• Anonym (kanske, kanske inte.)

Ev. dejt med struligt liv.

haft kontakt med en kille under längre tid nu och behöver input. till skillnad fr. många andra jag skrivit och pratat med framstår han som helt ärlig och han har berättat att han haft psykiska problem hela sitt vuxna liv. han är 41 och jag i samma ålder.

han har problem med ångest, oro och är nu under behandling och tar läkemedel.

är annars en fin, snäll och lite söt kille/man som jag upplever som någon jag kan lita på, svåra att hitta sådana i dagens läge.

han har ambitionen att få lite bättre ordning på sitt liv med terapi, rätt mediciner och senare arbete.

finns ingen missbruksproblematik eller ekonomiska problem inblandade och jag vet att han talar sanning.

jag har inga planer på familjebildning, men vill såklart träffa ngn. att dela tillvaron med.

spontana tankar om det här! vi har skrivit/prata ganska länge och jag har velat ha det så ännu, men nu funderar jag på om vi ska ses.

tror inte han haft ngn. flickvän, men har inte ännu vågat fråga.

• Svar på tråden Ev. dejt med struligt liv.
  • Anonym (Kerstin)

Gå sakta fram och se hur det utvecklar sig, du kan bara veta hur det blir om du provar. Var lite försiktigt med dina känslor så att om det inte funkar så kan ni backa ur utan att det blir för störigt.

Tänk på att det kan finnas våldsamma tendenser när man har haft problem, en del kan ha problem med att hantera sin ilska eller besvikelse. Vid minsta tecken på aggressivitet mot dig eller ens mot saker bör du backa. 

• Anonym (A)
    Anonym (Kerstin) skrev 2018-10-03 14:22:09 följande:
    Gå sakta fram och se hur det utvecklar sig, du kan bara veta hur det blir om du provar. Var lite försiktigt med dina känslor så att om det inte funkar så kan ni backa ur utan att det blir för störigt.

Tänk på att det kan finnas våldsamma tendenser när man har haft problem, en del kan ha problem med att hantera sin ilska eller besvikelse. Vid minsta tecken på aggressivitet mot dig eller ens mot saker bör du backa. 
    Håller med
    Anonym (Kerstin) skrev 2018-10-03 14:22:09 följande:

Vi har kravlös kontakt och ja, bra att vara försiktig med känslor. Finns inga tecken på aggressivitet. Många tycker nog att jag ska välja bort honom redan nu, men jag vet inte.
  • Anonym (kör)

Håller inte med. Se till att träffas så snart som möjligt, så vet du om han är nåt att satsa på.

• Anonym (kör)
    Anonym (kör) skrev 2018-10-03 18:55:18 följande:

Håller inte med. Se till att träffas så snart som möjligt, så vet du om han är nåt att satsa på.

*Håller inte med ovanstående inlägg, menar jag.
  • Anonym (Märkligt)

Varför skulle det vara ett problem att träffa någon med ångest problematik, det har väl i stort varannan människa i dag. Är det en person som jobbar med sig själv, annars kan det bli tufft att bära upp någon annan.

Psykiska problem är något som skrämmer nästan alla, men psykisk problematik är ju något vi alla har mer eller mindre. Har vi det inte själva, så har vi någon nästående som har det, och är påverkade via någon annans beteende. Skulle vara väldigt konstigt att rata en människa man tycker om för lite ångestproblematik. Det är i regel inte ens relaterat till utåtriktad ilska, utan en människa som brottas med sig själv. Jag är en öppen person och dömmer sällan, om det inte är frågan om elakhet, farliga impulser eller udda böjelser.

Hoppas du ger personen en chans, jag tycker inte man ska gå och vara rädd för alla som sticker utanför den ?där? ramen.

Det finns mycket värme och utvecklade känsligheter bland psykisk känsliga personer.

• Anonym (Chans)

Klart han ska få en chans. Ge inte upp om det känns bra.

• Anonym (man)

Jag skulle tacka för kaffet och gå vidare. Varför skaffa sig problem i onödan?

