändå lite hoppfull.

  • Svar på tråden Följas åt efter upprepade missfall
  • Sommar15
    authentic skrev 2018-09-30 11:16:54 följande:

    jag har gjort 6 återföringar efter IVF med ett MA i v 14 och hmm kanske 3 kemiska graviditeter. I morgon ska jag ringa kliniken och meddela kemisk graviditet och boka ny tid för samtal. Blir tokig på dessa kemiska graviditeter.

    Ska försöka prata mig till någon förändring som till exempel trombyl/fragmin denna gång. Vet tyvärr att de inte är speciellt öppna för detta, verkar vara rätt klurigt att få det vart man än är i Sverige. 

    Vi gör ivf pga manlig faktor men vad jag förstått efter lite hjälp av google så ställer ju även min endometrios till det för oss på naturlig väg.


    Jag fick faktiskt progesteron (crinone) och trombyl utskrivet nu av en ivf-klinik. Var går du? Just progesteron kan ju funka om kemisk graviditet är problemet.

    Beklagar dina missfall :(
  • Sommar15
    UndrandeSökare skrev 2018-09-30 13:42:59 följande:

    Hej ! Jag är gärna med i denna tråd. Jag och min sambo har haft 6 missfall, men inte kunnat hitta hjälpen vi behöver i Sverige utan rest till flera kliniker utomlands istället.

    Här kan ni läsa hela vår historia: 

    www.familjeliv.se/user/presentation/view/undrandesokare

    Om ni inte får tag på recept på Trombyl 75mg,, så köp receptfria Albyl Minor och dela varje tablett i 3 delar och ta en tredjedelstablett per dag:

    www.apotea.se/albyl-minor-250-mg-50-tabletter

    Jag har också läst att vissa blivit hjälpta av Progesteronrkämen Progesterall:

    www.graviditetskollen.nu/produkter/oka-chansen-att-bli-gravid/halsokost/progesterall-56g-bioidentiskt-progesteron

    Vidare kan jag också rekommendera att man tar Folsyra, D-vitamin och Omega3 dagligen.

    Kan också rekommendera ivfSerums Mensblodtest: www.ivfserum.com/infection-screening/


    Har läst dina inlägg i atentråden! Var ligger du nu i behandling? Visst hade du embryon i frysen? Håller tummarna!
  • Sommar15
    UndrandeSökare skrev 2018-09-30 13:42:59 följande:

    Hej ! Jag är gärna med i denna tråd. Jag och min sambo har haft 6 missfall, men inte kunnat hitta hjälpen vi behöver i Sverige utan rest till flera kliniker utomlands istället.

    Här kan ni läsa hela vår historia: 

    www.familjeliv.se/user/presentation/view/undrandesokare

    Om ni inte får tag på recept på Trombyl 75mg,, så köp receptfria Albyl Minor och dela varje tablett i 3 delar och ta en tredjedelstablett per dag:

    www.apotea.se/albyl-minor-250-mg-50-tabletter

    Jag har också läst att vissa blivit hjälpta av Progesteronrkämen Progesterall:

    www.graviditetskollen.nu/produkter/oka-chansen-att-bli-gravid/halsokost/progesterall-56g-bioidentiskt-progesteron

    Vidare kan jag också rekommendera att man tar Folsyra, D-vitamin och Omega3 dagligen.

    Kan också rekommendera ivfSerums Mensblodtest: www.ivfserum.com/infection-screening/


    Vilka veckor har du fått dina missfall?
  • Sommar15
    UndrandeSökare skrev 2018-09-30 14:14:28 följande:

    Alla 6 missfall har alla varit innan v.12.

    Ett var kemiskt i v.5,

    2st var ofostriga (tom hinnsäck) och resten MA.

    De har kommit ut i olika veckor, flera i v.11.

    Sett foster utan hjärtslag några gånger. Vi har aldrig fått se foster MED hjärtslag tyvärr...

    Ja, vi har gjort dubbeldonation och har 5st blastos i frysen i Riga som alla är normala kromosommässigt efter PGS.

    Planen är att göra några LIT-behandlingar och hysto hos ivfSerum innan nästa insättning i Riga.


