• Jennie med ie

Måla på strukturtapet?

Det sitter strukturtapet i de flesta av våra rum, inte strukturtapet med knottror liksom utan upphöjningar i mönster så att säga. Vi vill ha ny färg på väggarna, men det är stora ytor och vi vill göra det så enkelt som möjligt.. Bara det blir bra. Hur funkar det att måla på strukturtapet?? Tapeterna är ljusa, mest vita med svaga färgstänk i, och vi ska måla i ganska ljus färg i så fall. Vad tror ni??

• Svar på tråden Måla på strukturtapet?
  • maddiz

peztis..ang vävtapet..ja vi funderade på det mest drastiska..köra gipsskivor över eländet, men vette sjutton om det heller blir så bra...Har börjat pilla i hörnen på tapeten, och där gick det bra, men underlaget ser ju ut som hej kom och hjälp mig, så jag misstänker att det kommer att gå åt spackel

• Flutterby

Jennie: ja, det verkar ju logiskt i alla fall! Färgen skulle fästa bättre då, sa mannen i färgbutiken.

• Peztis

maddiz:

Köp renoveringsgipskivor som endast är 6 mm om det är väldigt ojämnt underlag.
    Jag har bredspacklat en gång och vete 17 om jag tänker göra det igen!
    Fördelen - den enda? - med bredspackling är ju att man slipper frakta hem skivorna, lättare med några burkar. Men sedan vet jg inte om det är ngt mer som är bättre, dammigt och jäkligt när man ska slipa hela skiten.

När vi gör om i sovrummet då blir det gipsskivor för där är tapeten alldeles bågig och under är det träväggen och det går det inte att bredspackla på för fogarna spricker. Vis av erfarenhet, ni ska se vår hall... eller förresten, helst inte!

Fy, känner igen mig i det där att inget blir gjort. Vi har bott här i 7 år och det är inte mycket som blivit gjort, har en sambo som prioriterar annat, har inget med att ha tummen mitt i handen eller så, och jag har inte ork att göra allt själv.
    Men vad fint det skulle kunna bli! Suck...

• Jennie Brunflo

Det finns en speciell väv som man kan sätta direkt på strukturtapeter. Den är extrabred och täcker bra.

Ytan blir helt slät...och man slipper gipsplattor och joxet att få bort tapeterna.

Jag såg den där tapeten/väven på Duro när jag var där i fredags.
    Den kostade lite......men den var så bred så man kan inte behöva allt för mycket.

Att slipa på strukturen före skulle jag aldrig göra. ALLT du gör syns ju.....då ser det ut som slipad strukturtapet i en annan färg bara.

• polaris

Gick tokbra att måla över strukturtapet.
    Använde Rustas vattenbaserade färg och rollade två gånger. Hade också rosa och vit strukturtapet, målade brunt/beige. Inget förarbete.

• Peztis

Jennie Brunflo:

Precis, det var den jag pratade om!

Och jag är tveksam till om jag skulle slipa på en strukturtapet jag med. Hur skulle man komma åt i alla knöggel? Det kommer då att fästa lite här men inte där...
    Men det finns så klart olika ytor på tapeterna, finns ju de som är blanka och de som är matta.

Men man får väl hoppas att han i affären vet vad han pratar om.

• Jennie Brunflo

Jag ringde och frågade systra och de köpte bruten häftgrund (bruten i samma färg som riktiga färgen) och körde ett lager med den, sedan ett lager med vanlig färg.

Funkade kanonbra och inget har lossnat eller blivit konstigt.
    De hade hyfsat "blanka" tapeter med det fixade häftgrunden

• Peztis

Jennie Brunflo:

Vad kostade den där väven, förresten? Minns du det?

• Jennie Brunflo

Nopes....den kostade alltså...hm....man köpte den på färdiga rullar.....jag har inte en susning så jag vågar inte gissa.....

• Jennie med ie

En fråga till. Om man använder den färg sm rekommenderas för ändamålet, hur beter den sig? Fyller den ut en del av strukturen så att ytan blir "plattare"? Tänker mest på klössugna katter...

• Flutterby

Nu tror jag ju i och för sig inte att han menade att vi skulle slipa ner så att ytan blir helt slät, men det kanske är bättre att låta bli då.

• Jennie Brunflo

Jennie:

Nej, färgen fyller inte ut.

Tar man så mycket färg så är det större risk för gardiner än för att det fyller ut. Och gardiner är ju skitfult.

• mejram

Risken om man slipar hål på tapetens yta är att fukt från färgen tränger igenom och klistret börjar släppa. Bubbliga tapeter är ännu fulare än strukturtapeter Den föregående hyrersgästen här har tapetserat, tapetserat igen utan att riva ner den gamla tapeten och sedan rollat över alltihop. Ser förskräckligt ut! Väggarna är helt randiga av alla tapetskarvar som ligger med bara ett par dm avstånd och dessutom är väggarna fulla av bubblor där tapeten släppt. Så fort vi får ork och tid ska det väck.

Vi har målat ett par rum och klart bäst blev det där vi bredspacklade - men ett hästjobb var det ju... I ett rum hyvlade vi ner tapetskarvarna och spacklade slätt och det blev rätt ok, men man ser fortfarande skillnaden mellan tapetytan och spackelytan - somm Jennie Brunflo sa - ALLT underarbete syns hundra gånger bättre när man målat.

Så det kan nog vara värt att satsa på renoveringstapet eller vad den heter den där tjocka. Om man nu inte har fina tapeter utan skador som sitter bra.

• Flutterby

mejram: tack för varningen! Då spacklar vi nog skarvarna bara o målar direkt på tapeten.

Svar på tråden Måla på strukturtapet?