• Anonym (man)
    Anonym (kanske, kanske inte.) skrev 2018-10-03 16:24:05 följande:
    Vi har kravlös kontakt och ja, bra att vara försiktig med känslor. Finns inga tecken på aggressivitet. Många tycker nog att jag ska välja bort honom redan nu, men jag vet inte.
    Fast jag tycker du resonerar ganska naivt, bevisligen HAR han problem, du vet inte exakt vilka slags problem han har och hur de kommer påverka dig men du vet ATT han har problem och haft det länge. Så det är bara att konstatera att ert förhållande inte kommer vara som med någon utan de problemen han har, hans problem kommer följa med honom i ert förhållande och bli dina.

Det finns inga tecken på aggressivitet skirver du...  Men när du väl fått veta att han är aggressiv så är det väl försent? Frågan är mer om du vill utsätta dig för den risken öht och varför du ska göra det när du inte behöver det?
  • Anonym (Märkligt)
    Anonym (man) skrev 2018-10-03 20:42:12 följande:

Fast jag tycker du resonerar ganska naivt, bevisligen HAR han problem, du vet inte exakt vilka slags problem han har och hur de kommer påverka dig men du vet ATT han har problem och haft det länge. Så det är bara att konstatera att ert förhållande inte kommer vara som med någon utan de problemen han har, hans problem kommer följa med honom i ert förhållande och bli dina.

Det finns inga tecken på aggressivitet skirver du...  Men när du väl fått veta att han är aggressiv så är det väl försent? Frågan är mer om du vill utsätta dig för den risken öht och varför du ska göra det när du inte behöver det?

Konstiga råd du ger här. Varför skulle personen vara aggressiv, framgår ju ingenstans. Är det egna erfarenheter du pratar om?

Det finns ingen anledning att misstro människor, tills dom bevisat motsatsen. Hur många tror du är ärliga med ångest och oro problematik, mycket vanligare än vad många tror, har två uttalade i min personer i min närhet som har samma problematik. Finns ingen tecken på aggressivt beteende alls.
  • Anonym (Fjgjg)

Vill du ha en man som mår dåligt (och drar med sig dig i sitt mående)? Vill du försörja någon som kanske aldrig kommer i arbete? Om svaret är ja, fortsätt. Annars backa.

Anonym (man) skrev 2018-10-03 20:36:14 följande:

Jag skulle tacka för kaffet och gå vidare. Varför skaffa sig problem i onödan?

Du tycker jag ska ta ut problemen i förväg? Han jobbar med sig själv ihopp om att åstadkomma förändring.

Finns noll tecken på aggressivitet, men kan såklart inte vara 100 % säker. Du och jag kan också bli aggressiva vid ett visst stimuli, det vet vi inte.

• Anonym (Märkligt)
    Anonym (Fjgjg) skrev 2018-10-03 23:21:25 följande:

Vill du ha en man som mår dåligt (och drar med sig dig i sitt mående)? Vill du försörja någon som kanske aldrig kommer i arbete? Om svaret är ja, fortsätt. Annars backa.

Du lägger detta på fel nivå, vem pratar om att försörja någon? Vad innebär det att må dåligt? Att dra in andra i sitt mående är inte fel, om man arbetar med sig själv kan man även skilja på (mitt och ditt mående) varför skulle personen dra ner någon annan pga dåligt mående?
  • Anonym (man)
    Anonym (Märkligt) skrev 2018-10-03 23:15:39 följande:
    Konstiga råd du ger här. Varför skulle personen vara aggressiv, framgår ju ingenstans. Är det egna erfarenheter du pratar om?

Det finns ingen anledning att misstro människor, tills dom bevisat motsatsen. Hur många tror du är ärliga med ångest och oro problematik, mycket vanligare än vad många tror, har två uttalade i min personer i min närhet som har samma problematik. Finns ingen tecken på aggressivt beteende alls.
    Råden är inte konstiga det är du som läser konstigt för jag har inte någonstans sagt att han ÄR aggressiv.. Det jag däremot sagt är att NÄR ts upptäcker att han är aggressiv (OM han är det) så är det ju lite försent, då har ju hon redan fått sig en eller flera smällar eller hur? Lte som att leka med en handgranat och fundera över om den är riktig eller falsk. När man upptäcker att den är riktig så har den ju redan smällt. 

