• Jennie med ie

Måla på strukturtapet?

Det sitter strukturtapet i de flesta av våra rum, inte strukturtapet med knottror liksom utan upphöjningar i mönster så att säga. Vi vill ha ny färg på väggarna, men det är stora ytor och vi vill göra det så enkelt som möjligt.. Bara det blir bra. Hur funkar det att måla på strukturtapet?? Tapeterna är ljusa, mest vita med svaga färgstänk i, och vi ska måla i ganska ljus färg i så fall. Vad tror ni??

• Svar på tråden Måla på strukturtapet?
  • Anna och två

Målade min strukturtapet, det gick jättebra och blev snyggt!

• Jennie med ie

Med roller eller?? Behövde du måla 2 gånger?

• maddiz

Jag tror att det kommer att funka, ska själv testa här hemma eftersom vi oxå har såna tapeter.
    Ska testa, och det kan ju inte mer än att gå åt skogen, och man får ställa sig och riva ner eländet.
    Ännu mer elände har vi i sovrummet där vi har vävtapet från 50 talet, som vi lär slita ner, hur lätt det nu än är..
    När har ni planer att börja?

• Jennie Brunflo

Min syster målade hela sin hall som hade vit strukturtapet.
    De rollade alltsammans 2 lager och det blev kanonbra.

• Jennie med ie

maddiz, vi har planer på att börja för ett par år sedan Men det har liksom inte blivit så....

Det rum med minst väggyta som ska målas är köket, man kan ju börja där och se hur det blir. Största kruxet är nog att få sonen att låta bli och pilla på väggarna medans de torkar Annars hade vi kunnat sätta igång i helgen om det vore så....

• Anna och två

Jepp, rollade två gånger!

• Peztis

Det brukar nog gå bra men det går åt mycket mer färg än vanligt.
    Jag har målat på vävtapet och jag ser nu att jag har inte alltid fått in färg i alla rutor så resultatet är inte helt perfekt... Ha bra ljus när ni arbetar så att ni ser vad ni gör, så trist att upptäcka det efteråt...

Vill ni inte ha det kvar finns det några alternaiv:
    * riva ned
    * bredspackla
    * spec tapet som man sätter upp över så at det blir slätt
    * gipsskivor (lite drastiskt kanske)

• maddiz

jennie med ie..känner igen mig, eller iofs vi har inte bott i huset så länge, men vi tar oss inte för att göra nåt..varför vet jag inte =$
    Dels för att vi kanske inte har erfarenhet och vi kanske har lite tummen mitt i handen.. När man har bott i lägenhet har man ju inte fått gjort som man har velat, men nu har man som sagt fria händer, men ändå är man livrädd att göra fel..

• Flutterby

Vi tänker också måla en strukturtapet o fick rådet att sandpappra lite lätt som förbehandling. Vår tapet har en lite "svampig" yta.

• Jennie med ie

Flutterby, att "slipa" lite låter ju rätt smart...

Peztis, tack för tipsen.

Svar på tråden Måla på strukturtapet?