• Anonym (Nybörjare)

Hur snabbt exklusiva / förhållande

Jag är strax över 30 och har dejtat i drygt ett år nu. Dejtat 3 tjejer lite längre, 1-3 månader. Men känner inte att jag hittat rätt person att förhoppningsvis leva resten av livet med.

Nu tror jag att mött mina drömmars tjej och undrar lite över hur fort man skall fråga om hon vill vara exklusiv med mig (aldrig ställt några av de andra tjejerna den frågan). Likaså hur fort blir folk tillsammans? Frågar man bara den andra om de vill vara tillsammans?

Tips mottages tacksamt :)

• Svar på tråden Hur snabbt exklusiva / förhållande
  • Anonym (K)

Du får fråga när det känns rätt.

Folk tycker olika I frågan , finns ingen allmän regel.

• Anonym (K)

Vet du att hon träffar andra? Och vet hon att du träffar andra?

• Anonym (Nybörjare)
    Anonym (K) skrev 2018-09-30 11:22:15 följande:

Vet du att hon träffar andra? Och vet hon att du träffar andra?

Jag träffar inga andra och jag gissar på att hon inte heller gör det. Men vad man tror/gissar visar sig inte alltid vara sant. Träffade en tjej flera månader och det visade sig att hon hela tiden hade haft andra vid sidan om. Hade aldrig kunnat gissa detta och jag förstår inte riktigt hur hon lyckades dölja det så väl då vi bodde hos varandra 3-4 dagar i veckan.
  • Anonym (tjej)

Tror att det är bättre att låta tjejen initiera den frågan. Är hon kär i dig så kommer hon att fråga.

• Anonym (Nybörjare)
    Anonym (tjej) skrev 2018-09-30 11:29:50 följande:

Tror att det är bättre att låta tjejen initiera den frågan. Är hon kär i dig så kommer hon att fråga.

Ok, är det andras uppfattning också?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (K) skrev 2018-09-30 11:17:06 följande:
    Du får fråga när det känns rätt.
    Folk tycker olika I frågan , finns ingen allmän regel.
    Håller med
  • Anonym (Iza)

Nej, jag tycker inte att du ska vänta på henne om du vet vad du vill. Känner du dig redo och du inte tror att frågan skulle skrämma bort henne, varför vänta?

Jag träffade mitt ex på Tinder. Vi blev exklusiva efter 2-3 veckor. Minns inte vem som tog upp ämnet, men eftersom många dejtar runt en hel del var det väldigt skönt att veta att båda satsade fullt ut på vår relation. Sen betyder såklart inte att man är exklusiv att det kommer hålla resten av livet, men det ger ändå en annan trygghet i relationen tycker jag.

Lycka till!

• TriC

För mig är det en alldeles självklarhet att man inte dejter fler än en person samtidigt. 
    Jag tycker du ska ta upp det med henne nu! Typ "hur ser du på oss? jag träffar inga andra kvinnor, för det är du som fångat mitt stora intresse. hur tänker du?" 

• Celaena

Jag och min partner blev "exklusiva" dvs uttalade att vi var ett par efter tre dagar. Jag är väl lite udda men jag tycker dejting är en märklig sak och det här med att träffa en person i veckor/månader utan att bli ett par är jättekonstigt för mig.

• Anonym (Säg det bara)

Säg det bara direkt. Jag och min sambo var exklusiva från start. Vi pratade öppet om det efter ca 2 veckor men ingen av oss hade någon annan innan det heller. Finns väl ingen som helst anledning att hålla en relation öppen om man vill ha en relation och inte är polyamorös?

• Anonym (Me)
    Anonym (Säg det bara) skrev 2018-09-30 13:27:06 följande:

Säg det bara direkt. Jag och min sambo var exklusiva från start. Vi pratade öppet om det efter ca 2 veckor men ingen av oss hade någon annan innan det heller. Finns väl ingen som helst anledning att hålla en relation öppen om man vill ha en relation och inte är polyamorös?