Det handlar inte om misstro, det är inte brott vi pratar om. Det handlar om psykiska PROBLEM och det är naivt att tro att psykiska problem innebär något annat än just PROBLEM. Problem kommer de få på det ena eller andra sättet, de är mer en fråga om det är problem hon kan tänka sig leva med eller ej. Han har ju inget annat val än att leva med SINA problem, hade han fått välja så hade han förmodligen valt bort dem. Men TS har ju möjligheten att välja.

Det är väldigt stor skillnad mellan att få ångest någon gång då och då och att ha en sjukdom som man lever med dagligen, du generaliserar ganska grovt. Dessutom är aggressivitet inte det enda problemet som kan tänkas uppstå. ALLA slags problem som förhindrar honom att leva ett normalt liv kommer TS få ta del av.
  • Anonym (man)
    Anonym (kanske, kanske inte.) skrev 2018-10-03 23:45:40 följande:
    Du tycker jag ska ta ut problemen i förväg? Han jobbar med sig själv ihopp om att åstadkomma förändring.

Finns noll tecken på aggressivitet, men kan såklart inte vara 100 % säker. Du och jag kan också bli aggressiva vid ett visst stimuli, det vet vi inte.

Jag tycker du ska vara medveten om att problem betyder problem och inte försöka göra om det till något annat än just problem för att dina känslor säger något annat.

Att han jobbar med sig själv i HOPP om att åstadkomma förändring betyder ju att han fortfarande har problem, att han vill åstadkomma förändring betyder förmodligen att han vill bli av med problemen. Mao problemen finns bevisligen där och de kommer du självklart få ta del av för de är en del av honom. Om du sen kan eller inte kan leva med problemen är en annan fråga.

Nu generaliserar du, alla kan bli aggressiva, alla kan bli nedstämda, etc... men det är skillnad på ett temporärt tillstånd och sjukligt. Man behöver inte söka hjälp för att man blir förbannad nån gång, man söker hjälp när det blir ett bestående problem.
  • Anonym (man)

Men ärligt talat TS så förstår jag inte varför du skrev din tråd öht. Du verkar ju redan ha bestämt dig för att satsa på killen med tanke på hur du på alla sätt försöker förminska, rationalisera och generalisera bort hans problem.

Vad är syftet med tråden? Ville du ha råd eller ville du bara ha en bekräftelse på att det är grönt att göra det du redan hade bestämt dig för?

Om du redan bestämt dig så är det ju givetvis något alla måste respektera, ditt liva dina val. Men alla behöver ju inte tycka att det är ett bra val Flört

• Anonym (man)
    Anonym (Märkligt) skrev 2018-10-04 10:23:59 följande:
    Du lägger detta på fel nivå, vem pratar om att försörja någon? Vad innebär det att må dåligt? Att dra in andra i sitt mående är inte fel, om man arbetar med sig själv kan man även skilja på (mitt och ditt mående) varför skulle personen dra ner någon annan pga dåligt mående?
    Det är snarare du som lägger det på fel nivå eftersom du på alla sätt försöker få bort eventuella problem öht, lägga nivån på noll typ, likställa dem med ett normalt tillstånd... nivån vet ju ingen av oss vad det kommer bli, det vet förmodligen inte ens han eller TS... det kommer inte märkas förrän han och TS varit tillsammans ett tag.

Det som sägs är att RISKEN för att det uppstår problem är ganska stora eftersom hans problem som bevisligen existerar oavsett hur mycket man försöker låtsas som att de inte finns är en del av honom. Och väljer TS honom så väljer hon även hans problem. Så frågan är om det klokt eller inte att öht ta den risken.

Frågar du personer som levt med människor med psykiska problem så tror jag nog ganska många skulle valt annorlunda om de kunna gå tillbaka i tiden. Visst personen kan vara underbar på många andra sätt, men problem är problem inte styrkor. Sen kan man absolut välja det ändå men då ska man vara medveten om vad man ger sig in i och inte göra det blint genom att blunda och låtsas som att problemen inte finns
Svar på tråden Ev. dejt med struligt liv.