    :( fy vad jobbigt! Det är ju inte vanligt med så många missfall så jag är glad att det finns några som fattar hur det är. När planerar du göra dina behandlingar?
  • Sommar15
    UndrandeSökare skrev 2018-09-30 17:46:16 följande:

    Vi har fått många missfall för det var fel på båda oss, och vi var tvugna att besöka olika kliniker i olika länder för att hitta hjälp. Det visade sig att det var dnafel ich fragmentationsfel på mannens spermier och flera olika fel på mitt immunförsvar. Jag hoppas kunna göra nästa insättming i januari 2018, så ska försöka fixa allt i höst/vinter innan dess.


    Visade dina immuntester för många NK-celler eller var det ngt annat de såg?
  • Sommar15

    Usch så fruktansvärt Mawie. Hoppas ni kan få svar på varför det hände så man kan förebygga.

    Det verkar finnas en koppling mellan autoimmuna sjukdomar och missfall. Jag har själv hypotyreos (hashimotos) men inte så höga antikroppar. Har tagit grundproverna för immunförsvaret som var normalt så ska prova utan immunsuppression först men tänker absolut prova det om progesteron/trombylbehandling inte funkar. Började med den behandlingen idag, 3 dagar efter äl.

  • Sommar15
    UndrandeSökare skrev 2018-10-02 08:16:31 följande:

    Ja, det finns helt klart en koppling mellan autoimmuna sjukdomar och missfall. Eftersom en frisk kvinnas immunförsvar taggar ner när den blir gravid, men hos en kvinna med immunsjukdomar så taggar den istället UPP och attackerar fostret som att fostret vore cancer och då blir det tyvärr ofta missfall.

    Både sköldkörtelsjukdomar, diabetes, blodkoaguleringssjukdomar och och en massa andra sjukdomar gör det svårare att bli gravid och föda ett levande barn. En fullt frisk kvinna har oftast mycket bättre odds än någon som har en kronisk sjukdom.

    Det är därför immunbehandling är stort utomlands, men tyvärr accepterar inte svenska läkare vad de utländska kommit fram till. Så immunbehandling vid fertilitetsproblem är rätt okänt bland svenska läkare.

    Om du vill veta mer så kan jag varmt rekommendera att du köper och läser boken "is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer. Den säljs på Bokus och Adlibris för ca 200kr. Den förklarar allt om varför immunförsvaret attackerar och vilka tester och vilka behandlingar som finns. Jättebra bok.


    Ja missfallsvården överlag är ju helt obefintlig i Sverige! Men nu forskar de ju iaf på IL-behandling i Falun, alltid något!!
  • Sommar15
    UndrandeSökare skrev 2018-10-02 14:29:12 följande:

    Sommar15- Här kan du läsa hela vår historia:

    Vår fertilitetshistoria:

    Efter 4 missfall och en missfallsutredning i Sverige som inte visade någonting, för att de tog för få prover. Inte ens ett spermaprov fick vi ta tyvärr. Sen hittade jag Atentråden "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten". www.familjeliv.se/forum/thread/63072249-vi-som-snart-ar-gravida-efter-utredning-i-aten/1 Vi reste till Dr D på Life Clinic i Aten, och jag gjorde hans utredning och fick konstaterat att jag har koagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar. Inget spermaprov togs i Aten heller tyvärr. Jag fick behandling med Intralipiddropp, Kortison, Fragmin och Trombyl. Men missfall ändå (missfall nr 5).

    Jag har också gjort ivfSerums Mensblodtest men inga infektioner hittades på mig. Info om Mensblodtestet: www.ivfserum.com/infection-screening/

    Reste då till AvaClinic i Riga, Lettland, www.avaclinic.lv/se/

    där vi fick göra Sperm dna fragmentationstest, men både dnaproblem och fragmentationsproblem hittades. Så vi gjorde dubbeldonation (både ägg och spermiedonation) och valde dessutom tillvalet PGS (kromosomtest på embryona dag 5). Vi fick 13 ägg, 12 blev befruktade, alla levde dag 3. Dag 5 gjordes PGS på 8st blastos och 7st var normala kromosommässigt. 2 sattes in och 5 till frysen. Men missfall ändå (missfall nr 6). Eftersom alla embryona var friska kromosommässigt, så måste det finnas fler immunproblem att hitta.

    Vi reste då till Dr Gorgys klinik i London www.fertility-academy.co.uk/

    och gjorde där en ny större immunutredning än den på Life clinic i Aten. Vid utredningen i London hittades låga LAD-nivåer (blockerande antikroppar som ska skydda embryot från kvinnans immunförsvar). Behandlingen är 2-3 Pooled donor LIT (Immunvaccinering), sen tar man om LAD-testet för att se att nivåerna ökat tillräckligt, innan nästa embryoinsättning.

