• Tecum

Hemligheten till ett långvarigt förhållande - FLYTTA ALDRIG IHOP! NEVER!!!!!!!

Anonym (Olik) skrev 2018-10-02 16:29:34 följande:
    Om man har svårt/är ovillig att anpassa sig efter andra eller vägrar göra förändringar i sitt liv så ska man ju absolut inte bli sambos.

Jag tror personligen att det är bäst att inte ha så bråttom med allt när man är ung, för det är då det går åt skogen. Jag har bott själv i större delen av livet så jag är ju en sån som enligt andra borde ha svårast att anpassa mig, men jag verkar ha lättare att anpassa mig till andra än vad de som alltid bott med någon har.

När jag bodde ensam (19-27) så fick jag höra allt j*kla gnäll från de som var sambo (bråk om pengar, mat, städning, ungar...) så när jag blev sambo så jag klart o tydligt från början att det är saker vi INTE kommer bråka om och det gjorde vi inte heller. Vi såg till att hitta en lösning till allt redan från början så var det liksom inga problem.
    Helt riktigt. Bortskämda, självupptagna och allmänt stöddiga personer passar bäst som särbos, de kan och vill inte anpassa sig och kompromissa. Det verkar som att människor blir alltmer egoistiska och sämre på att ta hänsyn till andra så antalet särbos kommer säkert att öka.
    Men alla vi andra kan lugnt fortsätta vara sambo eller gifta, uppleva vardagen ihop, hjälpas åt, somna och vakna tillsammans och lösa problem tillsammans istället för att springa åt varsitt håll när det strular...
  • Tecum
    Limajo skrev 2018-10-02 20:11:00 följande:
    Hmm... är det självupptaget att prioritera sina barn före en man? Är det bortskämt att känna att ansvar och hänsyn ska delas lika och inte bara gå åt ett håll?

Jag kanske har haft otur... men som nån skrev högre upp är samlivet ofta en stressfaktor för kvinnor. Jag säger inte att det är så för alla, de som hittat rätt och trivs ihop år ut och år in önskar jag all lycka. Men så var det för mig, och som mitt liv ser ut nu och de kommande 10 åren är det singelliv eller särboskap som gäller. Sen när barnen har flyttat ut kanske jag tänker om.
    Kan ju vara att du haft otur med män, det är inte du som varit självupptagen.

Jag kan förstå fördelen med särbo men jag föredrar att bo ihop.
  • Tecum
    AndreaBD skrev 2018-10-02 21:24:41 följande:
    Folk är olika. Jag har alltid trivts med att bo ihop med mina respektive. Men varför skulle man tala om för varandra vad man ska göra? Jag tycker det är viktigt att man ger varandra utrymme.
    Det är precis det som kompromisser i relationer handlar om, att ge varandra utrymme och tolerera att man tycker och tänker olika ibland.
  • Tecum
    Anonym (okej) skrev 2018-11-06 11:21:41 följande:
    Fast ibland är det mer egoistiskt att bo tillsammans än att bo isär. Tänk bara på alla bonusfamiljer som kapsejsar knappt innan de kommit ut ur hamn? Och alla barn som tvingas ihop och isär i olika konstellationer under sin uppväxt?

Om man separerar och har hemmaboende barn så kan särbo vara det allra bästa alternativet för att kunna leva kärleksliv utan att kompromissa barnens uppväxt. Barnen har ju sällan någon möjlighet att ta sig ur en ohållbar situation som deras föräldrar placerat dem i. 
    Det stämmer för en del, helt klart. Men det finns även fördelar för barnen i en familj med två vuxna, som vid skjuts till olika aktiviteter, kan turas om att lämna och hämta, slipper ha olika barnvakter. Och vad jag förstod finns inga barn i den typ av relation som TS beskriver.
  • Tecum
    Mimosa86 skrev 2018-11-06 17:26:18 följande:
    Fast vänta nu, du ger alltså relationstips på ett familjeformen där du tror du knäckt relationskoden och så visar det sig att du inte har barn. Okiiiii.
    Tack Einstein. Återkom när du löst övriga befolkningens problem med livspuzzlet
    Haha, spot on!
  • Tecum
    Anonym (Ledsen/orkar inte mer) skrev 2018-11-07 20:14:39 följande:
    Jag skulle nästan kunna ta det ett steg längre: kvinnor - flytta inte ihop med män! Kvinnor får det oftast sämre med mer hemarbete (för de får ofta ta även mannens del) och högre stressnivå när de flyttar ihop med män. Män får å sin sida mindre hemarbete (för de lassar över det på kvinnan) och lägre stressnivå när de flyttar ihop med kvinnor.

Kvinnor skulle kunna bo i kvinnokollektiv när barnen är små och kräver fler vuxna händer och kvinnor utan barn eller med äldre barn kan bo kvar eller bo ensamma. Männen kan komma på besök eller ha kvinnan på besök såsom det passar de båda som vill ha sällskap över könen. 

Varken mannen eller kvinnan lever under några krav på vad de ska göra och får både friheten att leva som de vill och makten över sin egen tillvaro. [/

Men där skriver jag Amen på!!! Gud undrar hur många kvinnor som får det så, jag är iaf en av dem
    Du skriver Gud men menar väl Allah? För du låter ungefär som de fundamentalistiska muslimer som vill skydda kvinnor från män, fast du förespråkar kvinnokollektiv istf burka

Undrar hur många kvinnor som skulle föredra kvinnokollektiv istället för ett parförhållande? Inte ens F! har drivit den frågan.
  • Tecum
    Anonym (okej) skrev 2018-11-08 08:47:51 följande:
    Varför skulle det behöva vara en politisk eller religiös fråga? Det räcker att det kan vara ett individuellt val. De kvinnor som vill leva med män får göra det, med allt vad det innebär, och de kvinnor som inte vill leva med män slipper. Hur enkelt som helst. 

Eller tycker du att alla privatlivets frågor ska politiseras? Tvångsgifte? Tvång att ha minst 2 barn?
    Men så är det i Sverige idag, ett individuellt val. Det är bra och så vill vi ha det. Men jag tolkade skribenten som att hon förespråkade kvinnokollektiv rent allmänt, som norm. Så det är inte jag som politiserar...

Men frågan är intressant, nya tider kanske kräver nya familjebildningar och relationskonstruktioner. Men kollektiva lösningar har provats då och då i historien, utan att det fått något genomslag. Därför undrade jag hur många kvinnor som kan tänka sig en sådan lösning, rent hypotetiskt. Inget att bli upprörd över.
Svar på tråden Hemligheten till ett långvarigt förhållande - FLYTTA ALDRIG IHOP! NEVER!!!!!!!