• Anonym (kaos i huvudet)

    behöver relationsråd

    Hej!
    Är en kille på 30 som lever i en relation med en tjej sedan 8 år tillbaka. Vi har ett barn ihop på 2 år och han är det bästa som har hänt mig. 

    Det som gör mig mer och mer fundersam över hur jag ska orka leva i denna relationen för evigt är att jag och min sambo är så otroligt olika. Hon är väldigt introvert, vill egentligen bara umgås med sina föräldrar (min relation till dem kommer senare). Hon har några tjejkompisar som bor i samma stad som oss, men dem kontaktar hon kanske en gång i halvåret sådär. Hon vill mest vara hemma eller hitta på saker med sina föräldrar. Jag är tvärt om, jag är social, vill umgås med vänner då och då, bjuda på middagar osv. Detta sida får jag trycka tillbaka eftersom min sambo inte vill träffa folk. Jag känner att jag kvävs av att bara umgås med henne och hennes föräldrar. 
    Nästa grej är att hon är otroligt snål. Vi har en väldigt bra ekonomi, där pengar inte är något problem alls. Problemet är att hon tycker i princip allt är slöseri på pengar. Vi reser aldrig någonstans, och om vi gör det så är det budget budget budget, även om vi skulle ha råd att unna oss ett bra boende eller en smidigare resa dit osv. 
    Sexuellt är vi på helt olika nivåer, men det är det minsta problemet för min del, jag har inga problem att leva i celibat i perioder för att hon inte är sugen.

    Hennes föräldrar är ett särskilt kapitel i sig. De tar en så otroligt stor plats i vårt liv, de är hemma hos oss 2-3 gånger i veckan, i princip alltid oanmälda, och de tar sig friheter som får mig att explodera. Det händer ganska ofta att jag hittar hennes far i vårt förråd när jag kommer hem från jobbet, där han "städar", för att han tycker att det ska se ut på ett visst vis. En annan episod var när vi letade hus, och sambons föräldrar fick minst lika mycket inflytande i beslutet som jag hade, i vissa fall större. Jag har försökt ta upp detta några gånger, men min sambo går ihop i försvarsställning så fort jag nämner det, och vägrar att prata om det. 

    Jag vill inte att min son ska behöva växa upp med föräldrar som inte bor ihop, men jag vet fan inte vad jag ska göra. Jag mår dåligt i situationen som den ser ut nu, det känns liksom som att jag drunknar på något vis. Personen jag egentligen är har under så lång tid blivit tillbakatryckt att jag inte längre känner igen mig själv. Jag har ingen glädje (förutom mitt barn) längre. Jag märker hur jag blir sur och butter, något som jag egentligen är motsatsen till. 

    Har FL några råd? 

  • Svar på tråden behöver relationsråd
  • Johannako

    Jag skulle rekommendera att du pratar med henne om det här. Funkar inte det föreslå parterapi, för att ni ska klara av att hålla ihop måste ni börja prata och jag anser att det är viktigt att man gör saker i en relation som båda vill, så vill du ha kompisar på middag m.m. så får hon bjuda till för att det ska funka i längden... Skulle inte det funka så är nog enda alternativet att flytta isär, ert barn förtjänar två föräldrar som mår bra och ibland kan det bli bättre om dem inte bor ihop. Tycker dock att det är fint och starkt av dig att du helst vill hålla ihop

  • Anonym (kaos i huvudet)

    Parterapi vore kanske en bra idé. Jag har försökt ta upp de olika saker jag känner är problematiska, men det är lönlöst, hon lägger åsikter och tankar i min mun, när jag försöker gå in i diskussionen med ett öppet sinne, vilket jag blir väldigt frustrerad över. 


    Självklart vill jag försöka lösa problemen i vår relation, och jag är inte heller felfri, tvärt om, jag har många fel och brister. Att det knakar i fogarna är på inget sätt bara hennes fel.

  • Johannako
    Anonym (kaos i huvudet) skrev 2018-10-02 09:42:10 följande:

    Parterapi vore kanske en bra idé. Jag har försökt ta upp de olika saker jag känner är problematiska, men det är lönlöst, hon lägger åsikter och tankar i min mun, när jag försöker gå in i diskussionen med ett öppet sinne, vilket jag blir väldigt frustrerad över. 

    Självklart vill jag försöka lösa problemen i vår relation, och jag är inte heller felfri, tvärt om, jag har många fel och brister. Att det knakar i fogarna är på inget sätt bara hennes fel.


    Tror ni då ska försöka på parterapi iaf :) nä det är ju sällan bara en persons fel att det inte funkar i en relation, tycker det är ett gott tecken att du inte enbart skyller på henne för era problem det visar på att du ändå vill få det att fungera så hoppas verkligen att ni lyckas ordna upp det här :)
  • Anonym (kaos i huvudet)
    Johannako skrev 2018-10-02 10:13:46 följande:
    Tror ni då ska försöka på parterapi iaf :) nä det är ju sällan bara en persons fel att det inte funkar i en relation, tycker det är ett gott tecken att du inte enbart skyller på henne för era problem det visar på att du ändå vill få det att fungera så hoppas verkligen att ni lyckas ordna upp det här :)
    Ja, jag vill inget hellre än att det ska ordna upp sig, jag älskar fortfarande henne. Det svåraste är att förändringen har skett långsamt. Det var inte alls på detta viset när vi träffades, utan har skett långsamt och krupit sig på, och denna långsamma förändring har varit svår att märka liksom. (jämförelse med att barnen växer, träffar man dem jämt tänker man inte på det, men om man träffar ett barn man inte sett på ett par år så har de ändrat sig jättemycket). 

    Tack för hjälpen Johanna! Skönt med seriösa svar, brukar tyvärr inte alltid vara fallet här på FL :)
  • Anonym (A)
    Johannako skrev 2018-10-02 09:29:26 följande:
    Jag skulle rekommendera att du pratar med henne om det här. Funkar inte det föreslå parterapi, för att ni ska klara av att hålla ihop måste ni börja prata och jag anser att det är viktigt att man gör saker i en relation som båda vill, så vill du ha kompisar på middag m.m. så får hon bjuda till för att det ska funka i längden... Skulle inte det funka så är nog enda alternativet att flytta isär, ert barn förtjänar två föräldrar som mår bra och ibland kan det bli bättre om dem inte bor ihop. Tycker dock att det är fint och starkt av dig att du helst vill hålla ihop
    Håller med
  • Johannako
    Anonym (kaos i huvudet) skrev 2018-10-02 11:53:13 följande:
    Ja, jag vill inget hellre än att det ska ordna upp sig, jag älskar fortfarande henne. Det svåraste är att förändringen har skett långsamt. Det var inte alls på detta viset när vi träffades, utan har skett långsamt och krupit sig på, och denna långsamma förändring har varit svår att märka liksom. (jämförelse med att barnen växer, träffar man dem jämt tänker man inte på det, men om man träffar ett barn man inte sett på ett par år så har de ändrat sig jättemycket). 

    Tack för hjälpen Johanna! Skönt med seriösa svar, brukar tyvärr inte alltid vara fallet här på FL :)
    Hoppas verkligen att det här kommer lösa sig, glad att jag kunde hjälpa lite iaf :)
Svar på tråden behöver relationsråd