    Planen nu är att göra LIT några gånger samt en hysto hos Serum i Aten, samt att få ner mitt Prolaktin med Norpolactabletter innan nästa insättning för att öka alla chanser till att det går bra nästa gång.

    www.ivfserum.com/hysteroscopy-with-implantation-cuts/

    www.fass.se/LIF/product&nplId=19931203000024

    Info om LIT: Lymphocyte Immune Therapy (LIT)

    The Leukocyte Antibody Detection (LAD) test determines the levels of the antibodies that react to proteins of non-self (most often paternal) blood cells. These antibodies are important because they seem to act in ways protective to pregnancy. Women with repeated miscarriage or implantation failure may have particularly low LAD levels. In such cases, LIT has been shown to improve the live birth rate by increasing the level of blocking antibodies.

    LIT is performed using live white blood cells from a healthy blood donor (usually the prospective father, or from other donors depending on the circumstances and immune issues diagnosed). The fresh blood sample is prepared immediately before the treatment to obtain a concentrated solution of white blood cells, which is then injected into the prospective mother?s forearms in a series of very shallow injections.

    An initial course of two LIT treatments is usually given 3-4 weeks apart, followed by a repeat of the LAD test after 3-4 weeks. Further treatments may be suggested if the initial response is inadequate or, in some cases as a ?booster? treatment in early pregnancy. All blood donors are required to have comprehensive infection screening immediately before the donation. Most of our patients experience no side effects from LIT except for itching and redness at the injection site. Källa: www.fertility-academy.co.uk/immune-treatments/

    Info om LIT:

    In normal pregnancy, the cells of the mother?s immune system need to recognise the embryo as being foreign cells. This is the first step to producing protective blocking antibodies to shield the embryo from attack by the mother?s immune system. In some women, we find a failure to make antibodies capable of recognising embryonic cells. In the laboratory, as a proxy for embryonic cells we use white blood cells from the male partner on the theory that if the mother?s blood does not carry antibodies to these cells, she is more likely to lack the antibodies that can bind (and allow recognition of) embryonic cells made from his genetic material (the LAD/antipaternal antibody test). In cases where a low LAD is associated with repeat miscarriage, a technique called LIT (lymphocyte innoculation therapy) can be helpful. Alloimmune problems can be particularly severe when the male and female partner have very similar cell surface markers e.g. DQalpha. Käla: www.ivfserum.com/immunological-treatment-for-ivf/

    Bra tråd: www.familjeliv.se/forum/thread/54336526-nya-stora-prolaktintraden-for-oss-med-prolaktinom-eller-forhojda-prolaktinvarden/1

    Jag kan verkligen rekommendera boken "Is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer, den första läkaren i USA som först började behandla kvinnor med immunproblem och fertilitetsproblem i USA på 1990-talet. Boken finns att köpa på olika internetbokhandlarsidor för ca 200 kr. Mycket bra bok, innehåller allt man behöver veta om immunproblem och immuntester och behandlingar. books.google.se/books/about/Is_Your_Body_Baby_Friendly.html&redir_esc=y

    Kan verkligen rekommendera dessa sidor också som jag hade mycket nytta av inför beslutet att åka och göra utredning i London, jättemycket nyttig info här ! :

    www.familjeliv.se/forum/thread/47451750-utredning-hos-alan-e-beer/1

    www.familjeliv.se/forum/thread/49826574-utredning-hos-alan-e-beer-trad-2/1

    På denna sida har jag skrivit ner lite tips om man vill göra Mensblodtestet eller komma i kontakt med ivfSerum eller Life clinic i Aten: www.familjeliv.se/forum/thread/78493039-tappat-hoppet/3

    Samt några sightseeingtips i Aten:

    De första 7 guidade vandringarna på denna sida är gratis, man kan ge dricks till guiden på slutet av guidningen om man tyckte guiden gjorde ett bra jobb. www.freetour.com/athens

    Gratis guidebok över Aten. Den ges ut gratis av Grekiska Turistministeriet. I denna finns 11 olika vandringar som man kan gå själv runt om i Aten med boken som guide. Den innehåller bilder och beskrivningar på saker man ser på vägen. www.visitgreece.gr/en/downloads/guides

    För mer information se Atentråden.


    Tack jag har läst allt ovan tidigare :) både din historia och sajterna. Är välbekant med immunbehandlingar!

