• Äldre 1 Oct 11:01
    2936 visningar
    16 svar
    16
    2936

    Måste långa namn få smeknamn?

    Vi vill ge vår kommande dotter namnet Eleonore. Men 99% av alla vi berättar det för säger genast "då blir det en liten Ellie" eller "hon kommer kallas Lea". Vafan, nej, då skulle vi väl ta det namnet istället?! Måste alla med långa namn bli kallade för något annat sitt riktiga namn? Det är skillnad mot att få smeknamn i skolan, av sina kompisar, än bli kallad för det sen födseln.

  • Svar på tråden Måste långa namn få smeknamn?
  • Äldre 1 Oct 11:03
    #1

    Nej, det måste det inte alls. Vår dotter heter Beatrice. Hon kallades för Bea på dagis då barnen inte kunde uttala hela namnet rätt, men nu i skolan är hon Beatrice för alla.

  • Äldre 1 Oct 11:06
    #2

    Nä, har en två bekanta med långa dubbelnamn där de inte har smeknamn.

    Men för småbarn kan det vara lättare att säga.

    Min son med ett namn på fyra bokstäver har också ett förkortande smeknamn.

  • Äldre 1 Oct 11:11
    #3
    brallison skrev 2018-10-01 11:03:35 följande:

    Nej, det måste det inte alls. Vår dotter heter Beatrice. Hon kallades för Bea på dagis då barnen inte kunde uttala hela namnet rätt, men nu i skolan är hon Beatrice för alla.


    Skönt att höra. Alla vuxna sa Beatrice också när hon var liten?
    Glad norrländska med triss i tjejer!
  • Äldre 1 Oct 11:15
    #4
    telly skrev 2018-10-01 11:11:43 följande:
    Skönt att höra. Alla vuxna sa Beatrice också när hon var liten?
    Faktiskt inte - min familj och min mans närmaste familj kallade henne för Bea (men vi hemma alltid kallat henne för Beatrice), så när hon kunde prata mer, så började hon rätta fler och fler att hon heter Beatrice och inte BeaGlad
  • Äldre 1 Oct 20:45
    #5

    Jag tror att de beror på vad föräldrarna säger. Mitt barn har ett mjukt namn på 6 bokstäver och blev kallad av svärmor på smeknamn på 4 men använde snart hans rätta namn när hon märkte att vi alltid säger hans namn.

    Nu har vi en Alexander på gång och har väldigt stark känsla att det blir Alex för många (tyvärr). Men vi kommer nämna honom vid sitt namn och förhoppningsvis kommer andra ta efter.

    Jag har ett långt namn och mina föräldrar sa alltid de jag heter men andra har förkortning. Jag själv föredrar förkortningen.

  • Anonym (M)
    Äldre 2 Oct 00:08
    #6
    telly skrev 2018-10-01 11:01:46 följande:

    Vi vill ge vår kommande dotter namnet Eleonore. Men 99% av alla vi berättar det för säger genast "då blir det en liten Ellie" eller "hon kommer kallas Lea". Vafan, nej, då skulle vi väl ta det namnet istället?! Måste alla med långa namn bli kallade för något annat sitt riktiga namn? Det är skillnad mot att få smeknamn i skolan, av sina kompisar, än bli kallad för det sen födseln.


    Ni föräldrar får ju kalla er dotter Eleonore och passa på att rätta dem som säger fel. Det kräver kanske lite tålamod men borde inte vara omöjligt. När hon sen börjar skolan tror jag det är oundvikligt att få smeknamn men då är hon ju så gammal att hon själv kan välja om hon föredrar sitt hela namn eller smeknamnet :)

    Vackert namn förresten!
  • Äldre 2 Oct 02:08
    #7

    Måste och måste. Sånt styr man ofta inte själv, framförallt inte vad andra kallar barnet. Ibland inte heller vad man själv använder för smeknamn. Min dotter heter Liv,men vi föräldrar kallar henne lika ofta för "Putte", inte alls något vi räknade med när vi valde hennes namn ;)

    Långa namn blir lätt lite stolpiga i varsdagen. Jag själv skulle inte välja ett namn där jag inte gillade det troliga smeknamnet.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Min syster­)
    Äldre 2 Oct 02:30
    #8

    Min syster heter det och det är verkligen bara närmaste familjen som inte säger Ellie.

  • Äldre 2 Oct 06:02
    #9

    På svenska blir lätt alla namn tvåstaviga, det är liksom lättast med språkmelodin. Katarina blir Kattis, Caroline bli Carro, Joakim blir Jocke etc och även enstaviga namn får tvåstaviga smeknamn, Lars blir Lasse, Karl blir Kalle etc. och det kan man inte förhindra att kompisarna säger.

    Men självklart kan man hålla fast vid det längre inom familjen och rätta de vuxna som säger fel, men vad kompisarna säger i framtiden har ni ingen makt över

  • nernu
    Äldre 2 Oct 08:14
    #10

    Håller med ovanstående. Blir gärna något tvåstavigt i slutändan. Mina föräldrar har alltid sagt hela mitt namn men de flesta andra säger någon förkortning. Ni kan liksom inte styra vad andra kallar henne.

  • Äldre 2 Oct 17:31
    #11

    Det måste inte nödvändigtvis bli så. Jag har ett namn som gärna blir smeknamn men förutom några få så har alla sagt mitt fulla namn.

    Ni kan bara styra vad ni själva säger och sedan kommer barnet själv ha en åsikt som måste få värderas högre än eran.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Hm)
    Äldre 12 Oct 19:56
    #12

    Min son heter Hugo. Tänkte att där blir det nog svårt att ge smeknamn. Dröjde inte länge innan folk kallade honom Hugge eller Hugis :P

  • Anonym (I)
    Äldre 12 Oct 20:15
    #13

    Du får hämnas genom att hitta på andra namn till dessa människor.

  • Anonym (S)
    Äldre 12 Oct 20:30
    #14

    Känner tre Eleonore/Ellinor (vuxna) och alla dessa kallad sitt fullständiga namn.

  • Äldre 12 Oct 22:30
    #15

    Tror lite att om ni som föräldrar aldrig säger något annat än namnet så kommer andra säga lika som er. Om någon säger Elle eller annat så rätta personen och säg att hon heter Eleonore.

    Som någon klok skrev tidigare
    när barnet blir äldre så bestämmer de själva vad de vill kallas för (men då är de antagligen så vana vid sitt namn att de använder gärna det.)

  • Anonym (nixie­)
    Äldre 17 Oct 08:26
    #16

    Nej jag tror som många andra skriver att de beror på vad ni föräldrar säger :) Och även vad barnet passar för, vissa passa för att heter therese men inte att kallas för tessan :)


    Min syster heter Katarina och hon har aldrig ens kallats för kattis bland vänner utan alla har alltid sagt Katarina :) 

Svar på tråden Måste långa namn få smeknamn?