• Anonym (Sert)

Sertralin och minskad aptit?

Hej.

Jag har sedan ca 4,5 veckor tillbaka börjat med sertralin pga depression och gjort en doshöjning ca 2 veckor in och står nu på 100 mg per dag. I början mådde jag sämre men nu börjar jag må bättre igen vilket är väldigt skönt. Det enda problemet  jag har märkt är att jag inte har någon aptit alls, känner mig inte sugen på något. Om jag äter något så känner jag mig snabbt "klar" med maten. Jag är normalviktig men är orolig över att gå ner ohälsosamt i vikt. När jag pratade med läkaren om detta sa han att aptiten nog kommer tillbaka snart. Jag brukar väga, iallafall i somras, runt 62-63 kg (är 166 cm lång) och nu när jag vägde mig imorse vägde jag 57,5 kg. Har någon varit med om liknande? Vänder det och isåfall när? Tycker jag mår bättre mentalt men matlusten är noll. Brukar höra att det vanligen är tvärtom med antidepressiva. Känns inte som läkaren tar min oro på allvar. :c

Kram

• Svar på tråden Sertralin och minskad aptit?
  • Anonym (Sert)
    Anonym (Lisa) skrev 2018-10-08 09:07:46 följande:
    Ok...

skönt att du mär bättre... hoppas också få göra det snart... har fått den främst för ångest men även depp... märkte igår kväll en ökad ångest så är beredd på det närmaste dagarna...
    Efter höjningen hade jag 4-5 dagar som jag bara fanns helt enkelt, orkade absolut ingenting och orkade inte prata med någon. Låg i sängen under ett täcke. Gick inte ut, var nästan apatisk av all ångest jag hade. Hoppas verkligen att det snart börjar kännas bättre för dig också, ge inte upp. <3
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Sert) skrev 2018-10-08 17:40:44 följande:

Efter höjningen hade jag 4-5 dagar som jag bara fanns helt enkelt, orkade absolut ingenting och orkade inte prata med någon. Låg i sängen under ett täcke. Gick inte ut, var nästan apatisk av all ångest jag hade. Hoppas verkligen att det snart börjar kännas bättre för dig också, ge inte upp. <3

Tack <3 kämpar på här..ska höja till 50 mg om ett par dagar.. känns som det kommer bli tufft då... men har sobril att ta till som dämpar något....
  • Anonym (Lisa)

Ts, hur går det för dig?

Har du stannat på 100 mg/dag?

Jag höjde t 50 mg i fredags...känner mig något mer ångestig. Misstänker att jag även kommer få höja ännu mer framöver... förutsatt att inga biverkningar framträder....

• Anonym (Lisa)

Phew! Dag 5 med 50 mg nu...ångesten är höööög idag!

• Anonym (Sert)

Hej Lisa,

äter fortfarande 100 mg per dag. Funkar okej, varje dag känns annorlunda. Ibland mår jag väldigt bra, ibland mår jag skit. Idag är det skit men i det stora hela mår jag bättre än innan jag började med sertralin. Hur känns det för dig? Har du börjat känna någon skillnad ännu?

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Sert) skrev 2018-10-18 23:00:08 följande:

Hej Lisa,

äter fortfarande 100 mg per dag. Funkar okej, varje dag känns annorlunda. Ibland mår jag väldigt bra, ibland mår jag skit. Idag är det skit men i det stora hela mår jag bättre än innan jag började med sertralin. Hur känns det för dig? Har du börjat känna någon skillnad ännu?

Hej...

2 veckor nu på serttalin... exakt 1 vecka idag på 50 mg och jag mår skit! Mkt ångest, sover kasst och känner mig spänd, lite rastlös och stissig, låg och nedstämd...e detta insättning-besvär tro?? Trodde de skulle vara över på max 2 veckor ju...

E rädd att biverkningarna inte lägger sig och att jag inte kommer kunna höja dosen...känner att jag måste upp i dos... kände du skillnad på 50 mg mot 100 mg?
  • Anonym (Sert)
    Anonym (Lisa) skrev 2018-10-19 10:13:36 följande:
    Hej...

2 veckor nu på serttalin... exakt 1 vecka idag på 50 mg och jag mår skit! Mkt ångest, sover kasst och känner mig spänd, lite rastlös och stissig, låg och nedstämd...e detta insättning-besvär tro?? Trodde de skulle vara över på max 2 veckor ju...

E rädd att biverkningarna inte lägger sig och att jag inte kommer kunna höja dosen...känner att jag måste upp i dos... kände du skillnad på 50 mg mot 100 mg?
    Märkte skillnad från 50 mg till 100 mg, första två veckorna blev som dom första på veckorna jag började med dom. Mådde alltså mycket sämre och kunde knappt jobba eller göra något annat. Tycker det generellt känns bättre men mår ju ändå inte bra. Ångest, oro, svårt att sova.. Vet inte varför men igår och idag har det varit sjukt jobbigt, sov kanske totalt ca 1.5 timmar på natten och har inte kunnat sova något på dagen. Har nu tagit lugnande (atarax) som har hjälpt mig innan, vill inte ta det när jag börjar tidigt på morgonen för jag blir så himla slö dagen efter (vilket kan vara lite skönt ibland, när jag är slö så kan jag inte lägga lika mycket energi och tankekraft på dåliga tankar). 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (Sert) skrev 2018-10-19 20:31:29 följande:

Märkte skillnad från 50 mg till 100 mg, första två veckorna blev som dom första på veckorna jag började med dom. Mådde alltså mycket sämre och kunde knappt jobba eller göra något annat. Tycker det generellt känns bättre men mår ju ändå inte bra. Ångest, oro, svårt att sova.. Vet inte varför men igår och idag har det varit sjukt jobbigt, sov kanske totalt ca 1.5 timmar på natten och har inte kunnat sova något på dagen. Har nu tagit lugnande (atarax) som har hjälpt mig innan, vill inte ta det när jag börjar tidigt på morgonen för jag blir så himla slö dagen efter (vilket kan vara lite skönt ibland, när jag är slö så kan jag inte lägga lika mycket energi och tankekraft på dåliga tankar). 

Gjorde du höjning 50 åt gånge eller 25 i taget?
  • Anonym (Sert)
    Anonym (Lisa) skrev 2018-10-19 20:35:14 följande:
    Gjorde du höjning 50 åt gånge eller 25 i taget?
    Började med 50 mg och sedan höjning till 100 mg efter 2 veckor.
  • Anonym (Lisa)

Höjer till 75 mg nu..

Enl läkaren var 50 mg en låg dos.... så antar jag ska upp en del för att känna effekt.

• Anonym (Monica)

Hej, hur går det för er? Jag äter sertralin 50 mg sedan många år, och det har hjälpt hyfsat, men haft svackor Nu kom en djup depp, kan ine ens jobba, och höjer på eget bevåg till 100 mg. Ska till läkare om 4 veckor. 

• Anonym (Morsan)

Har bara en undran. Ni som äter sertralin, har ni märkt av några andra biverkningar?

Jag åt sertralin 100mg en period förra året men fick vaginala blödningar vid tex sex av dem. Hade då också spiral som jag tagit ur som kanske också spelade in?... Slutade iaf med dem pga detta. (Gjorde kontroll hos gyn samt cellprov som var bra så det var ingenting sånt)..

Överväger nu dock att börja igen men har inte bestämt mig än. Eller ska man kanske testa en annan sort? För övrigt var de okej, mådde nog aningen bättre av dem..

Svar på tråden Sertralin och minskad aptit?