    Har inte gjort Serums test och kommer nog göra det jag kan i Sverige först. Det har varit så sjukt mkt med en massa grejer både barnrelaterat och annat de senaste åren så jag orkar inte hålla på så mkt ärligt talat. Nu tar vi en sak i taget och ?betar av? istället för allt på samma gång. :)
  • Sommar15
    Anonym (Ännu en) skrev 2018-10-07 15:31:59 följande:

    Hej!

    Min historia: tre hemska MA i stabil samborelation mellan 2008-2010. Två var ofostriga ägg (kom ut v. 9 resp. v. 8) och det tredje i vecka 14 (dock bara vecka 9 gånget, men med hjärtverksamhet och allt).

    Det tog 8 år och nu är jag gravid på nytt. Har dock inte försökt aktivt dessa år, men ej använt skydd de senaste två åren.

    Gravid nu i v. 13 med en ny man. Det tog sig på andra försöket och var inte planerat... Knaprar idag Trombyl men i övrigt levt som vid tidigare graviditeter.

    Kan uppdatera er igen vid en eventuell förlossning om jag lyckas ta mig så långt den här gången, men nu gör jag ultraljud varje vecka och bebisen utvecklas precis som den ska. Dock kommer jag att bli ensamstående så livet blev tyvärr inte alls som jag hade tänkt mig. Är dock 33 och ville med min historik inte göra abort trots att förutsättningarna kanske inte är de allra bästa.


    Välkommen! Och grattis till graviditeten, vad skönt att du kommit så långt! Även om omständigheterna såklart hade kunnat vara bättre så kommer du säkert klara detta fint.

    Får jag fråga hur mvc ställt sig till ultraljud varje vecka? Eller var går du för att få det? Jag tror det skulle göra mig mkt lugnare. Min graviditet med min dotter var tio mån av total ångest (blödde dessutom ofta och trodde det var missfall varje gång) så fick tjata till mig en del ultraljud men det var en ständig kamp. Fick ett tidigt och kub och rul endast av mvc.
  • Sommar15
    Sommarhopp skrev 2018-10-07 20:52:13 följande:

    Jag plussade för några dagar sedan. Livrädd för missfall och känner inte att jag kan glädjas över plusset förän det gått minst 12 veckor. Vi har försökt i flera år och fick aldrig ens ett tillstymmelse till plus. Sen började vi med ivf och plussade på första försöker. Men tyvärr blev det missfall i v 7. Sen gjorde vi en frysåterföring, hade 4 ägg i frysen varav 3 dog vid upptiningen, och det fjärde blev ett MA i vecka 11. Nu har vi gjort ett nytt försök med ivf, och hoppas på bättre tur den här gången.


    Håller också tummarna! Hoppas vi kan hålla ihop här och får våra efterlängtade barn nästa år! Vad får du för behandling nu när du plussat?
  • Sommar15
    Sommarhopp skrev 2018-10-08 14:43:47 följande:

    Ja det hoppas jag också. Jag får ingen behandling alls nu efter plusset, men graviditeten kom till via FET i stimulerad cykel. Är så himla orolig nu, testade imorse och då var testet super supersvagt, näst intill osynligt. Men nu på eftermiddagen så är det starkare igen. Jag förstår inte hur det kan vara så. Det borde ju vara högre nivå på morgonen när man inte kissat på hela natten. Tycker inte att strecket har blivit starkare alls sedan i torsdags på morgonstickorna, snarare svagare. Däremot är det starkare nu på eftermiddagen. Någon som hört om något liknade där det inte betydde varning för missfall?


    Hur har det gått för dig?

    Här blev det negativt test idag på bim så ska sluta med crinonen nu o vänta på mens... :(
  • Sommar15
    Sommarhopp skrev 2018-10-12 20:41:22 följande:

    Jadu jag är väldigt förvirrad. Testen blir starkare och starkare nu, men däremot är de fortfarande svagare på morgonen än på eftermiddagen. Jag är lite öm i brösten men i övrigt har jag 0 symptom på graviditet. Men fick 2-3 veckor igår på digitalt test och var i vecka 4+1 då, så det verkar som att iallafall hormonerna är på rätt nivå nu. 

    Vad tråkigt att testet blev negativt. Jag håller tummarna att det fungerar nästa gång istället!


    Sålänge de blir starkare är det ju ett gott tecken!

