• Kakan71k

Min bror kom ej till Pappas dödsbädd..

Jag förlorade min Far för några dagar sedan.

Jag fick veta att han var dålig och inte druckit senaste dygnet, men förstod inte hur dålig han var tills jag såg honom..det var uppenbart att han var döende.

Jag bor långt därifrån och kom fram med tåget på kvällen, satt där i 6 tim innan Pappa lugnt somnade in.

Under denna tid skickade jag massor med sms till min bror och försökte ringa ett par ggr utan att få tag på honom.

Till sist svarade han att han skulle komma dagen efter.

När jag sa det till min Far märkte jag att han fick panik och jag skrev till min bror att han borde komma NU!

Pappa och jag fick ett fint farväl, men jag lider så för hans skull, att han inte fick säga farväl till sin son.

Och jag mår så dåligt för min brors skull, för den skuld och ångest som han antagligen känner.

Vet inte hur jag ska hantera detta? Ska jag tala med min bror? Men jag är rädd att han ska få ångest över händelsen om jag tar upp det..

Någon som har varit med om liknande??

• Svar på tråden Min bror kom ej till Pappas dödsbädd..
  • Kakan71k

Tack Anonym(Z)! Ja precis, vi kommer ju att ses för allt praktiskt, då ska jag försöka känna in var han befinner sig.

• neverpreggo

Beklagar sorgen föresten <3

• Less is more
    Anonym (Z) skrev 2018-09-30 21:03:30 följande:

Beklagar din förlust.

Inte alla klarar av att se döende, sjuka människor. Din bror kanske är sådan och därför hanterade situationen som han gjorde. Jag skulle inte ta upp det om inte han själv gör det, särskilt inte om du misstänker att han blir arg. Var rädd om er syskonrelation.

Det är mycket praktiskt för er att hantera nu tillsammans efter dödsfallet, så ni kommer antagligen ses mycket och då kan du nog känna in om han mår dåligt. Men jag skulle som sagt inte ta upp det. Det går inte att göra ogjort, låt det vara.

Håller med.

Fint att du var där hos din pappa - din bror borde förstå det inom sig att det var synd han inte var där också. Men du kunde inte föra mer...
  • Anonym (X)

Hej!

Som någon skrev tidigare också så kanske han har svårt för att träffa någon döende sjuk människa om det nu inte är något annat som jag inte vet förstås.
    Jag tror inte att jag själv skulle våga vara med i en sådan situation tyvärr så jag hoppas slippa det i framtiden också. Jag ska ju förstås dö någon gång själv och då tar jag  inte för givet att någon ska vara med mig. Jag vill inte ens hamna i den situationen att ligga och invänta döden utan hoppas få dö snabbt och oväntat.
    Det kan vara svårt att berätta hur en känner och då kan det bli så här.

• Anonym (Man 47)

Prata med din bror , hur jobbigt det än må vara

Jag skulle försöka hjälpa å stötta honom att inte känna skuld eller ångest.

Min mor dog själv hemma , hon var lite dålig.

Jag ringde henne på dagen och tänkte åka dit å kolla läget med henne. Hon sa att hon hade kräkts å trodde hon åkt på nån magsjuka.

Så jag lät bli att åka dit ...typ 4km.

Hon dog i soffan framför tv n på natten och det var inget vidare. VI hittade henne dagen efter.

Men det är väl så livet är ...man vet inte ...och det är lika bra det. Hon dog utav ett litet hål i auortan ...slangen som går in i hjärtat.

Hjärtsäcken fylldes med blod sen var det över.

Tyvärr så kanske hade hon kanske klarat livet om jag hade valt å åka dit och hon fått komma till sjukhuset. Det finns många men? eller man skulle gjort så? eller si..?..o s v ...

Ibland blir det som det blir ...P g a ...omständigheter runtomkring å slumpen ...

Beklagar er sorg.

• Kakan71k

Tack Anonym(Man 47) för att du delade.Tack för alla era ord!! Ja så känner jag nu, jag ska stötta honom i att inte könna skuld.

Han mår själv inte så bra, och jag kan tänka mig att han trodde att jag överdrev situationen.

Vad jag inte kan fatta är att äldreboendet där pappa bodde inte sa rakt ut att han var döende långt tidigare.

När jag kom på onsdagskvällen såg jag att han var ganska långt gången..

Ingen hade sagt detta! Om dom hade gjort det skulle jag tagit mig ner till honom långt tidigare, och detta skulle antagligen inneburit att min bror kommit( han behöver alltid lång tid på sig).

Ja det är ingen mening att älta..

• Anonym (D)

Fråga hur han mår utan att nämna att han inte var där.

• Anonym (A)
    telly skrev 2018-09-30 20:29:50 följande:
    Förstår er båda!
    Men, din bror kan säga farväl nu, han kan tända ett ljus och skänka sin far en tanke.
    Er far är död, var inte ledsen för hans skull, vad som hände sista timmarna innan han gick bort har bara betydelse för er som lever, inte för honom.
    Håller med
Svar på tråden Min bror kom ej till Pappas dödsbädd..