Om jag är riktigt intresserad skulle jag hålla med dig. Är jag intresserad men inte kär så dejtar jag flera, inte för att vill ha flera olika partners utan för att hålla dörren öppen om det kommer någon bättre????
  • Anonym (mmm)
    Anonym (Nybörjare) skrev 2018-09-30 12:16:54 följande:
    Det beror helt på hur man är som personer, har inget med kön att göra.
    Jag föredrar att man är rak och ärlig, båda två. Då brukar saker lösa sig
  • Anonym (mmm)
    Anonym (Me) skrev 2018-09-30 13:43:46 följande:
    Om jag är riktigt intresserad skulle jag hålla med dig. Är jag intresserad men inte kär så dejtar jag flera, inte för att vill ha flera olika partners utan för att hålla dörren öppen om det kommer någon bättre????
    Fast alla gör inte så samtidigt. De flesta jag känner har dejtat en i taget, men för den skull inte sagt att man är ihop. 

Jag och flera jag känner har tyckt det helt enkelt blir lite för rörigt för en själv om man dejtar flera samtidigt, jag anser också att det bara skapar förvirring i mitt inre. Om jag dejtar några 1-3 gånger och inte känner det är rätt så avslutar jag, sen kan jak boka in med nån annan. 
  • Anonym (K)
    Anonym (Nybörjare) skrev 2018-09-30 11:24:45 följande:

Jag träffar inga andra och jag gissar på att hon inte heller gör det. Men vad man tror/gissar visar sig inte alltid vara sant. Träffade en tjej flera månader och det visade sig att hon hela tiden hade haft andra vid sidan om. Hade aldrig kunnat gissa detta och jag förstår inte riktigt hur hon lyckades dölja det så väl då vi bodde hos varandra 3-4 dagar i veckan.

Det är exakt vad jag menar. Man ska inte gissa. Eller vänta för länge med att fråga något man själv tycker är viktigt.

Annars kan någon bli sårad. Jag dejtar inte fler åt gången och det skulle vara en dealbreaker för mig om någon jag dejtar vill ha andra samtidigt.

Det är bara bra om man ? skrämmer bort ? människor man ändå inte passar ihop med.
  • Anonym (K)
    Anonym (Nybörjare) skrev 2018-09-30 12:16:54 följande:

Jag tycker inte det spelar roll vad personen har för kön.
  • Anonym (Säg det bara)
    Anonym (Me) skrev 2018-09-30 13:43:46 följande:

Jo det är nog vanligt. Det är därför bra att se till att avbryta direkt om den man är intresserad av dejtar flera samtidigt, för det är definitivt ett tecken på att ett genuint intresse saknas. Så därför har man inget att förlora, bara dumt att gå och vänta på att det ska bli seriöst senare, det blir det aldrig.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (mmm) skrev 2018-09-30 13:51:48 följande:
    Det beror helt på hur man är som personer, har inget med kön att göra.
    Jag föredrar att man är rak och ärlig, båda två. Då brukar saker lösa sig
    Det är absolut det bästa
  • Anonym (L)

För mig har det alltid varit självklart att om vi har träffats upprepade gånger och haft sex så har vi varit ett par och därmed också exklusiva.
    Det är dom gånger vi velat öppna upp relationen mot andra som vi har talat om det först.
    Men i Sverige är monogami normen och det är det jag förväntar mig från min partner om inget annat sagts. 

I övrigt håller jag med andra om att det är bådas ansvar att vara ärliga och öppna i vad dom vill, annars riskerar man bara att bli besviken.
    Det har inget med kön att göra. 

• Anonym (Mannen_i_stan)
    Anonym (L) skrev 2018-09-30 18:34:19 följande:

För mig har det alltid varit självklart att om vi har träffats upprepade gånger och haft sex så har vi varit ett par och därmed också exklusiva.
    Det är dom gånger vi velat öppna upp relationen mot andra som vi har talat om det först.
    Men i Sverige är monogami normen och det är det jag förväntar mig från min partner om inget annat sagts. 

I övrigt håller jag med andra om att det är bådas ansvar att vara ärliga och öppna i vad dom vill, annars riskerar man bara att bli besviken.
    Det har inget med kön att göra. 

I vilka länder är monogami INTE normen?
  • Anonym (tjej)
    Anonym (K) skrev 2018-09-30 14:46:57 följande:

Jag tycker inte det spelar roll vad personen har för kön.

Det är inte sant. Forskning visar att det i verkliga livet är kvinnorna som både initierar förhållanden och bestämmer takten. Tror det finns en biologisk förklaringsmodell till detta. En man som går för fort fram kommer i värsta fall uppfattas en våldtäktsman och i bästa fall bara som desperat.
Svar på tråden Hur snabbt exklusiva / förhållande