    Tack, jag har ju bara en äggledare kvar och vet inte på vilken sida äl var den här gången. Ska kolla med vul inför nästa äl och hoppas den blir på den bra sidan så att säga. Men fan, är så less på att alltid ladda om... har iaf en massa äl-tester kvar så slipper köpa nya, alltid något...

    Håller tummarna för dig nu!
  • Sommar15

    Hej, hur går det för er alla? Ska på vul på onsdag inför nästa äl... o börja äl-testa imorn. Så less!

  • Sommar15
    UndrandeSökare skrev 2018-10-22 21:48:26 följande:

    Hoppas det går bättre för dig denna månad, håller tummarna för dig !


    Tack! Hur mår du?
  • Sommar15
    UndrandeSökare skrev 2018-10-23 08:12:26 följande:

    Jag mår bra. Jag hoppas ditt vul går bra imorgon.

    Vilket datum har du planerad insättning?

    Skulle du kunna tänka dig att göra en immunologisk utredning utomlands ifall inte crineone och trombyl hjälper? Eller kan din läkare tänka sig att skriva ut mer mediciner åt dig? Isåfall fråga om du kan få Fragmin och prednisolon också. Det kan hjälpa mot upprepade missfall.


    Ingen ivf än, det är naturligt försök eller vad man ska säga... ja alltså får jag ett missfall till trots crinon/trombyl så kommer jag prova behandlingen på fertilitetplus med prednisolon och il-dropp. Men eftersom jag inte varit gravid med crinone o trombyl än börjar jag med det. Mina supertidiga missfall hjälptes med progesterallkräm o mitt senaste missfall var ett x så där hade ju inget hjälpt... så hoppas fortf att det ska funka om jag väl blir gravid! Måste hoppas lite iaf :)
  • Sommar15
    Sommarhopp skrev 2018-10-12 20:52:56 följande:

    Tack för bra tips! folsyra och d-vitamin och allt sånt har jag ätit i flera år under tiden vi försökt bli gravida. Albyl tar jag också. Men tyvärr så finns det inget provtagningställe i närheten av adär jag bor och det går inte att tjata sig till det hos mina läkare, jag har redan försökt. Så det är nog bara att vänta och se. Ska på ultraljud 30 oktober, så då får vi iallafall veta om det är någon som lever där inne.


    Hur gick ultraljudet? Hoppas bra!
  • Sommar15
    Sommarhopp skrev 2018-11-01 17:58:03 följande:

    Det gick bra!! Vi såg en liten mini med ett hjärta som slog för fullt och i perfekt storlek för dagen. 8.8 mm på v 6+6. Så lättad och lycklig!


    Åh vad underbart! <3 Grattis!!
  • Sommar15
    UndrandeSökare skrev 2018-11-13 10:57:45 följande:

    Hur går det för dig nu?


    Dåligt! :( Har just nu mitt åttonde missfall.. visserligen höll det sig bara några dagar denna gång så det var ju skönt. Nu pausar vi ett tag och kör IVF i januari. Såna här kemiska graviditeter/tidiga missfall kan ju IVF hjälpa mot, värre med senare.

    Hur går det för dig? Visst skulle du göra ny insättning i början av nästa år?
  • Sommar15
    UndrandeSökare skrev 2018-11-14 19:45:51 följande:

    Verkligen tråkigt att höra att du fått 8 missfall. Jag kan rekommendera att man gör ivfSerums Mensblodtest som man gör hemifrån och skickar till labbet i Aten. Man kan ha baciller därinne utan symptom och utan att de svenska testerna visat något. Om man har baciller så kan de störa implantationen när embryot försöker fästa och då blir det minus eller missfall.

    Googla på ivfSerum infection screening för mer info inkl adress att skicka till. Man gör BÅDE Locus Medicus testet och 11 in one, det kostar totalt 300euro och då ingår receptskrivning om baciller hittas.

    Ja, vi har 5 blastos i frysen i Riga som är friska kromosommässigt efter PGS. Jag ska bara göra hysto i Aten först nu i november så hoppas jag kunna åka till Riga i januari 2019.


    Ok, ja jag har sett i Atentråden att du rekommenderar det testet att börja med. Är det alltså vanligt att de hittar något och att det sedan går bra? Jag tycker mig inte ha läst så många sådana fall (faktiskt inget) men det kanske finns? Nästa steg för oss är IVF nu i januari så då kanske vi tajmar samtidigt :)
Svar på tråden Följas åt efter upprepade missfall